Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kiezen tussen GTS125 en GTS 125 i.e.


Nico-B

Aanbevolen berichten

Hoi,

bedankt voor de antwoorden op mijn vorige vraag. Ik denk dat ik gekozen heb voor een GTS 125. (Alhoewel, als ik de beige LXV in de showroom zie staan, ...)

Mijn volgende vraag is de keuze tussen een 125 GTS of een GTS 125 i.e. Heeft iemand nog nare ervaringen met de injectiemotor. Hij zou soepeler rijden, zou minder lawaai maken, beter accelereren, ... ...maar moeilijk doen bij een koude start. Graag wat meer ervaringen en natuurlijk goede raad.

Link naar reactie

Wij hebben zowel een GTS 125 i.e als een GTS 300 i.e. Super.

Ondanks we zelf met een 125 i.e rijden zou ik liever een carburator versie aankopen. En de reden is vrij simpel in de 125 i.e heb ik niet veel vertrouwen. Vooral omdat hij reeds is binnen geweest voor de koude start en vertrek en het probleem nog niet 100% is opgelost. Aangezien ik geen zin heb om nogmaals de scooter voor 1 dag binnen te brengen. Wacht ik tot de volgende onderhoudsbeurt om opnieuw het probleem aan te kaarten. Gelukkig is er nog voldoende fabriekswaarborg en heb ik nog voldoende tijd. Maar indien het probleem niet 100% procent weg is voor de scooter 2 jaar is. Zal deze zo goed als zeker verkocht worden. Vergeet niet dat een carburator stukken goedkoper is dan een injectiepomp en na de fabriekswaarborg jij voor de kosten mag opdraaien. Rest nog de vraag hoelang de carburator versie nog verkrijgbaar zal zijn.

Link naar reactie

Na 1minuutje stationair draaien, of eens als een 'johnie' wat met het gas spelen voor je vertrekt verhelpt toch het start probleem? Of zie ik het verkeerd?

Je bent het precies beu geworden Marcske? In het begin was je nog zo positief over de i.e! Heb je geen vetrouwen in de i.e enkel en alleen om het start probleem? Of zijn er nog andere ongemakken naar boven gekomen?

Ben benieuwd naar je reactie, wil me binnenkort namelijk zelf ook een (witte) i.e kopen.

Link naar reactie

Neen verder zijn er geen problemen met die scooter. Ik vindt de nieuwe 125 i.e motor wel wat over roepen. Verleden week met de Death Run reed er 125 GTS met carburator mee. Geladen met bestuurder en passagier deed die scooter dat absoluut niet slecht, zelf niet bij het beklimmen van enkele hellingen. Sommige vinden blijkbaar dat die nieuwe GTS stukken sneller is dan de oude. Dat kan, maar ik heb niet de indruk dat het zo een wereld van verschil is. Natuurlijk iedereen heeft zijn gedacht. Ik geef enkel maar de raad wat volgens mij de betrouwbaarste scooter is op dit moment, en met wat ik nu weet zou aankopen. In een andere topic stond de vermelding van iemand die tijdens de testrit dezelfde klachten ervaarde. Je zou dan toch verwachten dat een scooter waar er mee kan test gereden worden volledig in orde staat. Voorlopig is het nog een ongemak en geen echte ramp en ik heb nog 21 maand waarborg. Mocht er nog iets ernstig positief of negatief met deze scooter gebeuren dan post ik het wel. Ondertussen kan jij nog altijd lezen, kijken en vergelijken, alvast succes gewenst!

Link naar reactie

Zou je er dan niet bv mee op vakantie durven gaan? Omdat je spreekt over 'niet betrouwbaar'? Is het soms mogelijk om eens een filmpje oid te plaatsen waar je het start probleem laat zien? Heb youtube etc al afgezocht maar vind hier niets over terug.

Ik wou juist voor de i.e versie gaan omdat je dan van je choke en kickstarter afbent. Ging er vanuit dat het nu enkel op een knopje drukken was en gaan met die vesp.

Link naar reactie

Ik kom net van de dealer en heb hem het probleem voorgelegd. Hij wist ervan maar zegt dat hij vanuit de fabriek andere richtlijnen gekregen heeft om de vespa GTS ie super 'rijklaar' te maken. Hij heeft tot nu toe niemand gehad die met deze stotterproblemen bij een koudstart te maken heeft gehad.

Sja, nu weet ik het helemaal niet meer. Nu begin ik zelfs te twijfelen tussen een beige LXV en de GTS 125 ie super in zwart. Is er dan werkelijk zo'n groot verschil in rijgedrag tussen de LX en de GTS? We willen er af en toe ook eens met twee opzitten.

Bedankt voor de hulp aan dit groentje!

Link naar reactie

Meer comfort

- meer zitplaats (groter zadel)

- uitklapbare voetsteuntjes.

Meer veiligheid

- rijd sneller dan een lx, lxv (veiliger op de snelweg)

- heeft twee schijfremmen

- als extra veiligheid een GTS is breder dan een Lx. Dat valt beter op als moto. Een Lx 50 en 125 is maar even groot. Waardoor op secundaire wegen verstrooide tegenliggers soms denken dat het om een gewone bromfiets gaat en U doodleuk de weg afsnijden als ze voor uw neus een straat indraaien!

