Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Cushman Road King - info gevraagd


frutsab

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik heb momenteel één der laatste PX-en en wil die sowieso houden. Alhoewel ik Lambretta, Bella, IWL en al die andere merken en modellen best knap vind ben ik niet effectief op zoek naar dergelijk type als 2de scooter of als oldie

Eén van de scoots die ik na lang zoeken wel zou willen aankopen is een CUSHMAN - liefst een Road King van 1957/'58/'59 of '60 (type 722 of 725). In de US nog redelijk makkelijk te krijgen tegen bepaalde prijzen (zie foto's). Deze types werden toen ook gedeeltelijk onder de naam "Sears All State" verkocht door het gelijknamige postorderbedrijf

Ik kan echter niet terug vinden of hier ooit Cushman's zijn binnengebracht of verdeeld. Het (laten) werken eraan en het vinden van stukken kan dus eerder een calvarieberg worden dan effectief genieten van een oldie. Ook via Google kan ik geen Belgische (noch Nl, Fr, Eng,Lux, ...) dealers, verzamelaars of info vinden.

Daarom mijn vraag :

- heeft er iemand weet of er in ons belgenlandje dergelijke scoots rondtuffen

- is import vanuit de VS voor dergelijke scooters doenbaar ivm registratie, papieren, ...

- hoe is het gesteld met het onderhoud, zijn het fragiele bakken of solide stukken, zijn stukken (makkelijk) verkrijgbaar ...

Alle info is welkom - waarvoor alvast dank

ps : naar mijn weten bestaan hiervan GEEN curry's en niet iedereen vindt dit mooi dus liefst "convenabele" antwoorden aub ;-)

Grts frutsab

CushmanRoadKing1958-MikeyBike.jpg

CushmanRoadKing1959-DennisCarpenter.jpg

CushmanRoadKind1960-MarkPerkinsviaJ.jpg

CushmanRoadKing1960-creamorange.jpg

CushmanRoadKing1960-DennisCarpenter.jpg

Link naar reactie

Over de techniek en onderhoud van die scooters weet ik niks, maar de invoer is redelijk gelijkaardig als wanneer die uit de EU zou komen. Het enige verschil is dat er een keuring moet gebeuren. Er wordt dan vooral gekeken of de papieren in orde zijn en of alles wel conform EU is, zie ook:

http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf

Let er op dat je een volledige aankoopfactuur met km stand en jaartal van eerste inschrijving bij het transport laat voegen, anders loop je het risico extra taksen te betalen. Ook moet je zeker het originele inschrijvingsbewijs hebben.

In de VS blijven de nummerplaten normaal gezien op de auto/moto. Indien mogelijk, zorg er dan voor dat je met die platen naar de keuring kan gaan. We hebben ooit een auto geimporteerd en die technische keuring gedaan op CA platen. Om zeker te zijn, misschien eerst een bellen naar een keuringsstation. Misschien gaat het ook met dealerplaten. Niet alle keuringsstations doen dit soort keuringen (zie pdf).

Waarschijnlijk is onderdelen vinden voor zoiets moeilijker dan er een importeren.

Link naar reactie

De enige cushmans die ik heb zien rijden in België was op The Toys of the Fifties Run 2009 in Diksmuide. Foto's op http://www.flyingdutchman.info/ doorklikken naar foto's en dan album 'toys of the fifties' kiezen. Wel een ander modelletje dan de Road King zoals je zal zien.

Olivier, die deze run tweejaarlijks organiseert, kan je misschien verder helpen...

Link naar reactie

Alvast bedankt voor de links. In verband met de invoering was ik zo'n beetje zeker.

Iemand vinden om het onderhoud te laten uitvoeren én de eventuele wisselstukken terugvinden zal een zwaardere klus zijn. Ik probeer om die Olivier van de Flyingdutchman-organisatie een keertje op te snorren.

Toch bedankt en grts frutsab

Link naar reactie

@ Frutsab : Olivier is geen lid van Flying Dutchman, hij kent ons wel. Wij zijn enkel met een paar leden naar daar geweest ... toysofthe50s@hotmail.com was de mail om in te schrijven, in de organisatie zitten een paar mannen van Tielt uit de Classic scooterclub Heavy Soul (heavysoulcs@hotmail.com).

Link naar reactie

Als het budget het toelaat zou je er dan misschien best geen 2 kopen waarvan 1 dan kan dienen als donor voor diegene die wel rijdt ? Zijn dit 2-takt scooters of 4-takt ?

Link naar reactie

fajes zijn opmerking is zeker niet onterecht. hou rekening met het feit dat als je een zeldzaam model/type neemt het vaak wil zeggen dat je meer stukken loopt te zoeken dan rijden. daarnaast zal de groep mensen die je kan helpen bij vragen/problemen ook niet erg groot zijn.

Aan de andere kant is het weer eens wat anders. als je al ervaring hebt met wat andere voertuigen dan is dit misschien een mooi extraatje, maar als start lijkt het me net te ver gaan.. risico analyse :)

Link naar reactie

@fajes en toon-77

daarom de vraag of er mensen (hier of buiten het forum) konden helpen - zelf ken ik er veeeeeel te weinig van om daar aan te beginnen

zelfs een gerestaureerde kopen vind ik voor mezelf geen optie omdat ook aan die scoots vroeg of laat wel iets gaat haperen of kapot gaan

de aankoopprijs kan ik nog wel verkocht krijgen bij mijn madam maar om dan een oldie te hebben die meer aan de kant staat dan dat ik er mee kan rijden is ook niet plezant

een cushman zal dan wel een droom blijven zekerst - alhoewel ik de piste van "diepken" toch nog een keertje verder wil onderzoeken

toch bedankt en grts frutsab

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...