Ga naar inhoud
Vespaforum.be

andere vario in GTS super ?


les

Aanbevolen berichten

aangezien ik nu al wat km'ers achter de rug heb en alles goed is ingereden valt het mij op dat ook de vespa een probleem heeft met lage snelheden als je lange afstanden enz. rijd.

de toeren zakken te ver weg als de vario goed warm is gereden wat bij bergop bij lage snelheden soms irritant is.

dit euvel heb ik tot nu toe bij iedere scooter gehad waar ik mee gereden heb en ik weet dat een vario van malossi of polini kan monteren om dat weg te krijgen of toch grotendeels.

nu weet ik niet welke vario te bestellen, polini of malossi ?

bij mijn vorige scoot deed de malossi goed zijn werk maar het ligt echt van scooter tot scooter welke vario het best is.

bv bij eenj aprilia 50cc DITECH(= 50cc vespa/piagio motor) is de polini het best qua acceleratie maar hie zit dat nu bij de 4takt 125cc ?

Link naar reactie

heb een polini vario. Niet super tevreden. Ik vind nml niet het perfecte gewicht. Als je topsnelheid nog maar 100km/u bedraagt dan schort er wel iets. Heb dan een andere overbrenging(tandwiel achteraan)gestoken en is al wat beter( ook van polini. Heel vinnig in het optrekken moet ik zeggen maar topsnelheid nog altijd gene vette. Heb nog een polini clutch lggen en drukveer laten steken maar ik geraakte niet meer vooruit. Waarschijnlijk vliegt alles er terug uit en doe ik gewoon verder met de originele vario met de leovinci 4 road gewichtjes,wat de max was en is.Let wel,ik twijfel wel heel hard aan het kunnen vd mechanicien waar ik geweest ben,nml een sukkel in knokke die daar 3 dagen aan gewerkt heeft. Ik probeer het waarschijnlijk nog wel eens op een ander.

Link naar reactie

100kmh op de teller?

das gene vette, dat is 90kmh op een autoteller en 85kmh op de gps...

ik denk dat uw gewichten te licht zijn, een goede vario die mooi is afgesteld laat de motor mooi in één toerental(bij volgas)van 0 naar top trekken.

originele vario's zijn zo afgesteld dat ze onder de 50kmh lage toeren draaien(ook volgas)vanwege verbruik, lawaai enz.

een sportvario zou met dzelfde gewichten al een stuk beter moeten gaan, lichtere gewichtjes is aan te raden maar ik denk als ge er al 5 tot 10gr minder in steekt als origineel dan zit ge al goed in de buurt.

ik ga nu de malossi bestellen, die is ook het makkelijkst te verkrijgen.

ook heb ik nu de batterij losgekoppeld om de computer te resetten, gewoon kijken wat dat geeft want hij rijd érg lui de laatste tijd.

hij gaat nog maar tussen half en volgas zit bijna geen verschil meer.

ook een mogelijkheid is dat de kleppen eens dringend bijgesteld moeten worden, dus dat gebeurt ook nog voordat de vario erin gaat.

Link naar reactie

Les hoeveel kms heeft uwe vespa die moet al zeker los genoeg gereden zijn...

ik heb oop mijn 125 2 varios getest 1) J.Costa en 2 ) de Malossi met andere bijgeleverde veer.

loodjes heb ik zoveel verschillende cobinaties gehad maar niks hielp en hij reed ook nie meer fijn.

dus uiteindelijk ben ik overgestapt naar de gts 300 ie en ben ineens van al da gezever af.

ik had ook geen rijbewijs maar ben er speciaal 1 gaan halen. kost wel wa cente maar heb er geen sec. spijt van.

Link naar reactie

4100km ongeveer, maar de motor begon echt lui te rijden en vooral bergop was het een ramp...

voorheen trok de 4takt zich overal doorheen, aan de rode lichten konden de auto's niet volgen enz. en sinds een dikke week begon dat gedoe, véél gas geven en niet echt vooruit komen tov eerst.

nu heb ik alles eens gereset en hij is terug wat 'wakker' geworden.

het voordeel is is dat mijn kennis groot is met die vario's en dat ik een toerenteller heb om uit te meten.

ik ga nu bepalen welk toerental het voordeligst is qua acceleratie zonder belachelijke toerentallen te daaien(zeker bij een 4 takt is dat onnodig) en dan ga ik met de nieuwe vario proberen rond dat toerental te blijven.

ik heb gemerkt dat tussen de 70 en de 80 op de teller de vario het mooiste toeren draait en redelijk scherp reageert op polsbewegingen tot hij uit de vario loopt(+85 op de teller).

dus als ik nu dat toerental meet en de malossi vario daarop afstel zit ik goed, dan kan ik nog op het gemak rijden en als ik de gashendel open trek kan ik dan ondanks bergop of met 2 nog vooruit komen.

maar eerst nog eens de kleppen laten bijstellen, dat is ook belangrijk voordat ik dat allemaal ga doen.

meestal op een originele motor helpt het al om gewoon de sportvario met bijhorende veer te monteren om redelijk goed te zitten qua toeren.

o ja en een 300 I.E. komt ook nog in de plaats maar dat is voor volgend jaar ofzo...

Link naar reactie

ge kunt 3 en 3 mengen maar het beste is een bepaalde afstelling te vinden en dan als ge het juiste gewicht hebt gevonden moet je dat gewicht delen door 6 en dan heb je je juiste vario gewicht.

dan koop je 6 gewichtjes met dat gewicht en dan heb je een evenredige slijtage op de gewichtjes...

3 lichte en 3 zwaardere gewichtjes gaat evengoed maar dan gaan de zwaardere het meeste afzien en sneler slijten als de iets lichtere.

als de vario erin zit laat ik iets weten, helaas laat mijn werkschema het niet toe om de komende week(weken?) de vario te laten monteren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

vanwege tijdgebrek heb ik de tijd niet gehad om de vario te laten plaatsen.

ik heb nu een afspraak gemaakt voor de 6de(kon niet eerder, dan word de GTS volledig nagekeken, onderhouden én de vario geplaatst.

de gewichtjes die bij de vario zitten zijn 6X 14gr en 6X 9.5gr.

aangezien de originele vario gewichtjes 10gr wegen moeten de 9.5g's erin.

dit word ook aangegeven in de handleiding voor de 125cc.

voor hij binnen gaat ga ik no het toerental uitmeten voor en na.

volgens de technische specificaties haalt de GTS super 125 zijn max koppel net boven de 7000trpm dus dat is zowat het toerental waar op gemikt word met de nieuwe vario.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...