Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa Roockie: Graag advies betreffende kledij na aankoop Ve


Flatsix6

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb mij vandaag voor de eerste maal ingelogd op dit forum omdat ik een aantal vragen heb betreffende het rijden met een Vespa.

Ik heb vorige week een Vespa 125 GTS gekocht die deze week zal uitgeleverd worden.

Ik ben een vrijetijdsrijder, dus zeker geen alledaags gebruik.

Hierbij aan aantal vragen:

1) Het rijden met een Vespa

Ik heb voorheen nooit of te nooit met een Vespa, brommer of iets dergelijks gereden.

De verkoper gaat mij bij afhaling wel een 2 uur durende spoedcursus geven betreffende je positie op de rijbaan, remtechnieken enz...

Toch ben ik ook nog van plan om een Individuele Motorrijvaardigheids cursus in Tongeren te gaan volgen. (Kan hierbij ook gebruik maken van opleidingscheques)

Is dit aan te raden of gewoonweg overbodig?

2) Kledij

Ik zie veel Vespa rijders lekker relaxed met een polo, shorts en slippers rondrijden, maar heb hierbij toch wel wat bedenkingen. Als je nu met een Vespa of met een Ducati aan een snelheid van 80 km/u een crash krijgt, zijn volgens mij de gevolgen even ernstig. Vandaar mijn volgende vraag. Wat type beschermende kledij raden jullie aan (ik ga sowieso vor CE protectors aan schouders, ellebogen en rug)?

Ik zal vooral tijdens de zomer -en lentemaanden rijden. Lederen jas of All-Weather jacket met uitneembare binenjas?

Ik ben reeds met Hein Gericke langsgeweest en eveneens de producten van Richa bekeken. Waar moet ik opletten?

3) Inrijperiode

Vermits er geen toerenteller aanwezig is, hoe kan je het best je Vespa inrijden? De bedoeling is ook dat mijn vrouw (of zelf rijdt of mij vergezeld) tijdens trips met de Vespa. is het dan beter om de eerste 500 km nog niemand achterop mee te nemen?

Volgens de dealer moet ik pas na 1000 km op eerste onderhoud. Wat type olie raden jullie aan. De ene dealer zegt Full Synthetic olie, de andere Half Synthetic olie, enz...

4) Alarm: Ik heb een Omnium verzekering genomen (1ste jaar) en ben nu verplicht een anti-diefstal systeem te laten installeren. Wat raden jullie aan (Origineel Vespa alarm of ???)

5) Helmen

Ikzelf heb gekozen voor een MOMO Design Jet helmet. Voor mijn vrouw is het echter niet zo eenvoudig, de Maat Small past haar gewoonweg niet. Hoe kun je nu zeker weten dat een helm je goed past, waar moet je opletten? De bedoeling is wel dat ik onder mijn helm nog een bril kan dragen.

6) Vespa Clubs

Waar en hoe moet je je hierbij aansluiten. Clubs in de buurt van Hasselt-Genk

Sorry voor deze lange mail, maar ik moet nu op korte tijd toch wel een aantal beslissingen nemen en jullie ervaring kan mij hierbij helpen.

Alvast Bedankt voor jullie reacties en Vriendelijke Groeten van

Flatsix6

Hasselt

Link naar reactie

Wauw ,ja das wel nen hele boterham op een zondag morgen !

Welkom op dit Forum.

Zal men best doen met uit eigen ervaring te spreken.

Mijn echtgenoot en ik zijn zelf ook begonnen vanuit het niets ervaring.

Enfin ik dan toch want hij had vroeger een honda amigo.

We zijn begonnen vorig jaar met de aankoop van een lx 125.

En zijn nu beide trotse bezitter van een Gts 250 ie met abs.

Gewoon je stoute schoenen aandoen en gaan oefenen, op een grote parking van een GB of Makro de eerste keer om je eigen te maken met je wespje. En dan rustig op de baan gaan. Je plaats opeisen op de weg of ze rijden je van de baan. Niet zoals een fietser rechts gaan rijden maar eerder in het midden van het rijvak of iets naar het de linkerkant op. Hou er wel rekening mee met de dode hoek van de autobestuurder en niet te veel op de linkerkant rijden.

Hou ook rekening met het wegdek, slechte staat enz. De witte lijnen op de baan en putdeksel kunne wel eens glibberig zijn bij nat weer dus oppassen .

En als je je veiliger voelt met ervaring via opleiding het kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Wij hebben van in het begin beide op onze Lx 125 gezeten. En geen problemen ondervonden.

En i.v.m. de olie, ja daar ken ik niks van en hou het op het vertrouwen en raad van men dealer. En doe haar netjes binnen op de voorgeschreven km 1000 - 3000 enz.

Ja en kleding...das een heel groot en belangrijk iets vind ik persoonlijk.

Zoals je zegt vallen bij 80 p. u. met vespa of ducati het is even pijnlijk!!

Ik zelf heb van in het begin een motovest gekocht, maar wou er ni te veel aan spenderen. Heb daar spijt van gehad en heb me net dit weekend een vest van Richa aangeschaft (kadoke van m'n man ) en het verschil is ongelooflijk.

Daarvoor blies men vest gewoonweg op als een ballon en had ik moeite om controle te houden aan men stuur. Dus een goede raad schaf je een goede vest aan van in het begin !!

En ja de verleiding is groot met goed weer je jeansvestje en slippers etc. aan en zalig de wind voelen door je kleren ... Maar je ledematen heb je heel je leven maar voor één keer gekregen hé ??? Draag er zorg voor.

Een moto broek hebben we ook beiden en die dragen we meer voor de langere afstanden en bij slecht weer.

Wij hebben onze wespen ook omnium verzekerd en hebben daar alleen maar onze stevige ketting voor hoor en geen andere voor moeten nemen .

En dan je helmen ja das moeilijk om dat te zeggen op het forum.

Je gaat het best naar een goede zaak en daar geven ze je prima raad en hebben voldoende keuze. Weet alleen uit ervaring dat een helm op je hoofd niet pijn mag gaan doen en als je hem hebt vastgeklikt je hoofd moet schudden en dat hij dan niet mag bewegen ook ni bij knikken voorwaarts. Toch best raad aan een goede zaak vragen en veel gaan passen, das belangrijk !!!

Clubs, daar ben je vrij in hé.

Op het net zijn er velen te vinden en kan je via mail de meeste contacteren.

Hoop dat ik je zo wat geruster heb kunne maken met deze info.

Zal niet de enige zijn en je zal nog meer raad krijgen !!!

Veel succes met je aanwinst en genieten maar !!!!!!!!

Crideto.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...