Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en zou jullie graag direct inschakelen als `hulplijn` ivm mijn vespa :)
 
Ik rij al enkele jaren rond met een sprint veloce. Op mijn "gele kaart" staat dat de eerste inschrijving van de scooter dateert van juni 1974 (het eigenlijke bouwjaar is niet vermeld). Wanneer ik het framenummer echter check op internet, kom ik uit bij een
sprint van 1968.

Het is natuurlijk best mogelijk dat een van de vorige eigenaar destijds zijn sprintje heeft omgebadged naar een sprint veloce
en er een ronde kopklamp heeft opgezet (het originele blok zit er niet meer op, dus het bloknummer kan geen verheldering brengen).
Nu zit het zo dat ik geen GVA heb (scooter is wel gewoon ingeschreven en in gebruik). Wat ik me afvraag, is het volgende:
 
1) stel dat ik word tegengehouden door de politie en ik moet m'n papieren afgeven. Ik kan dan mijn verzekeringsbewijs en mijn gele kaart afgeven. De agent zal dan als enige referentie naar een bouwjaar die datum van de eerste inschrijving zien (juni '74). Ik weet dat voor motorfietsen in België het GVA is ingevoerd sinds '72. Moest de eerste inschrijving dateren van voor '72, dan zou er geen probleem zijn - dan zou er geen GVA nodig zijn. Als de agent de datum van eerste inschrijving neemt als referentie voor het bouwjaar, dan zou hij kunnen zeggen dat ik toch een GVA moet hebben. Dan kan ik nog zo vaak zeggen dat de scooter van '68 is en dus geen GVA moet hebben - ik kan het dan niet bewijzen, want ik heb het nergens op mijn officiële documenten staan. Heeft er iemand
ervaring met dergelijke situatie? (akkoord, de datum van eerste inschrijving valt niet per se samen met het bouwjaar)
 
2) Ik dénk dat de scooter oorspronkelijk uit Italië komt (ik heb van de vorige eigenaar een boekje meegekregen met een
Italiaanse naam erin). Is het mogelijk dat de scooter inderdaad van '68 is, dan een paar jaar in Italië heeft rondgebold, en in '74 naar België is geïmporteerd (en dus ook voor de eerste keer hier is ingeschreven)? Op zich lijkt het me sterk dat er in die tijd iemand zich zou bezighouden met tweedehands vespa's uit Italië te importeren (terwijl je ze hier ook gewoon kon kopen), maar ik zoek maar een mogelijke verklaring.
 
Iemand hier een idee over?
 
Alvast heeeeel erg bedankt!!! Groetjes, Karla
 
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...