Jump to content
Vespaforum.be

Bart92

Members
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Bart92

  • Rank
    Newbie

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PK50XL

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Hilversum
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bedankt voor de uitleg! Weer wat geleerd. Ik ga de vario weer in elkaar zetten. Na een tip uit onderstaand topic heb ik de nieuwe rollen via Ebay gekocht. Die rollen ga ik uitproberen.
  2. Ik ben zelf op dit moment ook bezig met onderhoud aan de vario. Ik zag online variateurvet waarmee je de variorollen terug insmeren, maar op dit forum lees ik alleen over ontvetten van de rollen en niks over terug invetten. Gebruiken jullie variateurvet en zo ja, welke?
  3. Opgelost! Vandaag heb ik nog eens goed naar de stator gekeken. Nadat ik de isolatielaag van de ontstekingsspoel verwijderd had, kon ik op sommige wikkelingen wel een weerstand meten van 450ohm. De breuk zat in de laatste wikkeling van de spoel. De breuk is gesoldeerd en daarna heb ik de spoel opnieuw geïsoleerd. Nu alles weer in elkaar zit heb ik een eerste korte testrit gemaakt en rijdt hij weer als vanouds. Bedankt voor jullie hulp!
  4. Ik heb het voor de zekerheid nogmaals gemeten. Zowel de oude als de nieuwe krukas zijn 20mm. Oud: Nieuw en gemonteerd:
  5. Ik heb er een nieuwe vliegwielspie (halve maan) in gezet. Die past goed. De rode witte en groene draad heb ik doorgemeten. Geen kabelbreuken en geen sluiting. Toevoeging: als ik het vliegwiel zonder het messing plaatje monteer, dan loopt het vliegwiel aan tegen de zijkant van de spoelen. Het vliegwiel zit dan dus te dicht op de carter.
  6. Goed om te weten dat het aantal magneten in het vliegwiel moet corresponderen met het aantal spoelen op de statorplaat. Ik heb de diameter van de krukas nog eens opgemeten en zowel de nieuwe als de oude krukas zijn 20mm. het messing plaatje lijkt er tussen te zitten om de afstand van het vliegwiel tot de carter te vergroten. Hoe dat nu zit met types en modellen snap ik niet meer. Weet iemand waar ik een passende ontsteking kan vinden? Bedankt!
  7. Ik ben inmiddels iets verder en ik heb wat meer informatie Tussen het vliegwiel en de kruk zit een messing plaatje. Op het vliegwiel staat XPK en is dus eigenlijk voor oudere type PK50's. Ik heb een ontsteking met 6 draden en 4 spoelen. de pickup heeft een schuine kant. In de stekker zitten drie draden (groen, blauw en zwart). Als ik het vliegwiel aandrijf met een boormachine dan krijg ik op de rode en witte draad die naar de bobine gaan ca 4 volt. Op de witte en groene draad krijg ik niks. Als ik de weerstand meet, dan meet ik op de pickup (rood en massa) 56ohm. De weerstand van de
  8. Beste allemaal, Zo'n drie jaar geleden kocht ik mijn eerste Vespa PK50xl. Sinds die tijd is dit forum een belangrijke bron van informatie geweest. Nu ik wat groter onderhoud heb gedaan aan de brommer heb ik jullie hulp nodig om de brommer weer rijdend te krijgen. Daarom dit topic. Een paar weken gelden kwam ik langs de kant van de weg te staan. Mijn PK verloor topsnelheid en toen ik even gestopt was voor een korte pauze kreeg ik hem niet meer gestart. De kickstart blokkeerde op de hoge positie. Na de cilinder verwijderd te hebben kwam ik er achter dat de messing drijfstanglag
×
×
  • Create New...