Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oranje Lamp Op Dashboard Blijft Branden & Ventilator Slaat Direkt Aan


easydriver1961

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn motor er vanonder gehaald (Vespa GTS 300 super ie) omdat een tapeind afgebroken was aan de ovale flens vd uitlaat kant motorblok. Terug alles gemonteerd, motor direct gestart. Alleen...oranje lamp op instrumentenbord brandt en zoemer of geluid hoorbaar tijdens het draaien vd motor. Wat zou dit kunnen zijn?

Ietsje meer info ivm bovenstaand probleem:

het starten gaat zeer gemakkelijk, oranje lampje op instrumentenbord gaat uit, dan begint plots de ventilator te draaien en gaat het oranje lampje terug branden. Nochtans geen lek van koelvloeistof, gevuld in het tankje tot maximum peil, ontlucht aan het thermostaathuis, fiche van temperatuur sensor & ECU goed aangesloten, oliepeil in orde...

Het blijft mij een raadsel wat ik verkeerd zou gedaan hebben.

Wie kan mij hierbij deskundig advies geven aub? Bedankt op voorhand !

Link naar reactie

Ik probeer hier wat mee te brainstormen ;))))

 

* eens kijken of ge een goede massa verbinding terug hebt

* kan je eens kijken naar uwe watertemp of die in orde is

* heb je bij het demonteren eerst de batterij losgekoppeld

* heb je soms uwe blok moeten omdraaien ivm een beter plaats om aan die studs te werken en zo ja heb je dan uw olie afgelaten

* temp.sensor en lambda sensor kan je controleren door de ohmse weerstand na te meten.

 

anyway veel succes en hou ons op de hoogte.

 

CHEERS

Link naar reactie

Thx vr feedback !

Ik denk een goede massaverbinding te hebben. De accu heb ik eerst losgekoppeld alvorens te beginnen met de motor er vanonder te halen.

Alle olie (motor en transmissie) werd tevens geledigd.

De watertemp kan ik niet controleren omdat ik de motor niet langer dan 1 minuut durf te laten draaien, gezien de oranje waarschuwingslamp.

Ik heb de groene aansluitingsfiche van temperatuursensor & de zwarte van ECU thv gasklephuis naar goeddunken correct aangesloten. Of kan je deze verkeerd aansluiten??

Link naar reactie

Bon,,,ik heb hier zojuist mijn elektrische schema's er even bijgenomen,,,,,het eerste wat we zeker moeten uitsluiten is uwe temp.sensor/bekabeling vermits uw fan onmiddellijk begint te werken.

 

Deze sensor is dubbelwerkend,,,nl. analoog signaal naar uw dashboard en ten tweede een thermoswitch signaal naar uwe ECU-->overtemp.

 

De kleurcode dat naar uwe ECU vertrekt is GRIJS/GROEN=massa,,,,,,,,LICHTBLAUW/GROEN=sturing ECU,,nr9 op den ECU

 

De thermoswitch zal sluiten wanneer de watertemp.oploopt,,,laat ons zeggen 100° en zo den ECU aansturen,,,,,,,de kans is groot dat deze twee aders tegen elkaar liggen...even een snelle logica gevolgd ;))

 

Ik heb al ondervonden dat die kleurcodes ni altijd kloppen,,dus ge kunt ze voor alle veiligheid best eens doormeten.

 

CHEERS

Link naar reactie

Kan het zijn dat de groene fiche van temp senosor verkeerd aangesloten is ?

Het Is wel zo dat bij het demonteren vd groene fiche het plastieken lipje voor het vergrendelen vd fiche afgebroken is.

misschien dat het daardoor de aansluiting 180°C gedraaid zit en hierdoor verkeerd aangesloten is ????

Bedankt vr het opzoekwerk !

Het is tof dat Vesparijders mekaar ondersteuning geven

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...