Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kleurdilemma


vicious

Aanbevolen berichten

mijn vespa v50 is sinds zondag binnen bij de carrossier, het frame wordt helemaal terug in orde gezet, zwakke stukken vervangen, enkele laswerken ook, en dan alles zandstralen, metalliseren en dan een nieuwe verflaag erop

nu zit ik enkel met het dilemma qua kleur: wordt het donker groen ("moosgrün") of gebroken wit("hellelfenbein")?

het nadeel bij het donker groen is dat als de velgen mee worden gespoten dat ze niet zo schoon uitkomen als bij het gebroken wit

wat past het best bij zo ne kleine vespa? is donkergroen ni wa agressiever en gebroken wit meer stijl?

tell me want ik geraak der echt ni wijs uit

voorbeeld donkergroene: http://img412.imageshack.us/my.php?image=groeneprimavera125cc5pv.jpg

Link naar reactie

Hoi,

Dat groen ziet er niet slecht uit! Ik zou daarvoor gaan! Gebroken wit zie je veel...De velgen spuit je gewoon in de kleur dat je zelf mooi vind: Wit, lichtgroen, donkergroen, zwart, zilver,... Combinaties genoeg!

Dus: Groen +2

Gio

Link naar reactie

mja, maar 2kleuren kost al direct wat meer he...

@arista: het is via via dat ik het goedkoper kan laten doen, de vriendin van m'n broer kent de carrossier dus die laat het doen in haar naam en ik geef alle instructies. maar als die weet dat ik het wil laten doen, dan kost het simpelweg dubbel zo veel:)

ik denk ook dat ge gebroken wit veel ziet, maar het past ook wel beter bij een wideframe vind ik

als ik die velgen nu per se in een andere kleur wil doen, gaat dat met een spuitbuske uit de brico ofzo:/? of hebt ge dan geen geweldig resultaat?

of zou het toch schoon zijn, die velgen zo in het groen?

Link naar reactie

Hoi,

Waarom kost 2 kleuren meer? T'is evenveel werk en je hebt evenveel verf nodig! Met een spuitbus kan je wel een mooi resultaat krijgen als de velgen goed voorbereid zijn, maar de duurzaamheid is waarschijnlijk minder denk ik!!??!

Gio

Link naar reactie

Groen, groen, groen, goen ! Net zoals eucalyptusblaadjes (mjam, mjam).

Maar de velgen iid niet in dezelfde kleur.

Als je voldoende geduldig met een spuitbus op je velgen afgaat (véél dunne laagjes aanbrengen en dan nog wat kleurloze lak erover, ook een laagje of twee drie) ga je zeker een behoorlijk resultaat krijgen. Op een velg ga je dat quasi niet zien dat het niet professioneel in een spuitcabine gedaan werd. Op grote vlakke stukken zie je dat wel gemakkelijker.

Link naar reactie

Spuitbussen is niet goed voor velgen en andere, die lak is kwalitatief gewoonweg slecht (zeker die standaard busjes uit de gamma ect.

Vele dunne lagen aanbrengen zal je hier niet mee helpen.

Er zijn veel mensen die denken dat veel lagen lak beter is, dat is dus een fabeltje vanaf het moment dat het stuk overal voldoende gedekt is dat wil zeggen dat je op geen enkele plaats meer grondlaag of andere door de lak ziet komen is het goed, dat kan zijn in 1 lag of 2lagen veel hangt af van de viscositeit (juist geschreven ??) van de lak.

Meer lagen kan ook slechter lakwerk betekenen, vb zoveel lagen zetten dat de eerste laag niet meer kan uitdampen en het is omzeep.

Voor vernis juist hetzelfde 2 lagen is voldoende.

Het enige meer werk aan 2 tone is dat je extra afplek werk hebt. en het hangt er al dan niet vanaf of de kleurovergang op een karakter lijn valt of niet, is dit niet het geval voel je in je vernis ook de overgang tss de 2 kleuren en zal de vernis met schuurpapier korrel 2000 moeten geschuurd worden waar de overgang van de kleuren zich bevindt.

Is het wat duidelijk

Link naar reactie

als je dan al spuitbussen gebruikt voor de velgen, gebruik dan minstens speciale verf voor aluminium (te vinden in elke degelijke verfzaak).

en neem inderdaad geen spuitbussen uit de Gamma, zelfs geen Motip, maar kies afhankelijk van je ondergrond eerst de verf uit, en laat ze dan in professionele spuitbussen steken bij de verfzaak (hogere druk en beter ventiel dan de standaard spuitbussen).

in spuitbus laten steken kost in Gent 5 EUR per bus (plus de kostprijs van je verf), dus is zeker niet stukken duurder, geeft wel veel beter resultaat.

mijn ervaring is dat je best ook langer wacht met de volgende verflaag dan op de bus staat. als er staat : volledig uitgehard na 24u, wacht ik zeker 36u voor de volgende laag er op komt. Op kunststof is mijn ervaring dat je zelfs best 5 dagen laat uitharden vooraleer je een 2de laag legt.

en tussen elke laag uiteraard altijd fijn (nat) schuren voor een perfect resultaat.

Link naar reactie

@ pascal tussen laklagen nooit schuren NOOIT, de lak moet niet volledig uitgehard zijn maar uitgedampt, dat wil zeggen dat de verdunning die de lak overbrengt van pistool of spuitbus naar de frame moet kunnen verdampen, dit duurt +/- 10 a 15 min. iddem voor vernis

vanaf het moment dat je klaar bent voor de lak aan te brengen is het schuren voorbij de laatste laag die gechuurd wordt is de grondverf, deze schuur je droog met korrel 500 (schuurmatje) of met de machine met zachte pad/ of nat met de hand korrel 800

Bericht bewerkt (13.10.2005 | 13:04)

Link naar reactie

ik vraag enkel raad...

aleja, merci iedereen voor de hulp en de informatie van het spuiten

en, ge kent mijn smaak niet das waar, maar die kleuren zijn beide mijn smaak, ik vroeg raad over welke kleur het best is, de voordelen tegen de nadelen afwegen

Bericht bewerkt (13.10.2005 | 13:49)

Link naar reactie

als je professionele spuitlak bedoelt heb je uiteraard gelijk, die vormt uit zichzelf een mooie egale laag.

maar voor doe het zelvers zonder spuitcabine die (zoals ik) alkalyd verf gebruiken : er waait altijd wel een haartje, stofje of fijn vliegje in de lak. tussen elke laklaag zacht nat schuren met 1200-2000 zorgt er voor dat het resultaat beter is dan zonder schuren.

is meer werk (vooral ook omdat je na het schuren het stof er af spoelt, en nog eens ontvet vooraleer de nieuwe laag te leggen), maar ik zie het verschil met eigen ogen tussen 2 lagen na elkaar zonder schuren, en 2 lagen mét schuren tussendoor.

ik denk dat we allebei gelijk hebben ;-)

Link naar reactie

Ik zoek altijd een kleur uit een technica boek, zoals de kleur van mijn rally, dat is het blauw metalic van een gs/gl jaren 60.En daar je de juiste samenstelling van die vroegere max meyer niet meer vindt, trekken we er een paar kleuren kaarten bij van spies hecker en zoek ik de kleur die het meeste aanleunt bij de originele van max meyer, in het geval van de blauw wast het een kleur van fiat van 74.

Of als de originele vespa kleur van mij aanstaat neem ik die gewoon terug.

Ik zoek altijd wel een kleur die ooit door vespa gebruikt is.

zo los ik mijn kleuren dillema's op.

Mijn farro basso zal in het originele groen metalic komen.

groetjes

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...