Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pas Vespa gekocht!


Aljoscha

Aanbevolen berichten

Aljoscha, ik zal even proberen om de reactie van bepaalde mensen hier uit te leggen.

Als ik je goed begrijp, beweert de verkoper van jouw Vespa dat hij die in Indonesië heeft gekocht, en hier in België heeft opgemaakt. Nu is het echter zo dat er momenteel een enorme "instroom" is van Aziatische Vespa's (die vaak erg pover zijn gerestaureerd). Een enthousiaste curry-koper vertelde ons eerder deze week dat hij/zij € 1100 heeft betaald voor een "gerestaureerde" Indonesische Vespa (incl. verzending vanuit Indonesië).

Met dat in het achterhoofd, heb ik 2 bedenkingen:

1) Stel dat het waar is dat de verkoper je Vespa echt in Indonesië heeft gekocht en echt zelf heeft opgemaakt. Dan zou ik (en anderen ook, durf ik aan te nemen) geneigd zijn om te concluderen hij een liefhebber is. Waarom een liefhebber, en dus geen handelaar? Omdat het veel meer kost om een Vespa zelf (deftig) te restaureren. Voor het bedrag dat je zou inveseren in de restauratie, kan je een "gerestaureerde" Vespa uit Azië kopen (inclusief verzendingskosten!). Maar als hij dan toch een liefhebber zou zijn die zelf wilde restaureren, dan vind ik het een tikkeltje vreemd dat hij de Vesa uiteindelijk verkoopt. Ik zeg niet dat een liefhebber nooit de vespa-die-hij-zelf-heeft-gerestaureerd verkoopt, maar het wekt bij mij toch een beetje argwaan.

2) Stel dat de verkoper een liefhebber is die de Vespa daadwerkelijk in Indonesië heeft gekocht, en zelf in België heeft opgemaakt. Dan zou dat, in mijn ogen, ook vreemd zijn, aangezien ik de indruk heb dat het merendeel van de liefhebbers ver weg blijft van Aziatische scooters. Het lijkt me ook érg onwaarschijnlijk dat iemand een Aziatisch wrak laat overkomen, terwijl je hier ook een wrak kunt kopen. Maar da's dan wel duurder.

Ik hoop dat ik mijn redenering helder heb verwoord, zodat je een beetje begrijpt waarom een aantal mensen moeilijk kunnen geloven dat jouw Vespa daadwerkelijk uit Indonesië komt, maar in België is gerestaureerd.

edit: De povere kwaliteit van de restauraties heeft niet noodzakelijk te maken met de kwaliteit van de motor. Er zijn ook al verhalen opgedoke over frames die prachtig gespoten zijn, maar waarvan -nadat ze bijvoorbeeld zijn gezandstraald- blijkt dat ze zo rot als wat zijn. En dat zie je doorgaans niet met het blote oog, doorheen die laag lak.

edit2: Laat dit de pret nu niet drukken... maar wees je wel bewust van de gevaren, en laat je Vespa misschien toch eens gróndig nakijken door iemand die echt weet waar hij op moet letten. 't Is voor je eigen veiligheid.

Link naar reactie

iju aljosha, ik ben daar ondertussen vrij handig in, als ge wilt zal ik er eens naar kijken. Ik zou zegge komt vant weekend is langs polderstad en dan doen we een tochtje langs de schelde... of we spreke af aan de pest ofzo?

Link naar reactie

aajt,volgend weekend zou moeten gaan.

btw in hoboken zijn we al met een zeven vrienden van mij die reeds allemaal aangetast zijn door het vespa-virus. Het zijn wel allemaal 50cc'tjes. Hunker zelf naar een 125, maar dan wel een PX. Ik wil iets dat niet te kostenintensief is en gemakkelijk is om aan te sleutelen...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...