Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Tweetakt olie "raampje" / reservoir lml 125 toont leeg aan maar reservoir is vol


tjubix

Aanbevolen berichten

hallo!

Ik rijd met een lml 2-takt 125 en moet dus 2-taktolie toevoegen in een apart reservoir (zoals bij een px 125).

Iemand een idee waaraan dit probleem kan liggen en hoe ik er zelf iets kan aan doen:

Mijn reservoir zit vol met 2-taktolie (het mengsel dat je moet bijvoegen om te laten mixen met de benzine), maar het raampje naast de choke is leeg, dus geeft aan dat het reservoir leeg is of bijgevuld moet worden.

Nochthans heb ik gisteren nog maar net 1 liter olie bijgekapt en gaf het raampje een oranje kleur af. Deze ochtend zag ik dat dat raampje leeg was, wit dus. Er kan denk ik ook geen lek zijn, of wel? Kan die 2-taktolie in mijn benzinetank gelekt zijn? Lml rijdt perfect zonder problemen nochthans.

Ik veronderstel dat het reservoir misschien ergens geblokkeerd of verstopt zit waardoor het raampje aangeeft dat het leeg lijkt te zijn, kan dat? Hoe kan ik dat controleren? isschien met een flexibele staaf in het reservoir peuteren?

bedankt!!

Link naar reactie

wat is de kleur van de olie die je hebt toegevoegd ?

er ligt geen plas olie onder je LML ?

en nee de 2taktolie kan niet in je benzinetank gelekt zijn

Link naar reactie

hey, kleur is oranje/rood, tweetaktolie volsynthetisch van merk castrol. geen plas onder lml nee, echt iets raar. vond het ook al raar dat gisteren dat reservoir al leeg bleek te zijn volgens het raampje, vandaar dat ik 1 liter heb bijgedaan. daarna was het raampje oranje gekleurd (vol) maar nu dus gewoon wit, alsof het reservoir leeg lijkt.

Link naar reactie

Als je er 1 liter hebt bijgedaan en je doet het bijvul stopke open en je kijkt erin dan moet je de olie zien,

zeker als er 1 liter in is. Bij een olielek ligt of een plasje onder je scoot of je moet je tank eens losmaken, en optillen om te kijken of er daar geen olielek is omdat mischien je leiding niet meer goed vastzit. Of je zit met een serieuze luchtbel in je kijkglas hetgeen in niet direct geloof.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

het oliereservoir hangt onderaan de benzinetank, dus in je benzinetank lekken zal wat moeilijk zijn.

alleszins niet rijden zonder olie in het reservoir, want dan heb je gegarandeerd een vastloper, met mogelijk veel schade tot gevolg. Die olie moet toch ergens naartoe zijn, ligt er niets onder de lml of in de omgeving van de carb?

het glaasje die 'verstopt' zit, lijkt me ook maar raar, er zat olie in gisteren? Soms gebeurt het wel eens dat het glaasje gebroken is, maar dat zou je dan visueel wel zien. Controleren: heel die handel er uit: dus benzinetank losmaken, benzinepeilmeter ontkoppelen, benzinedarm en oliedarm ontkoppelen, rubbers van het oliepeilglas en benzinekraan uitpeuteren en uitmanoeuvreren. Bekijk ook even de dichting rond het glaasje. Dat 'peuteren' doe je beter bij schoon vrouwvolk.

mocht je dit doen, hang eerst een lang koordje aan je benzinekraan dat je door het gaatje laat zitten, bij het terug monteren, zal je wel weten waarom.

Ben nu wel eens benieuwd waar die olie naartoe is :-).

Link naar reactie

da van die luchtbel lijkt mij al een meer geloofwaardige mogelijkheid... heb er gisteren nog maar net 1 liter ingekapt. pff, zo'n benzinetank gaan loskoppelen, heb ik nog nooit gedaan, maar wil het wel eens proberen. of eens naar Jan van Classic scooter bellen en om raad vragen.

als mijn leiding niet meer goed zou vastzitten zou er toch ergens olie moeten uit gelekt zijn, of kan het dat die olie zich vanbinnen ergens heeft opgestapeld zonder te lekken?

@c: ik heb er vanmorgen nog 20 km mee gereden zonder problemen. in principe zit er genoeg olie in het reservoir, alleen laat het kijkraampje dat niet zien. straks moet ik er nog 20 km mee terug naar huis en zal dan eens naar Jan belen.

thx!!

Link naar reactie

Ben er hier op de parking van't werk nog eens naar gaan kijken: er is nergens een lek, en als ik den dop opendraai dan zie ik de rode olievloeistof zitten, dus in principe zit er olie in... vreemd hé, die lml's blijven verbazen! :)

Link naar reactie

Met spijt in het hart gezien het mooie weer heb ik mijn lml vandaag voor de zekerheid maar thuis laten staan, heb naar Jan van Classic scooter gebeld en hij had dit zelf ook nog nooit meegemaakt. vanavond de slang die naar de motor leidt eens losdoen en zien of er olie uitkomt, was zijn advies. Als er olie uitkomt zou het ok moeten zijn.

Zodra ik meer weet post ik het hier, en dan zijn we weer een ervaring slimmer op't forum :)

greets

Link naar reactie

@bardi: hoe ben je daar zo zeker van kameraad? is het prijsverschil tussen half- en volsynthetische groot? en elke dealer raadt toch volsynthetische aan, ook in uw onderhoudboekske? Ik betaal voor ne liter volle synthetische Castrol bij auto-5 rond de 13 euro dacht ik, maar zag hier op't forum al ergens voordeligere prijzen staan als ge 12 liter ineens koopt bij SIP...

Link naar reactie

Na wat rondlezen op het forum blijkt de meerderheid idd van mening te zijn dat halfsynthetische olie voldoende is.

Mag je eigenlijk halfsynthetische olie bij volsynthetische bijkappen? Of best wachten tot mijn reservoir leeg is en er dan eens halfsynthetische bijdoen ipv de volsynthetische van gewoonlijk?

merci!

Link naar reactie

Ivm mijn oliereservoir: er zat nog 2-takt olie in de leiding die naar de carburator gaat, heb die leiding losgekoppeld en de olie in de buis wat laten zakken, dan motor aangezet en gas gegeven, maar er kwam geen olie uit de buis. Als ik de leiding terug aansloot bleek de olie ook niet opnieuw in de buis gezogen te worden naar de carburator, ook niet bij gasgeven.

Dus er moet waarschijnlijk ergens een probleem zijn met de pomp die de olie in de buis zuigt naar de carburator: iemand dit probleem ook al gehad? Kan ik dat zelf oplossen? Zit die oliepomp misschien verstopt, kan ik die proberen uitkuisen en hopen dat ze nadien terug werkt?

merci hé!!

Link naar reactie

ok merci zal het eens bekijken!!

ben nog maar beginner wat scootertechniek betreft: hoe verwijder ik luchtbellen? heb niks speciaal van tools ofzo, gewoon gereeschapskistje...

als ik meer nieuws heb laat ik het weten!

Link naar reactie

Recordpoging met het aantal topics op korte tijd créeren:)))

Allee toch even een tipke, Zoals bluevespa schreef hard blazen.

Normaal gezien als je de bijvulstop eraf haalt en de oliedarm die tot aan de carburator gaat los maakt, en

je blaast boven in de vulpijp zou er normaal door de los gekoppelde leiding olie moeten vloeien.

Grtjs

Makke

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...