Ga naar inhoud
Vespaforum.be

how to: krassen op matte lak herstellen


knifeman

Aanbevolen berichten

Ik had voorop het beenschild een beschadiging, een 2 tal cm² diepe krassen die de neus nogal ontsierden. Ik had me steeds laten vertellen dat je uit matte lak geen krassen kon verwijderen met de klassieke krassenverwijderproducten voor wagens omdat dan net het matte effect verdwijnt en de lak begint te glimmen.

Dus met het idee het voorschild toch te moeten laten herspuiten heb ik toch een poging gewaagd met een trucje uit de gitaarbouw om beschadigingen aan matte gitaarlak te herstellen en dit is wonderbaarlijk goed gelukt.

Eerst heb ik de krassen weggekregen met de 3m krassenverwijderaar voor wagens. Dit is aardig gelukt, maar de plek glom als een spiegel en was eigenlijk nog minder een zicht. Dan de glimmende plek terug kunnen matteren met staalwol. Type 2x0 3x0 en 0000 in die volgorde. Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking. Tussen elke variant afdrogen en checken of de matheid die van de originele lak benaderd.

Het beste resultaat kreeg ik door afwerking met 3x0. Het verschil met de originele lak is nu gewoon niet meer te zien.

Je kan ook schuurpapier varianten gebruiken ipv staalwol, maar ik heb staalwol gebruikt omdat dit gemakkelijker de bolle vorm van de neus aannneemt. Wil je met schuurpapier werken moet je rekenen dat een korrel tot 1500 krast, een korrel tussen 1500 en 3000 matteert in verschillende gradaties en een korrel hoger dan 3000 poliert en doet glimmen. om een idee te geven doe het zelfzaak schuurpapier' vind je typisch ussen de 20 en 120 van grofheid dat dus NIET gebruiken. In speciaalzaken voor gitaren kan je dit type schuurpapier makkelijk bestellen.

greetz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...