Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ongeluk met vluchtmisdrijf


Hobbes

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden ben ik aangereden door een halvegare marginaal in een golf en dus ligt mijn LML fameus in puin, vermoedelijke perte totale. De kerel heeft dan nog vluchtmisdrijf gepleegd, maar gelukkig hebben ze zijn nummerplaat kunnen noteren en wordt het een zaak voor de verzekering.

Het feit dat ik die gast in mijn buurt woont en nooit de moeite heeft gedaan om zich te komen verontschuldigen vind ik zo degoutant dat ik misschien nog verdere stappen zou willen ondernemen. Ik was wel redelijk wat vel kwijt en een paar kneuzingen rijker, maar het had veel erger kunnen zijn, dus uit principe heb ik niet veel zin om het zo te laten.

Heeft iemand hier soms ervaring met een dergelijke situatie?

De politie heeft uiteraard vaststellingen gedaan en alles is doorgegeven aan de verzekering, maar ik weet niet of het zin heeft om een advocaat te raadplegen om te zien wat ik verder nog kan doen.

Link naar reactie

een advocaat onder de arm nemen heeft volgens mij weinig zin als je rechtsbijstand hebt.

ik zou met je verzekeraar contact opnemen, normaal gezien wordt lichamelijke schade en schade aan bijvoorbeeld kledij ook gedekt en kan je dus vragen dat deze ook opgenomen wordt in het dossier. inclusief verlies door bijvoorbeeld werkverlet omdat je niet kon gaan werken, of omdat je zaken moest regelen tijdens de werkuren en daarvoor verlof moest opnemen.

bij vluchtmisdrijf door de tegenpartij zou ik alvast geen wroeging hebben over het eisen van een bijkomende schadevergoeding en het ruim interpreteren van die schade.

motovest gescheurd ? meteen een nieuwe vragen, helm meteen ook vernieuwen (want er mee gevallen), ...

als je 't niet vraagt kan je 't ook zeker niet krijgen.

Link naar reactie

Ik wou dat ik een motovest aanhad :-)

Zoals je zegt heb ik alle mogelijke schade (kledij, dokterskosten, ...) ruim geïnterpreteerd en zo doorgegeven aan de verzekering. Helaas (nu ja...) is het gebeurd tijdens mijn vakantie, dus werkverlet heb ik in ieder geval niet gehad, mijn congé was natuurlijk wel om zeep.

De lichamelijke schade is niet van dien aard dat ik er iets aan zal overhouden (buiten wat littekens), maar ik hoop toch dat daar ook nog niets tegenover staat van de verzekering, al weet ik niet of en hoe ze daar een bedrag op kleven.

Wat die motorvest betreft: normaal heb ik altijd een lederen vest aan, maar omdat het een snelle boodschap in de buurt was natuurlijk zo dom geweest om in m'n t-shirt rond te rijden. Een tip aan iedereen die het de moeite niet vindt om beschermende kledij te dragen: ik kan je verzekeren dat schaafwonden een allesbehalve aangenaam verschijnsel zijn, zelfs al ga je maar tegen 50km/u tegen de korst.

Merci voor de tips in ieder geval!

Link naar reactie

Persoonlijk zou ik (zeker omdat het om een marginale gaat, in een golfke, dat vluchtmisdrijf gepleegd heeft) een goeie dokter zoeken die mij voorschrijft dat ik mijn levenlang een letsel (kan mij nie schelen wat) aan overhoud! :-) Dan zal het voor diene klojo een véloke worden ipv een golfke ;-)

Link naar reactie

Gelukkig was hij blijkbaar wel verzekerd... Trouwens, als ik me niet vergis bestaat er wel een of ander fonds dat je schade vergoedt als er een ongeluk gebeurt waarbij de dader niet verzekerd is.

SirJoh, bedankt voor de link, maar het gaat me er vooral om een of andere vergoeding te krijgen voor de geleden lichamelijke en morele schade (zoals dat dan heet), en daar was bij de persoon van deze post geen sprake van.

Het is me voor alle duidelijkheid ook niet om het geld te doen, maar om het principe. Het is vrij frustrerend en wraakroepend als je door zo'n imbeciel van de weg wordt geramd, die je dan nog laat kreperen ook, en dan nog niet eens het fatsoen heeft om zich te komen verontschuldigen, al was het maar een briefje in de bus. Zo'n gastjes moeten gewoon een duidelijk boodschap krijgen dat het echt niet kan om op zo'n achterlijke manier met de auto te rijden...

Link naar reactie

Ik lees overigens net dat iemand blijkbaar niet kan beschuldigd worden van schuldig verzuim (het niet helpen van iemand in nood) als het slachtoffer niet werkonbekwaam is. Ik ben geen jurist, maar hierdoor schiet deze wet toch compleet zijn doel voorbij?

Op een site van een advocaat lees ik volgende beschrijving: "Deze strafbepaling zet het morele gebod tot hulpvaardigheid aan mensen in nood om in een afdwingbare juridische plicht om aldus solidariteit en bewustwording tussen de mensen te bekomen."

In mijn geval had ik net zo goed mijn nek kunnen breken, maar omdat dat niet gebeurd is kan de dader niet tot de orde geroepen worden. Leve de solidariteit en bewustwording. Vreemde wetten hebben we hier toch...

Link naar reactie

Er was een getuige en de politie is meteen na het ongeval vaststellingen komen doen, dus betalen zal die kerel (of minstens zijn verzekeringsmaatschappij) sowieso moeten doen. Ik voel er trouwens niet veel voor om mezelf te verlagen tot zo'n krapuleus gedrag, al zou het waarschijnlijk wel goed doen.

