Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Agressie jegens oldies te Gent


pierpol

Aanbevolen berichten

Klein voorbeeldje van verkeersagressie, vondt plaats zondag 16 okt 2005 15,00 h.

Ik vertrek met passagier met mijn vesp te Gent in een zone 30. (Brabantdam)

Omdat ik maar half weet hoe te rijden vraag ik even aan passagier hoe te rijden, met het gevolg dat ik even (5 sec.) 20 per uur ipv 30 per uur rij.

Terwijl ik even trager rij, heeft mijn achterligger al tweemaal geclaxoneerd (remember 5 sec.).

Ik kijk om en negeer de achterligger (reed net weer door)

Achterligger blijft claxoneren (gedurende 600m), ik kijk terug even om, zonder gebaar of wat.

In het verlengde van die straat coupeert de golf mij en vertraagt langzaamaan tot 5 per uur.

(Vnb met trontinettewielen en passagier couperen = geen tekeningetje nodig)

Ik blijf achter hem.

Meneer de allochtoon draait raam open, haalt soort KETTING uit en zwaait er even mee rond.

Ik negeer meneer, maak geen gebaar of niks.

Meneer stopt.

Ik dacht, snel effen voorbij rijden en gewoon mijn weg vervolgen (geen gezever op mijn zondag!)

Als ik langs meneer rijdt zwaait hij deur open, en schreeuwt zich de longen uit het lijf tegen mij en mijn vriendin(achterop), Hij stapt in, vertrekt met gierende banden en achtervolgt ons nog een kilometer. Wegens mijn negeren druipt meneer af.

(desgewenst kunt u het woord 'meneer' vervangen door 'vuile makkak' of 'kutmarokkaan', opties genoeg)

NU IS DE VRAAG: kan ik risicoloos klacht neerleggen tegen meneer??

En aan de Gentse scooterists:

Blauwe golf II, vierdeurs met nummerplaat : SYI 371

Oppassen, meneer heeft klein pietje.

Link naar reactie

triestig! Ach sommige chauffeurs zijn zo gefrustreerd en hebben gebrek aan een gezonde uitlaatklep zeker? Zelf al ettelijke keren dergelijke fratsen meegemaakt maar dan oa met dikke indiër in dikke mercedes die ook stratenlang als een gek de ene overtreding na de andere maakte om me te kunnen blijven achternazitten. Uiteindelijk heb ik hem kunnen afschudden door aan de leien in antwerpen (nog in volle vernieuwing toen) door te steken via een voetgangerspassage. Gast echt buiten zichzelf van woede ikke op veilige afstand keihard gelachen!

Gelukkig heeft jouw bumperklever niet geprobeerd je te rammen, geloof me zulke gekken bestaan. Maar je kalmte bewaren is althans de enige goeie reactie, daarmee krijg je zulke kamikazes helemaal door het lint.

Bericht bewerkt (19.10.2005 | 19:29)

Link naar reactie

Bumperklevers kom ik toch ook regelmatig tegen. Ik begrijp dat niet goed, ben ik rustig 60 aan't bollen op een baan waar je 50 mag, mijn vriendinneke achterop, hangt er ineens de een of andere nitwit met zijnen bumper op 1m van mijne vespa.

Mijn eerste gedacht is dan altijd 'sebiet heb'k ne vastloper en liggen we d'r alletwee onder' dus ik word daar tamelijk zenuwachtig van ... Die mannen komen dan meestal aan't volgend rood licht van hun oren maken dat ge rechts moet rijden met nen 'brommer'.

Enfin de discussie over 'd'r hang een motoplaat op dus ik màg ni rechts rijden' voer ik al niet meer. Ignore & enjoy the ride denk ik dan maar ...

Wat mij ook opvalt is dat ik dat zelden voorheb als'k alleen rij ... misschien omda'k met mijn madam wat té defensief moet rijden?

