easydriver1961 Geplaatst: 14 september 2014 Delen Geplaatst: 14 september 2014 Ik heb mijn motor er vanonder gehaald (Vespa GTS 300 super ie) omdat een tapeind afgebroken was aan de ovale flens vd uitlaat kant motorblok. Terug alles gemonteerd, motor direct gestart. Alleen...oranje lamp op instrumentenbord brandt en zoemer of geluid hoorbaar tijdens het draaien vd motor. Wat zou dit kunnen zijn? Ietsje meer info ivm bovenstaand probleem: het starten gaat zeer gemakkelijk, oranje lampje op instrumentenbord gaat uit, dan begint plots de ventilator te draaien en gaat het oranje lampje terug branden. Nochtans geen lek van koelvloeistof, gevuld in het tankje tot maximum peil, ontlucht aan het thermostaathuis, fiche van temperatuur sensor & ECU goed aangesloten, oliepeil in orde... Het blijft mij een raadsel wat ik verkeerd zou gedaan hebben. Wie kan mij hierbij deskundig advies geven aub? Bedankt op voorhand ! Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 14 september 2014 Delen Geplaatst: 14 september 2014 Ik probeer hier wat mee te brainstormen ))) * eens kijken of ge een goede massa verbinding terug hebt * kan je eens kijken naar uwe watertemp of die in orde is * heb je bij het demonteren eerst de batterij losgekoppeld * heb je soms uwe blok moeten omdraaien ivm een beter plaats om aan die studs te werken en zo ja heb je dan uw olie afgelaten * temp.sensor en lambda sensor kan je controleren door de ohmse weerstand na te meten. anyway veel succes en hou ons op de hoogte. CHEERS Link naar reactie
easydriver1961 Geplaatst: 14 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2014 Thx vr feedback ! Ik denk een goede massaverbinding te hebben. De accu heb ik eerst losgekoppeld alvorens te beginnen met de motor er vanonder te halen. Alle olie (motor en transmissie) werd tevens geledigd. De watertemp kan ik niet controleren omdat ik de motor niet langer dan 1 minuut durf te laten draaien, gezien de oranje waarschuwingslamp. Ik heb de groene aansluitingsfiche van temperatuursensor & de zwarte van ECU thv gasklephuis naar goeddunken correct aangesloten. Of kan je deze verkeerd aansluiten?? Link naar reactie
easydriver1961 Geplaatst: 14 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 14 september 2014 Foto bijgevoegd in bijlage Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 15 september 2014 Delen Geplaatst: 15 september 2014 Bon,,,ik heb hier zojuist mijn elektrische schema's er even bijgenomen,,,,,het eerste wat we zeker moeten uitsluiten is uwe temp.sensor/bekabeling vermits uw fan onmiddellijk begint te werken. Deze sensor is dubbelwerkend,,,nl. analoog signaal naar uw dashboard en ten tweede een thermoswitch signaal naar uwe ECU-->overtemp. De kleurcode dat naar uwe ECU vertrekt is GRIJS/GROEN=massa,,,,,,,,LICHTBLAUW/GROEN=sturing ECU,,nr9 op den ECU De thermoswitch zal sluiten wanneer de watertemp.oploopt,,,laat ons zeggen 100° en zo den ECU aansturen,,,,,,,de kans is groot dat deze twee aders tegen elkaar liggen...even een snelle logica gevolgd ) Ik heb al ondervonden dat die kleurcodes ni altijd kloppen,,dus ge kunt ze voor alle veiligheid best eens doormeten. CHEERS Link naar reactie
easydriver1961 Geplaatst: 15 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 15 september 2014 Kan het zijn dat de groene fiche van temp senosor verkeerd aangesloten is ? Het Is wel zo dat bij het demonteren vd groene fiche het plastieken lipje voor het vergrendelen vd fiche afgebroken is. misschien dat het daardoor de aansluiting 180°C gedraaid zit en hierdoor verkeerd aangesloten is ???? Bedankt vr het opzoekwerk ! Het is tof dat Vesparijders mekaar ondersteuning geven Link naar reactie
DAXX Geplaatst: 15 september 2014 Delen Geplaatst: 15 september 2014 Ik ben daar ni heel zeker van dat je die stekker kunt omdraaien,,, maar soit er zit logica in ,,, voor hetzelfde geld is de stekker beschadigt of vervuild,,,, maar we zitten op de goede weg CHEERS Link naar reactie
Sara 1963 Geplaatst: 22 september 2014 Delen Geplaatst: 22 september 2014 Blijft hij goed draaien op ralenti? Hebben eens een ECU moeten vervangen met verschillende symptomen, zoals verhoogde ralent, ventilator beginnen draaien, motostoringslampje dat te pas en te onpas aangaat, enz... Link naar reactie
easydriver1961 Geplaatst: 24 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2014 Allen bedankt voor de tips ! Ondertussen probleem verholpen. Was slecht kontakt vd groene stekker thv sensor koelwatertemperatuur. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.