Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project VB1T 1957


thQS

Aanbevolen berichten

Mmm, maandag dan EINDELIJK begonnen aan m'n langverwachte eerste vespa. Een VB1T van 1957. Komt rechtstreeks uit Italië, stond daar ergens in een schuur te wachten op restauratie.

De man had hem deels laten stralen en had zelfs al 'n paar nieuwe onderdelen gekocht, maar vond de tijd niet om hen eens volledig op orde te stellen.

Geen probleem, daar zal ik wel voor zorgen.

Maandag was de langverwachte eerste restauratiedag, gisteren nummer twee! En het is volledig wat ik ervan verwacht had, en MEER! Puur genieten. 'k heb zelf geen ervaring met restaureren en ik laat het doen door een kennis die niets anders meer doet. Gelukkig kan ik zoveel gaan helpen als ik wil/kan. Daardoor gaat het misschien iets trager maar het is deste leuker.

Schuren, plamuren, zandstralen... allemaal schitterende dingen!

Restaureren is echt belonend! Ik wou er ook zeer graag aan helpen, daar ik dan toch 'n beetje meer weet van hoe het allemaal werkt. Ook de vespakenner was hier zeer enthousiast over, dus dat was leuk meegenomen.

Wat ook zo aangenaam is aan het zelf restaureren: je ziet de vruchten van je labeur, zoals men dat pleegt te zeggen, en dat is volledig waar!

Maar kom, ik heb jullie genoeg belaagd met m'n dronken enthousiasme! Tijd voor ACTIE, SPANNING en AVONTUUR!! ;-p

Thomas

ps; als m'n termen niet volledig juist zijn, vergeef me, ben nog aan 't leren :-)

pps: ik werk normaal gezien aan de VB1T waar ik kan, en help voor de rest nog aan de andere scooters, als ik toch nog moet wachten of zo... vandaar ook verwijzingen naar andere vespa's :-)

Maandag 11/08

M'n restaurationele ontmaagding ;) Eerst wat onwennig, maar 'k was er vrij snel mee weg. Kader verder afgeschuurd, miniem beetje oppervlakkig roest aangezien hij al 2j gezandstraald was, maar dat was vrij snel klaar. Kader was echt in schitterende staat, nergens gaatjes of scheuren, dus dat komt goed!

Voor de rest; Schuren en plamuren, schuren en plamuren :-)

Ook eerste keer met de zandstraler aan de slag; hard werk trouwens!

Ook begonnen aan het opkuisen van een VNA blok (lees: een klomp italiaanse modder waar stiekem ergens een motor in verstopt zat)

Op het einde van de dag nog 'n mooi fietstochtje Terneuzen - Wetteren! Spotted: Gele en Rode GTS'n

(foto volgt wss)

Vrijdag 15/08

Geraakte beetje moeilijk uit m'n bedje maar klaar voor de strijd. Ondertussen was de eerste laag spuitplamuurprimer aangebracht. Tijd om lichtjes af te schuren en nog wat te plamuren/schuren.

dsc01240iv9.th.jpg

dsc01241ml8.th.jpg

dsc01242qt5.th.jpg

dsc01243is7.th.jpg

Ook de motor van een VNA volledig gedemonteerd: Leerrijke ervaring! 'k had wel een grof idee wat daar allemaal in hoorde maar nu weet 'k ten minste toch al een beetje hoe het er allemaal uitziet, en na de nodige uitleg, hoe bepaalde dingen werken.

Eenvoudige dingen als Oliekeringen, koppelingsplaten etc. Je moet zoiets gezien hebben om een idee te hebben hoe het werkt! Zeer interessant allemaal :-)

dsc01236rz9.th.jpg

dsc01235oh6.th.jpg

dsc01237ir9.th.jpg

dsc01238dt4.th.jpg

dsc01239xc1.th.jpg

Voor de rest het zadel en nog een paar dingen gezandstraald: begint toch al wat beter te gaan

dsc01244ya1.th.jpg

Om af te sluiten, het gebruikelijke fietstochtje. Spotted: zwarte PX en Blauwe GTS dacht ik

Link naar reactie

Mooi mooi mooi,maar waarom een vna blok?

Misschien weet je het niet maar dit is niet de juiste motor en een plug and play zal het ook niet worden.

Ik heb denk ik nog een blokje liggen van een VB.

Vgr nico

Link naar reactie
Mooi mooi mooi,maar waarom een vna blok?

Misschien weet je het niet maar dit is niet de juiste motor en een plug and play zal het ook niet worden.

Ik heb denk ik nog een blokje liggen van een VB.

Vgr nico

pps: ik werk normaal gezien aan de VB1T waar ik kan, en help voor de rest nog aan de andere scooters, als ik toch nog moet wachten of zo... vandaar ook verwijzingen naar andere vespa's...

... en hun blokjes

Link naar reactie

Ondertussen net zaterdag gepasseerd en weer goed voortgedaan aan de VB1T

Zaterdag 23/08

Vandaag ook lekker vroeg uit bed, klaar om er weer tegenaan te gaan. Wat hebben we vandaag gedaan? Nog een beetje geplamuurd en geschuurd, en voor de rest van de tijd het motorblok eens onder handen genomen. Motor is gekocht van een Italiaan die er al aan begonnen was (lees: ALLES uit elkaar gedaan en in 2 grote dozen gesmeten)

Grumble Grumble, dachten we bij onszelf. Maar geen probleem, een paar uurtjes puzzelwerk later zijn we er dan toch uitgekomen. De motor was bijna volledig compleet. Ook waren er al vrij veel nieuwe (soms onnodige) aankopen gedaan, dus daar moesten we ons niet echt mee bezig houden.

Al bij al viel het dus nog zeer goed mee. De piston is versleten, en een nieuwe overmaatse is besteld in Vespaland, en ook de koppelingsplaten waren niet echt meer wat ze moesten zijn...

Voor de rest van de tijd nog even bezig geweest aan een VNB motor te demonteren en dan was het alweer tijd om naar huis te gaan, niets aan te doen.

Plan voor volgende week (waarschijnlijk dinsdag of zaterdag, we zien nog wel):

Motor uitboren (vergeef me m'n gebrekkige jargonkennis)

Primer spuiten

... en we vinden nog wel iets om te doen (wss VNB verderwerken)

Nog enkele sfeerbeelden :-) ...

img1259lm5.th.jpg

img1258as7.th.jpg

img1257qd0.th.jpg

img1260kb3.th.jpg

Slaap wel allemaal :-)

Thomas

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...