Link naar reactie

Vlotjes rijdend op de Gentse ring, word ik vakkundig gecoupeerd door een wagen die blijkbaar niet had verwacht dat mijn simpele 125cc behoorlijk uit de startblokken vloog aan de vorige rode lichten. Ik maak even een gebaar (enkel mijn handpalm naar omhoog, niet de gevreesde middenvinger... we houden het proper). Gevolg : Mevrouw in de wagen remt gelijk een zot. Ik denk bij mezelf: ach wat, ik schiet er mij terug langs. Zo gezegd zo gedaan. 200 meter verder schiet ik me naar beneden (Brusselsesteenweg). Mevrouw volgt me. We staan aan de rode lichten en ik krijg een scheldtirade over me heen om U tegen te zeggen. Er wordt zelfs gedreigd dat ik de volgende keer 'eraan' ga. De maruffen in kwestie waren een dame en heer van middelbare leeftijd die me huid vol schelden in zowel gebrekkig Gents als een voor mij 'ondefinieerbare' vreemde taal. Je houdt het eigenlijk niet voor mogelijk. Ik zeg niks, kijk enkel in hun ogen... en vertrek. Weg zijn ze.

Link naar reactie

slimste reactie is idd negeren, ofwel -als ge groot, sterk, struis zijt- terugreageren en fars doen, ma dat helpt meestal ni echt

zou dat hetzelfste zijn als ge met'n harley "rustig" aan het rijden zijt? of is da gewoon omdat het ne oldie is?

wat ik ook merk: precies zijn het meestal de allochtonen? (ge kunt en moogt het ni veralgemenen, maar tis blijkbaar wel zo)

Link naar reactie

Oldie of niet, als je met een Vespa reglementair rijdt krijg je altijd herrie : Bergensesteenweg - St.Pieters-Leeuw. Max 50 Km/u Ik rijdt al 55 (ni méér want er staan vaak anonieme flitsautootjes en de meeste bestuurders weten dat en houden zich er dan ook - gedwongen - aan) en ga het tweede vak op omdat ik links moet afslaan. Meneer komt rechts van mij rijden en maar teken doen dat ik terug naar het rechtse rijvak moet met mijn 'ding'. Ik ga het afslagvak op maar moet wachten/stoppen wegens tegenliggers. 15O meter verder slaat de idioot ook links de baan over, los over een volle, doorlopende witte streep ! Weer ene die zijn rijbewijs bij een pak chips gekregen heeft denk ik dan maar.

Zelfde week, zelfde baan maar nu richting centrum - Anderlecht - éénvaksverkeer wegens rechts bus-strook en s'avonds. Ik laat me uitbollen omdat het toch rood is en de automobilist achter me begint met zijn lichten te flikkeren en te claxonneren. Ik zie echt het nut niet in van extra benzine te gaan verbruiken om dan net voor dat rood licht vol in de remmen te moeten gaan. Het blijft rood en we moeten geheel stoppen. Komt de clown op het links-afslagvak naast me staan , venster open en maar van zijnen tak maken 'k heb er niks van verstaan (Ik ben nochtans een paar talen machtig) maar hij was duidelijk boos op mij. Groen ! Volgas ! Ik heb hem niet meer terug gezien want bij het volgende verkeerslicht was ik er goed door en hij stond wéér voor 't rood. Moet hij maar leren schakelen dacht ik zo ...

Link naar reactie

Ik rijd af en toe met de auto, en dan heb je dat ook voor !

Als je je aan de normale snelheidsbeperkingen houdt zijn er altijd gekken die dan bumperkleven ed...

Alleen, ze kunnen je moeilijker van de weg rijden en je verstaat het niet als ze iets roepen.

Wat die Harley betreft... een vriend van mij heeft een flat six van honda (nen blote goldwing in Antwerpen) en die zegt dat ze hem evengoed soms van de weg duwen, dus het zijn volgens mij gewoon gekken of aangebrande, meestal exotische medebelgen die gewoon agressief doen tegen iedereen.