Extra

- watergekoelde motor

- elektrisch zadel

- zijpikkel (staat standaard niet op een 125 lx)

Verder wat betreft i.e versie

Typisch voor sommige verkopers ze hebben wel weet van het probleem maar geen enkel van hun scooters heeft er al last van gehad! Ja dat zal wel !! Allemaal verkooppraatjes, wedden dat de uwe dan per toeval de eerste zal zijn bij die betreffende verkoper die er wel last van zal hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw verkoper nog geen enkele i.e heeft verkocht! Als je de reacties op dit forum leest dan weet je dat het meer regel dan uitzondering is. En vergeet niet dat niet elke Vespa rijder op dit forum zit.

Indien de mogelijkheid bestaat vraag je best een testrit.

Link naar reactie
Meer comfort

- meer zitplaats (groter zadel)

- uitklapbare voetsteuntjes.

Meer veiligheid

- rijd sneller dan een lx, lxv (veiliger op de snelweg)

- heeft twee schijfremmen

- als extra veiligheid een GTS is breder dan een Lx. Dat valt beter op als moto. Een Lx 50 en 125 is maar even groot. Waardoor op secundaire wegen verstrooide tegenliggers soms denken dat het om een gewone bromfiets gaat en U doodleuk de weg afsnijden als ze voor uw neus een straat indraaien!

Extra

- watergekoelde motor

- elektrisch zadel

- zijpikkel (staat standaard niet op een 125 lx)

Verder wat betreft i.e versie

Typisch voor sommige verkopers ze hebben wel weet van het probleem maar geen enkel van hun scooters heeft er al last van gehad! Ja dat zal wel !! Allemaal verkooppraatjes, wedden dat de uwe dan per toeval de eerste zal zijn bij die betreffende verkoper die er wel last van zal hebben. Het kan natuurlijk ook zijn dat uw verkoper nog geen enkele i.e heeft verkocht! Als je de reacties op dit forum leest dan weet je dat het meer regel dan uitzondering is. En vergeet niet dat niet elke Vespa rijder op dit forum zit.

Indien de mogelijkheid bestaat vraag je best een testrit.

Bedankt, hier heb ik tenminste iets aan. Dus als ik je goed versta, jij zou gaan voor een GTS 125 (zonder de injectie)

Link naar reactie

Al heb ik de indruk dat de 125 i.e. beduidend minder verbruikt dan de 125 !!! Ik vermoed dat het zelfs 3 tegen 4,5 (laat me niet overdrijven), 4 zal zijn (lees het topic "verbruik gts 125" er maar eens op na)... als ge wat kilometers doet, begint één en ander op te lopen hé ('k bedoel, er komt toch een beduidend verschil hé, reken maar eens na op bijv. 10.000 km - met de huidige brandstofprijs maakt dit gauw ca 150 pleuro's verschil) ...

ikzelf heb ook "last" van die koudstart-probs (ik noem het liever fenomeen) ... al ervaar ik het eerder als een ongemak ! Ik start m'n wesp dadelijk en doe dan m'n helm, handschoenen, zonnebril, fluovest, ... aan (ondertussen heeft m'n wesp dan al een minuutje gedraaid) en 't fenomeen is nog amper voelbaar ... heb je dan nog eens 500 m gereden is 't helemaal weg !!

Ik ga er, net zoals Marckske, van uit dat dit probleem via 't fabriek (en tijdens de garantieperiode) zal opgelost worden ... maak er me dus niet druk in !

Ik heb zeker geen spijt van de aankoop van m'n SUPER 125 i.e. en zou het zeker opnieuw doen !!

Link naar reactie

M'n broerke heeft sinds dinsdag zijn 125i.e., staan nu 130km's op en totaal geen startproblemen? Start meteen, reageerd meteen op de gas, nix inhouden ofzo ...

Heeft wel de reset gedaan door de Vespa te laten draaien tot 'm meer als 70°C warm is, en dan 5x contact aan en uitgezet ... Hij werkt bij een Vespadealer, dus kent de trucjes wel ...

Mvg, Tom

Link naar reactie

@Joene

Dat zijn inderdaad heel knappe scooters. Eentje heeft blijkbaar maar 3 eigenaars had op 55 jaar!

@tomkraft

Die reset met de sleutel is ook al gebeurt. Maar leverde maar een minieme beterschap op. Voor zover de trukendoos van Vespa.

Verder blijf ik erbij bij een nieuwe aankoop zou ik zeker voor de carburator versie gaan. Van mij mag die gerust wat meer verbruiken. Persoonlijk zit ik niet te rekenen wat die scooter verbruikt. Als ik zin heb om een rondrit of toertje te maken dan doe ik dat ook. Zonder na te rekenen wat die verbruikt of wat die rit me zou kosten. Ik gebruik die Vespa 60% voor de fun en om te genieten. Het leven is al kort genoeg. Dus geniet er maar maximaal van met of zonder Vespa.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...