Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hallo, nieuw hier...!


dre667

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

bij deze wil ik me vlug even voorstellen.

Mijn naam is Dries, ik ben 33j., en ik rijd nu een 10 tal jaren met de motor.

Mijn eerste was een Honda Shadow 750cc (+/- 5j.), mijn huidige motor is een Suzuki Bandit 600cc, waarvan ik zeer tevreden ben!

Het is nu zo dat ik de laatste tijd hard begin te twijfelen om de motor te verkopen, en een scooter aan te schaffen.

Ik merk dat de motor de laatste tijd gewoon meer in de garage staat dan op de baan. Mijn rit naar het werk (+/- 20km) is me net te kort om me telkens 2x om te kleden, en in de weekends wordt er gewerkt aan de renovatie van de woning ( zoals elke goeie belg zeker?!).

Ik heb niet veel ervaring met geschakelde scooters, daarom dat ik me hier aanmeld om me wat te informeren.

Mijn oog valt wat op de LML's, retro looks, mee gevorderde techniek,... maar een 125, 150, 200cc,... ik ken de verschillen niet?

Dus, alle tips zijn welkom!

Link naar reactie

...is deze vanaf 8 augustus te verkrijgen?

Ik had er al wat van gelezen, maar het was me niet echt duidelijk of die al beschikbaar was.

Zijn er eigenlijk wat technische specificaties te vinden van dit model?

( alleen jammer dat ze natuurlijk nog niet op de occasie markt zijn)

Link naar reactie

Anders de px200 2 takt van Vespa, vanaf bj 2000 uitgerust met schijfrem,elektrische starter en appart reservoir voor 2takt olie dus nimeer zelf mengen + je hebt het zalige 2takt geluid/ prestatie en makkelijk wat te kittelen met bv uitlaatje

En zijn prijselijk te vinden omdat er juist een rijbewijs voor nodig is

Link naar reactie

Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt en ook gemakkelijker om zelf aan te werken. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen.

Nadelen: een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok (cilinder, piston, krukas,...) moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.

Link naar reactie
Ok thx, ga ik zeker eens doen.

Iemand ervaring met de 150cc versie? Die kom je blijkbaar ( op de 2de handsmarkt) minder tegen.

Ik heb een 150cc 4t en valt heel goei mee. Trekt heel goed op en heeft veel koppel. Ben er zeer blij mee en kan er lekker sportief mee rijden. Alleen als ik de keus had toen had ik de 200 gekozen maar was toen nog niet. In ieder geval een plezier voor mee te rijden. 1 nadeel( als je eventjes gaat tanken zoals mij blijf je aan genieten en toen ik thuis was had ik weer 105 km). GENIETEN DUS

Link naar reactie
Ok thx, ga ik zeker eens doen.

Iemand ervaring met de 150cc versie? Die kom je blijkbaar ( op de 2de handsmarkt) minder tegen.

Ik heb een 150cc 4t en valt heel goei mee. Trekt heel goed op en heeft veel koppel. Ben er zeer blij mee en kan er lekker sportief mee rijden. Alleen als ik de keus had toen had ik de 200 gekozen maar was toen nog niet. In ieder geval een plezier voor mee te rijden. 1 nadeel( als je eventjes gaat tanken zoals mij blijf je aan genieten en toen ik thuis was had ik weer 105 km). GENIETEN DUS

:)

Welke snelheid haal je met zo'n 150cc? Hiervoor heb je al een B nodig dacht ik hé?

Niet dat het mij om de snelheid gaat ( want dat heb ik momenteel misschien wel te veel), maar ik zou toch graag vlot met het verkeer meekunnen. Ik lees bij sommige modellen +/- 80km/u, maar dat zou toch net iets meer mogen zijn.

En wat kan hij nog met 2 personen?

Link naar reactie

Sorry voor het laat reageren maar was op vakantie vertrokken:-) ...de snelheid ligt ongeveer hetzelfde als bij een 125cc maar je hebt veel meer power. Dus in mijn geval met een kleine 90 kilo op de weegschaal en de zoon achterop +- 50 kilo trekt hij nog lekker op tot +-85km/h wat ik met 2 hard genoeg vind ('t is geen racemachine hee) . Maar het koppel is duidelijk aanwezig en dat is het fijne eraan .gr

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...