Link naar reactie

ja bij sommige mensen zit een vijs los. ik heb er persoonlijk nog geen last van gehad.. wel zo eens een onnozele die mij nogal brutaal voorbijstak en kwaad keek.

maar als je er dan aan de lichten gaat naast staan en vraagt wat het probleem is dan draaien ze vlug hun raampje dicht en kijken bang ipv boos..

of dat nu altijd zal lukken weet ik ook niet. :).

Link naar reactie

Vorig jaar rij ik bij ons de Zonnebloemstraat af komt er mij daar ne zot rakelings voorbij en tegelijk claxoneren.Verschiet ik en mijn madam ons nen bult zeg.Wat verder staat dienen aan de rode lichten waar het berg op is en ik sta rechts achter hem.Laat dienen pippo zich naar beneden bollen tot 2X maal toe en rijd iedere keer weer omhoog al patineren tot tegen de voorligger.Toen hij zich liet zakken heb ik de vespa zo schuin mogelijk moeten houden of dienen reed gewoon over mijn voeten zeg.Vertrok en reed al slalommen achter zijn voorligger,is hem aan de volgende lichten voorbijgereden en door het rood verder gereden.Die gast was dus echt knettergek.De persoon was gewoon zo zot als een achterdeur en het kwam niet door mij hoor want hij heeft onderweg ook bijna een ongeval gehad door de manier waarop hij reed.

Link naar reactie

Dit is geen agressie jegens oldies en zeker niet in Gent alleen.

Ik rij met een oude Rally maar heb ook een moderne grote Duitse wagen met een groot aantal pk's onder de motorkap en ondervind met beiden agressie in het verkeer. Vooral als ik 10 km trager rij dan de maximum toegelaten snelheid.

Met verkeersdrempels, verminderen van parkeerplaatsen, wegversmallingen, snelheids- en nog meer beperkingen wordt de auto uit het verkeer gepest. De reactie van de chaufeur is in vele gevallen het gevolg van de autopesterijen door de overheid

Ik keur agressie niet goed maar vind het niet onlogisch dat een gepeste chauffeur op zijn manier reageert op 'iets' dat te hoog, te laag, te links of te rechts vliegt. De ene chauffeur denkt stil bij zichzelf 'dien onnozelaar zou beter met een kruiwagen rijden' terwijl een ander het luidop door zijn open venster roept.

Link naar reactie

Rustig blijven mannen (en vrouwen), zelfs in het altijd o zo rustige Limburg heeft men wel is last van verkeersagressors. Dit is eigen aan ons Belgenland en iedereen leidt hier gewoon een opgejaagd leven . Ik persoonlijk denk dat dit zeker niet alleen bij vespa's gebeurt of andere scooters, 'k zit dagelijks veel uren op de baan en van de week ook weer prijs gehad. Groen, en de Nederlandse vrachtwagenchauffeur was al aan het claxonneren achter mij. Op zo een moment geniet ik er nog van om 5 km/h te stiller te rijden en maar kijken hoe m'n achterligger zich begint op te jagen. Uiteindelijk stopt de bumperklever wel vanzelf met kleven.

greets

Link naar reactie

Ik krijg toch ook de indruk dat auto's niet graag achter een "brommerke" hangen, dat er een plaat aanhangt ziet volgens mij geen mens. Zelfs al rij je te vlug, ze moeten voor je.

Gisteren zit ik aan 80 achter een mercedes bestuurd door mevrouw de schminkpop op leeftijd. Al kilometers zit er een getunde citroen c3 achter m'n gat, de hele tijd van links naar rechts over het rijvak. Na een tijd is er in het midden een rijvak voor bussen. Meneer direct daarop om mij en madameke in te halen. een 300 meter verder staat hij in rij voor het rood te wachten. Aan 20 km/h voorbij gereden en een klein zwaaitje gedaan :-)

Met de auto kom je zulke mannen ook tegen, maar ze vormen geen zo'n groot gevaar voor je. Ik hield hem echt d ehele tijd in d egaten, hij moet maar het kleinste tikje tegen het achterste van de vespa geven en down you go, zeker in de regen zoals gisteren.

