Ga naar inhoud
Vespaforum.be

metaliseren


danny v

Aanbevolen berichten

beste forumbezoekers

nu is het niet mijn gewoonte om zaken op een forum te plaatsen (tijdsgebrek) maar aangezien er zoveel over dat metaliseren gesproken (getypt) wordt wil ik er mijn bescheiden mening wel over kwijt

als men spreekt over het metaliseren van een object zij het nu een scooter, auto of een ander object zal altijd dezelfde werkwijze toegepast worden

nl. na het stralen word er over het object een zinklaagje aangebracht, dit gebeurd met een spuitpistool gevoed met luchtdruk waar vooraan een bobijn zink (of ander materiaal ) alsook een warmtebron op bevestigd is

het materiaal word als een verflaag aangebracht m.a.w. het materiaal word er onder druk en verwarmd opgespoten.

op scooters heeft het totaal GEEN zin dit te laten doen

aangezien men enkel de met het pistool bereikbare vlakken kan behandelen zal er in de binnenkant noch tussen de lasnaden product aan wezig zijn

waar roest een voertuig? ... tussen lasnaden en holle (onbeschermde) ruimten

ook kan men met het zandstralen de binnenkant van het frame alsook de lasnaden niet behandelen. gezien het metaliseren met betrekking op de goede hechting op bloot metaal moet gezet worden zal de beschermingsfactor tot nul herleid worden op de plaatsen waar zij het meest nodig is

kort samengevat : in dit geval ga je evenveel bescherming krijgen dan wanneer je de scooter gewoon in een grondlaag spuit

er is WEl een manier om je scooter te laten "verzinken" doch deze is duur en kan vervormingen van het plaatwerk teweeg brengen

laat eerst je scooter dompelen in een zuurbad om de scooter te ontdoen van roest en oude onderlagen en laat hem vervolgens "dompelen" in een zinkbad

zo worden ook binnenkant en lasnaden verzadigd van product

het nadeel (buiten de prijs) ven deze manier is dat je een zeer grof, korrelig oppervlak kan verkrijgen

ook een nadeel van het metaliseren (koud of warm) is het achteraf slechter lassen, veel meer spetters, en de hechting van plamuren en grondverven

normaal zou je na het metaliseren best je onderdelen in een epoxyprimer spuiten waarop kan gewerkt worden

er bestaan wel plamuren in de vakhandel om op zink e.d. te werken maar als je een leek bent op carrosserieherstelgebied zou je wel eens verkeerde producten aangesmeerd kunnen krijgen met alle gevolgen vandien

wat ik iedereen op dit forum aanraad is hetvolgende

laat je scooter DEGELIJK stralen, zet er vervolgens een goede laag epoxyprimer op, laat een week liggen om doorharding te verkrijgen als je geen spuitcabine ter beschikking hebt en begin daarna met je plamuur en schuurwerk

na het lakken geef je de scooetr een degelijke waxbeurt in holle ruimten

daar kan je voor terecht in verchillende dinitrolcentrales en je zal zien dat je scooter er na jaren nog steeds mooi bijstaat

ikzelf doe al 24 jaar restauraties van voertuigen (fulltime) en durf hier wel te stellen dat men op zo'n periode heel wat ervaring opdoet plus dat ik voertuigen jaarlijks terugzie die ik 10 / 15 / 20 jaar geleden onder handen heb genomen en zij zien er toch nog steeds goed uit (mits degelijk onderhoud natuurlijk)

hopende hier een afdoend antwoord verstrekt te hebben op de metaliseren-vraag wens ik jullie sterkte en succes in al jullie restauratieprojecten

met vriendelijke groeten

vercammen danny

scootermarket

Link naar reactie

Zonder afbreuk te willen doen aan de uitleg vd topic-starter.

Geloof het of niet maar er is een eenvoudiger en goedkoper manier afkomstig uit de scheepvaart.

Gebruik zuurvrije lijnolie. Deze is verkrijgbaar in de verfhandel (wordt gebruikt voor verfvermenging en om de verfborstels soepel te houden).

Strijk daar alle roesplekken (wel eerst zoveel mogelijk afschuren op de zichtbare plekken) daarmee in. Voor de niet bereikbare delen giet je er de lijnolie in, dan alles goed draaien en keren zodat de olie overal terecht kan.

Dan ruime tijd laten drogen (liefst enkele weken!) en dan zoals gewoonlijk verder afwerken (primer, plamuur, lak, etc).

MVG.

Link naar reactie

das just 'k heb dat al uit getest op onzen vnb, zelfs op den uitlaat! goed ingewreven en dan zo gelaten...ze roest niet verder!

en dat werkt, da stinkt nie, er zit geen oplosmiddel in en 't kost nie veel.

puur natuur! (alléz denk ik toch...)

pic001923os.th.jpg

Bericht bewerkt (10.11.2005 | 20:06)

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Danny,

Ik ben volledig eens met uw uitleg en natuurlijk heeft u een punt, maar wat opgaat voor metalliseren gaat ook op met epoxy, zoals holle ruimtes die niet kunnen bereikt worden enz..

Wat wel een voordeel van metalseren is, is namelijk dat het door steen slag niet afspringt, moest er toch een plek zijn die roest zal de omringende metalisee zorgen dat deze roest niet verder verder kan, dat doet epoxiprimer niet, roest kan onder de primer verder, het roesten wordt wel vertraagt maar niet gestopt.

Als je het frame naar de straler brengt maakt het geen prijsverschil of je metalisee of antiroestlaag vraagt.

Natuurlijk zijn er ook nadelen, metalisee is geen goede ondergrond om dadelijk op te plamuren, omdat de hechting niet zo goed is, ook als je met tin of koper wil werken zal je op die plaatsen de metalisee moeten wegschuren.

Nu ik ben geen voorstander van het 1 nog van het ander, beide doen hun werk goed als je weet hoe je het moet toepassen.

Ik heb al met en zonder metalisee gewerkt voor een resto, en in beide gevallen is het resultaat zeer goed.

Ik kan epoxy wel ten zeerste aan raden als je beslist van niet te zandstralen omdat bv het frame in een zeer goede (bijna roestvrije staat) is, want epoxy vormt een zeer goede isolatielaag tussen de oude en de nieuwe lak

tot zover mij kleine bijdrage

Grtz

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...