Ga naar inhoud
Vespaforum.be

te weinig olie in GTS 125 super ??


les

Aanbevolen berichten

Hier heb ik toch een vraag over, gisteren voordat ik op het werk vertrok wou ik mijn oliepeil eens nakijken voor de eerste keer(net geen 3000 km, onderhoud was gebeurt op 1350km waarbij de olie ook ververst was).

De peilstok hing vol olie dus ik veeg hem af, draai hem er terug in en uit en hij was droog?

En ik bedoel kurkdroog !

Dus motor 30sec laten lopen, en opnieuw nagekeken, opnieuw de peilstok vol olie, opnieuw afgeveegd en ingedraaid, wéér nagekeken en hij was wéér droog?

Nu heb ik in het boekje gezien dat ik niks speciaals moet doen behalve de motor minstens 10min ongestart moet laten om het juiste peil af te kunnen lezen.

Toen ik de eerste keer controleerde had de motor 8u stil gestaan op de gewone standaard...

Volgens de handleiding gaat het olielampje flikkeren als je remt of bochten neemt als het oliepeil te laag is en dit is bij mij niet het geval.

Ik ga morgen toch maar eens langs bij een dealer hier in de buurt voor de zekerheid...

Link naar reactie

Ik zou het risico niet genomen hebben om er nog mee verder te rijden! Ik controleer zo goed als elke week het oliepeil. En zeker steeds voor een grote rit. Die waarschuwingslampjes zijn handig maar zijn daarom niet altijd betrouwbaar. Aangezien uw scooter bij de eerste controle reeds 8 uur stilstond en op de middenstandaard stond. Stond uw voertuig volledig zoals het hoeft te staan voor de olie te controleren. Ik ga er toch vanuit dat uw voertuig op een vlakke ondergrond stond. Persoonlijk zou ik de controle nog eens overgedaan hebben. Peilstok opnieuw indraaien en opnieuw contoleren. Maar ik zou deze zeker niet opnieuw gestart hebben. En vast en zeker niet verder mee gereden hebben.

Link naar reactie

ik rij min 500km/week, als ik elke zoveel tijd mijn oliepeil moest checken dan doe ik niks anders, ik heb een nieuw 4takt vespa super i.e. gekocht om geen gezeik te hebben en niet zoveel op mijn onderhoud te moeten letten maar deze keer is mijn vertrouwen in een garage wéér geschonden.

het blijkt dat er totaal niks is vervangen aan de GTS bij zijn eerste onderhoud, ik kom juist van classic scooters terug en ze hebben ruim 3 kwart liter olie bijgevuld, de olie die er nog in zat was redelijk zwart en die zou eigenlijk zo zwart niet mogen zijn als hij nog maar 1500km had gelopen met die olie in de nieuwe staat hoe de motor zich nu bevind.

ik heb dit nogal meegemaak met mijn auto, garagisten zijn gewoon vuile honden punt uit.

voor hetzelfde geld had ik de boel kapot gereden maar dan hadden die toch een probleem gehad want met zo'n dingen kan ik niet lachen.

ook even ter info : die lampjes zijn tegenwoordig wel goed te vertrouwen, die sensoren stellen niks voor en kunnen eigenlijk ook niet kapot gaan.

de lampjes daarentegen wel maar aangezien de scoot bij het omdraaien van het contact alle lampjes test weet je of dat lampje werkt of niet.

ik had nog net genoeg olie in men carter om de boel gesmeerd te krijgen daarom ging het lempje(net niet ?) aan...

voor diegenen die bij Herroelen in maasmechelen(of lanklaar wat is dat daar)een vespa hebben of willen kopen, kijk altijd goed na voordat ge daar vertekt na een onderhoud of ga daar gewoon niet meer, ik heb 80€ betaald voor een onderhoud die niet heeft plaatsgevonden.

Link naar reactie

ben ik blij dat ik dit lees, want ben na aan het denken om ne gts 125 te kopen, en herroelen is vlakbij, dus wilde daar es gaan kijken. NIET DUS... wie kent nog betrouwbare adressen regio limburg. (maaskant of hasselt of zo)??

Link naar reactie

@les

Oliepeil controleren duurt max 5 min. En sensoren die bijna niet meer stuk gaan?? whoehahaha laat me niet lachen. Je mag eens een dag met mij op stap voor alle duidelijkheid ik zit in de autosector. De bouw van nieuwe voertuigen. In het algemeen komen de meeste klachten van de elektronische componenten, sturingen en programma’s. Mechanische mankementen zijn fel verminderd en ten eerste sneller op te sporen en ten tweede meestal sneller en goedkoper dan de elektronische om te herstellen. even een recente video om uw geheugen op te frissen.

Link naar reactie

ja en dan moet ik lachen ik want ik snap niet wat dergelijke sensoren van in dat filmpje te maken hebben met en oliedruk sensor?

een oliedruksensor is één van de simpelste sensoren die je op een verbrandingsmotor kan vinden, ik ga hier geen 5 pagina's uitleg geven maar ik weet hoe zo'n oliedruk sensor werkt(of ze moeten die bepaalde sensoren hebben herzien sinds 2004).

ook dacht ik in mijn handleiding van de super I.E.(om duidelijk te zijn) stond dat volgens het onderhoud schema pas bij 5000km het oliepeil moest nagekeken worden.

dat wetende + nieuw blok + dikke garage die ik wou vertrouwen dacht ik dat ik makkelijk van 1000 tot 5000km kon rijden zonder om de 5 voet mijn oliepeil te checken en zo hoort het ook want er lopen genoeg mensen rond die nog niet eens tegoei weten of hunne auto, scooter, motor op naft, diesel of pillen loopt laat staan hoe ze een oliepeil moeten controleren.

die mensen gaan gewoon naar de garage en vertrouwen die mensen blindelings en dat wou ik ook eens proberen...

resultaat : grandioos mislukt !

ik ga nu wél het olieverbruik nauwlettend in de gaten houden want ik weet niet wat dit nu me het blok heeft gedaan en dan zie ik wel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...