Link naar reactie

Je hebt een helm GEBRUIK HEM, over een tij terug reed zo'n pipo voor mij meer rakelings langs mij door ik heb een bluts in zijn deur gestampt(zogezegd vor mij recht te houden) simpel as that.

ze zouden al die mannen eens een maand op een motor of vesp tussen het verkeer moeten laten rijden. Ze zulen heel anders reageren als ze terug in de auto zitten

Link naar reactie

1) memoriseer de nummerplaat van de auto die lastig doet. het eerste wat ik doe als zo'n pipo spel zoekt (bijvoorbeeld bumperkleeft), is aan de eerstvolgende verkeerslichten eens ostentatief naar de nummerplaat kijken. doen alsof je ze noteert kan ook geen kwaad. en als men naast je komt staan en een grote bek opzet, kan het gewoonweg luidop zeggen van de nummerplaat al voldoende zijn om ze een toontje lager te laten zingen. lukt wel niet bij iedereen, kan ook het tegenovergestelde effect hebben.

maar het memoriseren ervan van bij de eerste pesterijen zorgt er voor dat je -als het uit de hand zou lopen- toch iets van aanwijzing hebt voor de politie.

2) als het té gortig wordt, klacht indienen. ook al worden de meeste (zeker de eerste klachten) geseponeerd, toch heeft het zin om het te doen. want iemand waarover systematisch klachten binnenkomen, daar wordt wel degelijk iets aan gedaan.

3) blijf rustig. heb ooit een auto gehad die mij in 't stad aan 80 voorbijvlamde (op dezelfde rijstrook) en dan alles dichtgooide omdat ik durfde claxonneren. gelukkig staan mijn remmen altijd erg strak, maar 't heeft al mijn rijvaardigheid gekost om niet in zijn koffer te belanden. en ook daar weer de debiele opmerking dat je op het fietspad moet rijden (met een 125 ...). heb die gast en zijn lelijk blond lief laten uitrazen, dan rustig gezegd dat ze hun wegcode blijkbaar niet kennen, en er dan nog voor de lol een kwartier achteraan gereden.

Link naar reactie

In Brugge zijn de meeste chauffeurs blijkbaar vriendelijker dan elders, ofwel kom ik niet genoeg op de baan (voordeel van thuis werken ;-)), maar ik heb nog maar 1 maal een toeterende dame achter mij gehad aan de rode lichten. En maar wijzen naar dat fietspad, amai. Dan reed ze met gierende banden voorbij om dan aan de volgende lichten weer achter mij te staan. Hahahahahahaha!!!! Up yours, b*tch.

Wat misschien handig is bij een ritje met passagier is een digitaal fototoestel. Wij nemen dat altijd mee voor wat 'leuke kiekjes', maar bij agressiviteit is het misschien interessant om de passagier alles te laten filmen. Beeldmateriaal doet het altijd goed bij de flikken...

P.

Link naar reactie

van zodra je in groep rijdt met meer dan 3 houdt ook de agressie op. tiens tiens hoe zou dat toch komen ?

al heb je altijd onnozelaars die nog steeds niet weten dat je een sliert/groep/konvooi motorrijders niet mag onderbreken en nog snel links langs willen. om dan toch midden de Vespa's en 2-takt te belanden en met schaamrood op de wangen strak voor zich uit kijken.

Link naar reactie

ge moet ze laten uitstappen, wanneer ze half zijn uitgestapt de deur dicht trappen! works every time! zo heb ik er al meerdere jammerend terug achter hun stuur weten glijden.

cheers!

Link naar reactie

Zelfs met de vrachtwagen is het elke week prijs, ik heb toch de indruk dat het elk jaar erger wordt.

Zoals gezegd: vanaf de allereerste moment de nummerplaat memoriseren.

Het veiligst voel ik me toch op de moto, zo ben ik zeker dat ik altijd kan gaan lopen, als ik met de scooter ben wordt ik dikwijls veel aggressiever, juist omdat ik niet kan vluchten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...