Ga naar inhoud
Vespaforum.be

MODs en rockers?


tjubix

Aanbevolen berichten

Sinds ik mij eerder dit jaar opnieuw een Vespa heb aangeschaft ben ik een regelmatige bezoeker van dit forum. 't Is een gerestaureerde VBB 150 uit '64, tevens mijn geboortejaar, nadat ik meer dan twintig jaar geleden heb rondgetoerd met een Vespa 50 en een Lambretta 175. Ik heb mij uiteindelijk geregistreerd omdat ik over dit onderwerp kan meepraten en omdat er een paar onjuistheden op het forum staan.

Mods hebben immers oorspronkelijk niets met scooters te maken. Het zijn een handvol modebewuste jongeren die vanaf circa 1959 via in London verblijvende amerikaanse GI's in contact komen met modern jazz (vandaar hun naam Mods of Modernists). Zij verzamelen in het begin enkel in en rond Soho in obscure clubs waar zwarte muziek, vnl. jazz en blues wordt gedraaid en live gespeeld. Muziek, met later ook soul, r&b, ska en britse groepen als The Who, The Kinks en The Small Faces, speelt een zeer grote rol in het leven van deze Mods. Het is pas rond '62-'63 dat de scooters hun intrede maken, vanwege de noodzaak om zich te verplaatsen naar meer verspreide clubs. De stijlrijke italiaanse scooters pasten volledig bij hun levenswijze. De meest populaire waren de Lambretta TV 200 en de Vespa GS 160, indertijd omschreven als "the ultimate London Mod machine".

Eind jaren '70 kende het fenomeen een revival, en ook in en rond Brussel waren er Mods te zien, and yes, I was one of them... and still are, want nog steeds verwijzen vele nieuwe, voornamelijk britse groepen naar de modcultuur.

Twee zeer goede boeken voor wie er meer wil over weten : "Mods" door Richard Barnes behandelt enkel de eerste periode, en "Mod, a very british phenomenon" heeft het zowel over de cultus van de jaren '60 als over de latere periode, acid jazz inbegrepen.

Link naar reactie

Er is ook ne andere boek " this is a modren life" waar in de mod scene van Brussel in vermeld staat . Waar onder de Party's in Blankenberge van Thierry.

@ mod64 : rond dien tijd was er ook reeds een kleine Mod scene in Antwerpen & Gent aanwezig

Link naar reactie

@ quick : ik heb nogal veel boeken, maar van deze waarvan je spreekt had ik nog niet gehoord. Wie is de auteur en is dit boek nog te vinden ? Thanks. By the way, de auteur van "british phenomenon" is Terry Rawlings, was ik vergeten te vermelden.

@ jimmyjazz : goed geraden, Lapkes. Hoe hebt ge dat gedaan ? In mijn profiel misschien gezien dat ik in Beersel woon... Mijn naam begint inderdaad met een R en bij de anciens ben ik beter bekend als de kozze. Indien er nog anderen op dit forum zitten die de goede oude tijd van de Moesjebaaz hebben meegemaakt, just let me know.

Link naar reactie

nog enkele goede boeken zijn: the soul stylists en the sharper word a mod anthology door paolo hewitt, the in crowd door mike ritson en stuart russell,the hip door roy carr,brian case en fred dellar enz... er zijn zoveel boeken geschreven over de subcultuur(voor sommige bijna religieuze beleving) die ons allen nauw aan het hart ligt. leef het leven waarbij je je goed voelt.

Link naar reactie

@mod64: "This is a modern life" is geschreven door "Enamel Verguren" (?????) en uitgegeven bij Helter Skelter publishing. ISBN 1-900924--77-3. Dit boek waar Quick het over heeft, gaat enkel over de 80's mods. Een ander goed boek van Terry Rawlings is "British Beat 1960-1969". Enkel over mod beat muziek. Super mooie foto's.

Je hebt gelijk wat die scooters betreft. Muziek en kledij kwamen altijd op de eerste plaats. Zeker in de 60's. Er waren meer mods op scooters tijdens de Mod revival 79-84 dan er ooit waren in de 60's. De Q-film zal er veel mee te maken hebben. Scooters kwamen bij mij ook altijd op de laatste plaats. Ik ken veel mods die nooit een scooter hadden en nog steeds geen hebben. Maar ze blijven 100% mod.

Omgekeerd, iemand met een Vespa (zelfs met extra spiegels en lampen) en een parka is daarmee nog geen mod. Maar ja, dat hoef ik jou niet te vertellen, hé. Ik doe trouwens geen moeite meer om op dit forum uit te leggen wat mod betekent. Too many assholes around since the Vespa hype...

P.S. Ik moet lachen met je witte sokken. Liep vroeger ook zo rond. Button down + slim tie, spannie broekie en witte sokken + loafers. Altijd witte sokken. Eigenlijk was dat iets typisch voor de 80's mods, in de 60's was dat niet. In mijn streek was het toen allemaal New Wave wat de klok sloeg. Eerder eenzaam om mod te zijn in de uithoek van 't land. But we'll keep the faith!! Ok, in Brugge had je er in de 80's een aantal, maar die zie je niet meer. Toen ik 15-16 was (1981-82) kwam ik er eens een bendetje tegen in de Quick, toen nog op het Simon Stevinplein. Kweetniehoe content om andere mods te zien. Begonnen ze daar direct te lullen over mijn lang haar (toen nog een Brian Jones coupe)... Ik had al direct genoeg van die Brugse mods en dat was de enige scene in W-VL bij mijn weten. Altijd veel naar Engeland geweest en nu nog...

@daddy rush: het was maandag laatst 0-0, dus blijven we maten. :-)

Link naar reactie

@ Mod66 : ge zijt er plat op, maat, ge kunt dat niet blijven uitleggen. Zeker niet aan gasten die enkel afgaan op een paar uiterlijke kenmerken en direct veralgemenen.

@ papa van Ian Rush : the sharper word is een zeer goed boek, maar eerder voor gevorderden. De twee boeken waarover ik sprak geven een volledige uitleg. Bedankt voor de andere tips.

@ jimmyjazz : the prince is right, uiterst coole foto !

Link naar reactie

@ jimmyjazz: krijg geen ene van uw fotokes open.

B.T.W. hoeveel mods zitten er hier eingenlijk opt forum?

Buiten Frans ,Pewe ...

'T is maar¨,Pewe en ik zijn met iets bezig en het zou handig zijn als we ...

allee meer kan ik nu nog niet vertellen.

Link naar reactie

Quick, ik stuur je eerstdaags een lijstje van e-mailadressen van al wie voor mod doorgaat... Op zich een goed idee waar je mee bezig bent, ik doe zeker mee, ook voor 't muzikale gedeelte. Maar blijkt dat er hier op 't forum intussen een paar bijgekomen zijn, die ik niet ken. We zien wel.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...