Brecht Geplaatst: 22 juni 2006 Delen Geplaatst: 22 juni 2006 Hallo, Ik heb een vespa pk 50 xl en ik vroeg me af hoe je je brandstof zelf mengt. Ik heb aan mijn nafttank gezien dat er 2%olie in moet.Is dat juist? Want onlangs heb ik eens ergens gelezen dat dat niet juist was.(misschien ook een beginneling?) En welke olie en benzine moet ik dan gebruiken. Groeten Brecht Alvast bedankt voor jullie hulp Link naar reactie
vespapostino Geplaatst: 22 juni 2006 Delen Geplaatst: 22 juni 2006 Hoi,Brecht heb ook een pk50xl en gebruik castrol tts om maar een te noemen. De verhouding zegt het zelf:op 100liter benzine gaat er 2liter olie in(correct me if i'm wrong).Oftewel 1liter benzine en 2centiliter olie, juist? (ben niet zo goed in omzettabellen) Link naar reactie
wannes Geplaatst: 22 juni 2006 Delen Geplaatst: 22 juni 2006 2% is juist. Ik weet niet juist welk type olie je moet kopen maar je gaat gewoon naar een tankstation tankt daar super98 (dat heeft die madam van dat station gezegd dat zij voor hunnen 2-takt altijd 98 gebruiken, al weet ik zelf niet goed wat ik ervan moet geloven maar hij werkt op 98 dus ...) en dan vraag je aan die madam (ofte meneer in uw situatie misschien) waar de olie voor 2-takt brommers staat. Bij mijn buske staat er nen brommer op dacht ik. Op sommige oudere brommers (jaren 40/50) wordt 5% of 6% geschreven of aanbevolen. Ik heb in een boek over vespa's gelezen dat je daar geen rekening meer me hoeft te houden, dat je gewoon 2% mag doen. Dit komt door een véél betere kwaliteit van de olie t.o.v. die van vroeger, dat je dus minder nodig hebt. Ga evenwel niet op mijn uitleg af, wacht misschien op bevestiging van anciens hier op het forum. Ge moet eerst weten hoeveel naft ge erin gaat doen. Dan berekent ge hoeveel olie er dan bij moet (2% van uw volume naft). Eerst de olie in uw bidon kappen, en dan naft erbij kappen. Als ge eerst uwe naft doet en dan pas uw olie moet ge nog schudden want echt goed mengen doet dat niet van zichzelf. Normaal staan eer ook meetjes op de achterkant van de bus van de olie, zodat ge kunt zien hoeveel ge erin gedaan hebt. Teveel olie in uwe naft resulteert in rook met bijbehorende aandacht van andere weggebruikers, te weinig olie in uw naft resulteert in een te slechte smering, warmte-ontwikkeling, vastloper. Dus 't is wel aangeraden om het juist te doen grts Wannes Link naar reactie
Speedboy Geplaatst: 22 juni 2006 Delen Geplaatst: 22 juni 2006 Om het simpel te houden, bij 5 liter eurosuper 95 benzine moet 100ml olie (als je een bus 2-taktolie koopt vind je op de zijkant meestal de onderverdeling: 1/10 l). Link naar reactie
larscobbaut Geplaatst: 23 juni 2006 Delen Geplaatst: 23 juni 2006 ikzelf heb ook een pk50xl en gebruik 3% dus ik denk dat het zowel 2% als 3% kan zijn. greets Link naar reactie
stanman Geplaatst: 23 juni 2006 Delen Geplaatst: 23 juni 2006 een 2takt rijd zelfs op 50 % olie, ge gaat wel wat meer rook hebben 2% is juist, je kan zo maatbekertjes voor 2% mengeling kopen heel simpel Link naar reactie
Brecht Geplaatst: 23 juni 2006 Auteur Delen Geplaatst: 23 juni 2006 Allemaal bedankt voor jullie uitleg. Ik weet nu wel nog niet of ik super 98 of 95 moet nemen. Misschien is er niet echt een verschil maar ik weet er gewoon niets vanaf. Groeten Brecht Link naar reactie
stanman Geplaatst: 23 juni 2006 Delen Geplaatst: 23 juni 2006 normaal gezien met een standaard vespje is 95 goed genoeg. Link naar reactie
wannes Geplaatst: 24 juni 2006 Delen Geplaatst: 24 juni 2006 Heeft er iemand eignelijk een idee vanaf hoeveel procent ongeveer dat ge smoor begint te krijgen? 't is maar da'k weet hoeveel speling ik heb Link naar reactie
vespinaprima Geplaatst: 25 juni 2006 Delen Geplaatst: 25 juni 2006 Ik gebruik ook castrol TTS 2 stroke. Normaal meng ik ze zelf in een jerrykan van 10 liter. 10 l. (95) en 200 ml olie. Telkens bij overgieten in de vespa de jerrykan eens rustig schudden. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.