DidiDex Geplaatst: 18 april 2014 Delen Geplaatst: 18 april 2014 Goedemorgen iedereen, Mijn naam is Didier en ik heb zopas mijn eerste Vespa gekocht. Sinds 2 weken ben ik trotse eigenaar van een Vespa PX 125. Geen oude Vespa, eentje van 2011. Gekocht met 1200 km op de teller, na een weekje staan er toch al 300 km meer op. Een gewone standaard PX met enkele optie's zoals een spiegeltje onderaan ipv de originele spiegels, het bagagerekje en de kleine steun. Enkele dingetjes die ik dit weekend wil aanpakken: - Het stuur begint soms te trillen wanneer ik zacht rem met mijn voorrem. Na wat opzoekwerk hier is er vermoedelijk wat speling op de lager van het balhoofd. - Achterrem piept tijdens het remmen. Nog niet echt iets over opgezocht, opendoen en kijken. - Versnellingsbakolie wisselen, gewoon om zeker te zijn. Verder ben ik de loop van tijd van plan om de uitlaat te wisselen naar iets wat een mooier geluid maakt. Enigste waar ik tegenop zie is dat ik dan ook de sproeier moet veranderen... Link naar reactie
sindo Geplaatst: 18 april 2014 Delen Geplaatst: 18 april 2014 doink... balhoofd aanspannen is een pak meer werk dan een sproeier veranderen ... welkom Link naar reactie
DidiDex Geplaatst: 18 april 2014 Auteur Delen Geplaatst: 18 april 2014 Ik zie niet tegen het werk op hoor en het balhoofd is van moeten, de carbu kan later Link naar reactie
DidiDex Geplaatst: 5 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 mei 2014 Ondertussen al bijna 1000 km gereden met mijn Wesp. Balhoofd was niets aan, trillen zal wel aan mij gelegen hebben want nu rijdt hij normaal.Versnellingsbak olie was in orde, remmen ook. In totaal heeft mijn Vespa nu 2050 km, wanneer moet ik volgend onderhoud doen? Is er een vast schema voor onderhoud? Hoe lang mag versnellingsbak olie meegaan? Waar moet ik op letten bij het uitvoeren van onderhoud? Wat ik van plan ben bij onderhoud: - Olie - Bougie - Luchtfilter vervangen - Bouten natrekken - Bandjes (en reservewiel!!) pompen - Remblokjes nakijken Verder nog iets? Dit weekend heb ik mijn eerste Vespa treffen gedaan in Sint-Truiden. Leuke rit, alleen kon ik vaak mijn eigen motor niet meer horen door het geknetter van de Vespa's rond mij Ik wil van mijn katalysator af dat ik ook wat lawaai kan maken, en ondertussen dan ook maar een Polini Venturi steken. Ik heb ergens gelezen dat de originele luchtfilter van een PX (vanaf 2011) nogal veel tegenhoud, en ook al maakt het niks, ik vind het gewoon een cool hebbedingetje! Voor uitlaat dacht ik aan een SIP Road 2.0 omdat ik over Sip veel goeds lees als allround pijp, en ik niet van plan ben om meer te tunen. http://www.sip-scootershop.com/en/products/racing+exhaust+sip+road+20+_24156200 Ik ga ervan uit dat deze gedemonteerd moet worden om het wiel te vervangen? Als er iemand bedenkingen heeft hoor ik ze graag! Thx Link naar reactie
DidiDex Geplaatst: 5 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 mei 2014 Ik heb ondertussen dit gevonden. Is het ok om dit schema te volgen? Link naar reactie
pete Geplaatst: 5 mei 2014 Delen Geplaatst: 5 mei 2014 Dat zal ongeveer wel kloppen, maar is voor oude px. Als je de schijfrem bij die van u in rekening neemt, slijtage remblok nakijken en de remolie ervan vervangen om de zoveel jaar, komt het wel goed volgens mij. Mvg, pete. Link naar reactie
DidiDex Geplaatst: 5 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 mei 2014 @Pete, bedankt voor de info, ik zal er rekening mee houden. Vanavond ben ik voor de eerste keer sinds ik mijn Vespa heb (4 weken) eens tegoei onder de rechterbil gedoken. Ik ben gewend om aan auto's met injectie te werken, en van 2 takt ken ik al helemaal niks. Toch was ik verbaasd over hoe gemakkelijk en simpel alles in elkaar zit. Echt een plezier om aan te werken, zelfs met de basiskennis die ik maar heb. Ik had al altijd de indruk dat de het lucht/benzine mengsel niet helemaal goed stond maar toen ik de bougie er uit haalde was deze mooi koffie bruin. Gerust gesteld wou ik ook even de luchtfilter er af halen om te kijken welke grote van sproeier er in zit. Toen maakt ik de fout om samen met het schroefje van de luchtfilter, ook dat van het mengsel uit te draaien Bij het terug monteren viel mijn euro en ben ik maar beginnen zoeken hoe ik het kon oplossen. Dankzij een handleiding hier op het forum, en doordat ik niet aan de stationairschroef ben geweest had ik eigenlijk snel terug de goede positie gevonden. Eerst helemaal toe gedraaid, toen anderhalve slag los gedraaid. Vespa bolde direct perfect en ik had zelfs het gevoel dat hij beter liep als eerst. Een ritje van 10 minuten gemaakt en het viel me op dat hij nu beter reageert op het gas. Bij het thuiskomen heb ik de bougie gecontroleerd en deze was identiek aan hoe hij eerst was. De luchtfilter zelf heb ik niet kunnen zuiver maken omdat ik niet goed wist hoe. Ik heb ervaring met sportluchtfilters op auto's, kan je de originele Vespa filter op dezelfde manier zuiver maken? Dus met de producten van Green weken en zuiver maken, goed uitzwieren en dan met olie inspuiten? Alvast bedankt aan degene die me verder helpt Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.