Ga naar inhoud
Vespaforum.be

elektronika 50 special elestart


George Bertram

Aanbevolen berichten

Ik heb pas een 50 special elestart v5b4t uit '77 (Duitse import) aangeschaft om opnieuw op te bouwen. Jammer genoeg valt het toch wat tegen aan de bruikbare onderdelen, ofwel er mist eigenlijk best veel of het is niet meer te gebruiken. Ik moet dus vervangen: het startrelay, de regulator, de condensor en de contactschakelaar met sleutelnummer 367 op het stuurhuis. Wie kan mij aangeven van welke andere types ik onderdelen kan gebruiken in de plaats hiervoor. Ik heb op SIP gekeken, maar de bovengenoemde onderdelen staan 'niet meer leverbaar' speciaal voor dit type (onderdelen gezocht via mijn scooterlist).

Is het tevens mogelijk om gelijk een 12v batterij te plaatsen in plaats van de oorspronkelijke 2 x 6v 9,5Ah te koppelen?

Alvast bedankt voor de reacties.

George

Link naar reactie

Tjah - Je hebt een nogal zeldzaam modelletje gekocht; onderdelen noch informatie zal makkelijk te vinden zijn.

Je had van deze scooter beter een complete gekocht, want er zijn geen spare parts voor de model specifieke onderdelen. Dat ze bij SIP als niet meer leverbaar staan is een grote 'duh' met 433 stuks van dit model gemaakt (gecombineerd met het oude Elestart model zo'n 8000 trouwens). Het model is schaars, maar niet perse geliefd - dus zijn er geen bedrijven die er vervangingsonderdelen voor maken.

Je zult dus zelf moeten gaan proberen en zelf researchen.

Post eens foto's van de onderdelen die je moet gaan vervangen, want de meesten hier zullen ze niet eerder gezien hebben, en dus ook niet kunnen bepalen of het lijkt op een onderdeel van een ander model.

Zoek een Vespa model uit die tijd dat ook Elestart had, grote kans dat er onderdelen uitwisselbaar zijn; maar in deze is zelfredzaamheid is het kernwoord helaas. Zoek eens op eBay, er komen nog wel eens onderdelen voor de Elestart voorbij.

Of je er 12V in kunt zetten; geen idee. Zijn de lampjes 6V of 12V? Als ze 6V zijn, zul je alles om moeten bouwen naar 12V.

Ik weet dat Christiaan Dozy er 1 heeft staan, waar ie misschien wel vanaf wil - misschien kun je die scoren voor de onderdelen.

Je kunt ook alles loskoppelen, ombouwen naar een 'normale' electronische ontsteking en die batterij vergeten. Is maar net of je het model in ere wilt laten (maar pas over een paar jaar de weg op kan) of dat je eigenlijk per ongeluk het verkeerde scootertje gekocht hebt en de Elestart kan van het verhaal je niet interesseert.

Link naar reactie

Hoi mr160

Allereerst bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een nogal zeldzaam modelletje.

Het is trouwens de scoot van Christiaan Dozy die ik nu hier in mijn schuurtje heb staan. Ik heb verder nog niet aan hem gevraagd of hij me nog aan wisselonderdelen kan helpen. Het is inderdaad een 12 volt systeem (de lampjes etc.). Het lijkt me dus dat een 12 volt accu ook zou moeten werken (bijv. de 12v accu die ik ook voor mijn pk50xl elestart gebruik). Er zal dan wel een aanpassing moeten worden gedaan aan de bevestigingspunten, maar dat is het grootste probleem niet.

Zou het eigenlijk inderdaad mogelijk zijn om de elektrische onderdelen van een pk50xl elestart systeem te gebruiken? Mijn kennis van al de veschillende vespa modellen is maar heel klein, maar zijn er uit die jaren ('77) nog scooters geweest met een elestart systeem, waarvan dus onderdelen te gebruiken zouden zijn?

Wat betreft het loskoppelen is eigenlijk niet mijn keuze. Ik wil het inderdaad een 50 special elestart laten blijven.

Op het Nederlandse vespafans.nl ben ik wel al de naam Erwin tegengekomen die blijkbaar ook een 50 special elestart zou hebben (hij vroeg een aantal maanden geleden of iemand hem met koolborsteltjes zou kunnen helpen). Ik heb hem de vraag gesteld om foto's te nemen van de verschillende onderdelen, zodat het mij misschien wat verder kon helpen.

De speurtocht wordt verder gezet...

En nog eens bedankt voor de reactie.

Link naar reactie

In de tussentijd via een contact op het Duitse VespaOnline.de forum een aansluitplan ontvangen van de V5B4T, een verwijzing naar een Duitse Wikipedia met daarin alle specifieke kenmerken van de techniek en de electriek en daarbij ook een foto uit een technica-blad. Hiermee kom ik hopelijk ook weer wat verder mee.

Blijft staan: als er iemand een gedacht heeft over 'donoronderdelen' graag!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...