Ga naar inhoud
Vespaforum.be

krijg geen vonk meer aan mijn bougie. special 50cc 1974


ruben vespa

Aanbevolen berichten

beste,

ik bezit een vespa Special 50 cc van 1974. normaal was dit een betrouwbare vespa, maar sinds vorige week laat hij mij in de steek.

ik krijg namelijk geen vonk meer aan mijn bougie. ik heb reeds al eens de multiemeter genomen en in het ' 'verdeeldoosje' eens gemeten, de kabels voor mijn voor en achterlicht geven nog spanning als ik Kick. de kabel die naar mijn bougie gaat die geeft niets van spanning meer.

elektriciteit is niet mijn beste kant ...

iemand een idee waar het probleem kan liggen?? en hou ik dit kan testen en of verhelpen??

gr ruben

Link naar reactie

Eerst nalopen wanneer je wel weer stroom hebt: eerst de bougie tegen de carterhouen en kijken of je een vonk hebt, dan de draad zonder bougie (als die vont is je bougie ws. stuk), dan de draad voor de bobine (die achter je vliegwiel vandaan komt).

Als die laatste wel vonkt is je bobine ws. gaar, als die ook niet vonkt zit er iets mis op je ontstekingsplaat en moet je vliegwiel eraf. Vaak vergaan de draden over de loop der jaren, dus wie weet is het slechts een kwestie van een gebroken draad, maar in dat geval ook beter om al je draden te vervangen en je condensator en contactpunten ook.

Link naar reactie

beste,

ik krijg geen vonk als ik mijn bougie tegen mijn carter hou, ( was het eerste dat ik geprobeert had) ik heb het ook al geprobeert met een nieuwe bougie, ook geen vonk.

ik heb ook met de multi-meter gemeten aan de draad voor de bobine ( net achter het vliegwiel dus), ook hier krijg ik geen spanning als ik kick.

dus ik mag ervan uit gaan dat er iets mis is op de ontstekingsplaat??? het vliegwiel verwijderen heb ik zelf nog niet gedaan bij een vespa. id dit een moeilijke klus?? is er hier al eens een topic geweest waar men dit beschrijft hoe dit moet?? moet ik hiervoor onderdelen bestellen op sip?? of is enkel wat nieuwe draadjes plaatsen voldoende??

alvast mercikes, nu weet ik toch al met wat meer zekerheid wat er scheelt.

gr ruben

Link naar reactie

Die multimeter vertrouw ik minder dan een zichtbare vonk tussen draad en carter, maar; wat jij wil.

Je het ws. een vliegwiel stopper en een vliegwiel trekker nodig.

Of je nieuwe onderdelen moet bestellen hangt af van wat er stuk is, maar zoals ik al zei; condensator, gebroken spoel, contactpunten, kortsluiting; er zijn nog veel meer mogelijke oorzaken dan alleen vergane draden.

Link naar reactie

oke, ik ga straks eens testen met de draad en het carter, ik tesdt dus de draad die uit het vliegwiel komt en naar de bonine gaat eh??

aan het gereedschap vliegwielstopper en vliegwieltrekker hoor ik dat ik dit misschien moeilijk zelf kan doen??

heb je toevallig weet van iemand die ind e buurt van aalst ( oost vlaanderen) veel verstand heeft van vespas en elektriciteit??

Link naar reactie

Zonder stopper en trekker is het veel moeilijker om zelf te doen :P

Maar jah; de timing van je blok (contactpuntafstand, graden voorontsteking, etc) is 1 van de minder voor de hand liggende delen van de Vespa.

Ik ben van midden NL - geen idee.

Link naar reactie

iii,

deze avond eens getest, de draad voor de bobine aan het carter houden en dan kicken geeft ook geen vonk.

dan maar een vliegwielstopper en trekker gezocht en gevonden, de vliegwielstopper werkte, de moer van het vliegwiel kwam goed los,

dan was het de beurt aan de vliegwieltrekker, hier was er een probleem, er was namelijk geen schroefdraad in het vliegwiel waar ik deze kon in vastdraaien.

er is enkel een gleufje , waar ik hoopte schroefdraad tegen te komen. morgen dus op zoek naar zo een ringetje die daarin vastklemt, om vervolgens op deze manier proberen het vliegwiel los te krijgen.

hopelijk wordt duidelijk wat het probleem is eens het vliegwiel eraf is .

gr ruben

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...