Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Toerental/vario 125 Gts


Bartcri

Aanbevolen berichten

Drie vragen:

 

  1. Hoeveel toeren zou een 125cc gts draaien om tegen een constante te rijden van 70km/u op gps (80 op teller)? 
    Doet deze tegen een constante snelheid meer of minder toeren, dan pakweg een 125cc met vijf versnellingen en eenzelfde topsnelheid +-104km/u. Denk maar aan een honda cbf125... 
    (enkel wat ik weet is dat bij een cvt het verbuik hoger ligt en dat er iets meer vermogensverlies is dan bij een manuele bak met ketting)
     
  2. Als je volgas accelereert met een geschakelde 125cc motor, dan kan je tot in het rood gaan met het toerental, tot 10000, tot 12000... hoe zit dat met een automaat?
    Zoekt de automaat het toerental tegen het rood op bij maximum accerelatie, blijft hij nog een paar duizend toeren van die zone weg bij maximum acceleratie, hoe groot zou zo'n marge zijn?
    Doe je de automaat/motor pijn als je (in sommige, verkeerssituaties) volgas optrekt, of loopt de motor pas dan maar net bv 8000 toeren terwijl hij pas in het rood zou gaan tegen 10000 en er maximum 12000 zou kunnen uitpersen. Dus een veilige marge van 2000 toeren. Of hoe wordt dat nu net begrensd?
     
  3. Vraagt een cvt extra nazicht buiten regulier onderhoud? Zelf kijk je thuis olie, koelvloeistof, remvloestof, bandenspanning, bandenprofiel, de verlichting, luchtfilter... noem maar op na! Maar vraagt de riem, de vario specifiek nazicht thuis? Of gewoon eens uitblazen met "de compresseur"? Al ooit iemand een riem over gehad? 

 

Gewoon om een idee te hebben...

Link naar reactie

Ga daar kort op proberen antwoorden...

1

bij 80 op de teller rijdt de gts 125 op zn best, hij begint dan zo ongeveer uit zn vario te rollen, dus vanaf 80 begint het toerental op te lopen, ik denk dat dat dan ook ongeveer hetzelfde rpm dan een schakel 125 heeft.

2

bij volgas optrekken zal de contructeur wss het maximum koppel proberen te vinden, en dat zal toch wel wat onder het maximum toerental liggen denk ik. hoe dat begrensd is? het zal met de gewichten in de vario temaken hebben.

3

dat heb jezelf al ingevuld, eens uitblazen kan geen kwaad, en op de voorgeschreven km stand de riem vervangen he...

grtzzz

Link naar reactie

hoi,

 

een vespa  altijd blijft leuk en frivool

een 125 schakel motor ,, lijkt in mijn ogen meer op een snel brommerke , proporties kloppen niet echt met een motor

 

qua verbruik en onderhoud, dat blijft ongeveer gelijk , of je nu schakel of vario hebt

onderhoud op tijd is bij beide van belang

 

greetz

Link naar reactie

begrenzen zal idd met de vario zijn, niet met de gewichten maar de plaat die bovenop de gewichten komt.

Die verhinderd het verder open gaan van de vario.

Zo worden ook soms 50cc scooters of bromfietsen afgesteld , hoe minder de vario open kan , hoe minder hoog de riem kan lopen dus hoe minder snel die loopt

(nu worden de moderne scooters ook met cdi gelimiteerd)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...