Toch bedankt voor de tips Vespista. Ik zal anders de beschrijving van z'n wagen, het adres en de nummerplaat eens posten. Als elke Vespa of LML-rijder een krasje op z'n auto gaat zetten, dan zou het resultaat toch ook al moeten meevallen. Hoewel zo'n golfje is van zichzelf al lelijk genoeg ;-p

Misschien een idee voor een Vespa rit. We verzamelen eerst de gegevens van alle idioten die het nodig vinden om ons omver te kegelen en stippelen dan een rit uit om wraak te nemen op hun voertuigen. De Vespa Wraakrit!

Link naar reactie

Jong, ne maat van mij heeft een bom geld getrokken van een mot op zijn bakkes omdat er een litteken op zijn lip zat "waardoor hij minder goed kon kussen". Ne goeie advocaat krijgt véél los. Als ge rechtsbijstand hebt, hoor 's rond wie de rotzakskes (advocaten dus) zijn die zo'n dingen geregeld krijgen.

Littekens van schaafwonden maken u er ook nie aantrekkelijker op he.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
verzekeringsmakelaar inlichten en een goede advocaat opzoeken.

Mijn ervaring leert me dat de aangestelde advocaten door de verzekering, geen prutsers zijn. Enkele jaren geleden eens beroep op gedaan, allé mijn vriend, ivm enkele snelheidsovertredingen. Dieje mens was blijkbaar nogal gekend en bekend.

Link naar reactie

Heb intussen al beslist om mijn energie verder niet te steken in het vervolgen van die idioot. Buiten wat kleine littekens heb ik er niets aan overgehouden, alle kosten worden (normaal gezien) vergoed door de verzekering en voor het vluchtmisdrijf wordt hij sowieso al vervolgd.

Link naar reactie
volgens mij had je meteen aangifte moeten doen, ik denk niet dat ge daar ne rotte frank van gaat zien dus 2 opties :

1 dat stukske krapuul keihard op z'n bek gaan slaan "just for the fun of it"

2 golfke bijwerken voor de zelfde waarde als uw geleden schade indien dat mogelijk is en dit liefst in die Johnny zijn bijzijn

elke keer zijn banden platsteken als je zijn auto voorbij komt...Dat heeft echt een therapeutische invloed...

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 1 maand later...

Als die kerel vluchtmisdrijf pleegde en hij werd later geidentificeerd ga je zo ie zo trekken van de verzekering of van het waarborgfonds. Het fijne is wel dat zijn verzekering of het fonds op haar buurt de centen gaat terug halen bij diegene die vluchtmisdrijf pleegde. De man zal er nog lang plezier aan beleven, daarbij komt dan nog een boete van ongeveer min. 900 euro en vermoedelijk een tijdje rijverbod. Een verzekring vinden zal voor hem ook niet simpel en zeker niet goedkoop worden. Nu maar hopen dat je hem binnenkort niet op een vespa tegen komt in plaats van in een Golfje.

Link naar reactie

Ik denk niet dat dat klopt PEE169, om te beginnen zijn voor de wet het vluchtmisdrijf en de aanrijding twee verschillende zaken. Hij zal sowieso een boete en rijverbod krijgen voor het vluchtmisdrijf, maar dat impliceert op zich niet dat hij in fout was bij de aanrijding en heeft dan ook geen invloed op mijn uitbetaling door de verzekering.

De kerel in kwestie betwist nu trouwens in fout te zijn (go figure) en dus zal er een proces van komen. Ondertussen zijn we wel al bijna een half jaar verder, is het dossier nog niet eens afgerond bij het parket en kan ik waarschijnlijk nog een jaartje of zo wachten tot het voorkomt bij de politierechter. Ondertussen trek ik natuurlijk ook niets van de verzekering en dus geen nieuwe LML voorlopig.

Spijtig aangezien we misschien onze tweede wagen wilden verkopen en de LML als tweede voertuig gebruiken, maar ik vraag me af wat je moet beginnen als je enige voertuig in prak wordt gereden, je een jaar moet wachten op vergoeding en intussen niet het geld hebt om iets nieuws te kopen.

Link naar reactie

Ja je hebt gelijk ik was er dan ook vanuit gegaan dat je in je recht was. Nu het probleem is natuurlijk als de zaak moet voorkomen dat het inderdaad van de lange berg komt en het tot twee jaar kan duren vooralleer jij je centen ziet. Zo zie je maar bij een ongeval heb je altijd pech ook al kan je er niets aan doen.

Link naar reactie

Veel hangt af van je type verzekering. Als je omnium verzekert bent, schiet jouw omnium dit bedrag voor, en zij doen alles om dit terug te krijgen ofwel van de verzekering van de tegenpartij, ofwel van hemzelf.

Aan de andere kant is 2500,00€ snel gefinancierd, en had ik al lang terug een LML gehad, zeker als je de 2de wagen kwijt wil. Maar ik maak jouw rekening niet.

C.

Link naar reactie

Uiteraard is het een ander verhaal als je omnium verzekerd (met d) bent, maar dat is voor een minderheid van de bestuurders het geval, en zonder blijf je met een ellendig lange procedure achter. Ik voel er verder ook weinig voor om zelf een veel duurdere verzekering te nemen als het anderen zijn die de problemen veroorzaken.

Wat het kopen van een nieuwe LML betreft, ik heb net een huis gekocht en dan geef je niet zomaar eventjes €3000 extra uit aan een scooter, vooral niet als het verkopen van de tweede wagen weinig of niets zal opbrengen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...