Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Je Vespa herspuiten?


jurgen

Aanbevolen berichten

Een nieuwe laklaag...

Je Vespa is al een dagje ouder en dus toe aan een nieuw laklaagje. Hier kun je alvast enige te volgen richtlijnen lezen... zo krijg je toch al ietwat een idee waaraan je je mag verwachten ! Allereerst is er natuurlijk de kleur. Geen makkelijke keuze, daarom heb ik hieronder alvast een kleine simulator voorzien. Kies evenwel nooit een lakkleur aan de hand van een staalkaart. Wat je beter kunt doen, is uitkijken naar een auto waarvan de kleur je bevalt...

Het belangrijkste stuk gereedschap is alvast een professioneel masker. De verven die gebruikt worden, zijn zeer giftig en brandbaar. Hou met dit gegeven absoluut rekening. Koop een masker dat speciaal bedoeld is voor het soort spuitwerk dat je gaat uitvoeren. Met een simpel stofmasker zul je niet ver komen. Vraag dus inlichtingen aan een vakman. Verder is een spuitpistool gekoppeld aan een kompressor één van je belangrijkste werkinstrumenten... een goeie lakafwerking kan evenwel ook verkregen worden door gebruik te maken van spuitbussen : een kostenbesparende optie. Je zal tevens moeten voorzien in een volledig 'stofvrije' ruimte...Je kan bijvoorbeeld een houten skelet maken, volledig ommanteld met doorzichtige plastiek. Dit hoeft niet extra groot te zijn... als alle onderdelen er maar kunnen inhangen. Je let er misschien best op dat je twee tegenoverelkaar liggende ingangen hebt... dat maakt het werken wat makkelijker. Voorts moet je de kooi volledig kunnen afsluiten zodat er tijdens het drogen geen stof in kan. De creatievelingen kunnen een afzuigsysteem voorzien... verfdampen zijn immers niet te harden en het is ook bevorderlijk om een stofvrije ruimte te creeëren.

Wanneer je beslist hebt om je Vespa te herspuiten, moet je hem allereerst volledig ontmantelen. Dit is een absolute noodzaak voor een bevredigend resultaat. Zorg ervoor dat je alle onderdelen zorgvuldig sorteert en eventueel voorziet van een label. Neem misschien een aantal foto's van ingewikkelde samenstellingen. Het is immers belangrijk dat je je Vespa na het lakwerk terug kunt samenstellen. Beter vooraf wat meer tijd spenderen aan het zorgvuldig strippen, dan nadien met de handen in de haren te zitten...

Maak nu de body volledig schoon. Verwijder alle vuil, vetten en olie. Tenzij jouw vespa nog in een bijzonder goeie conditie verkeert, is het raadzaam om de verflaag volledig af te krabben tot op het naakte metaal. Dit doe je met een verfstripper en met een circulaire schuurmachine voorzien van een schuurschijf nr. 120. Ga voorzichtig te werk, want als je het metaal teveel krast, zul je het nadien mooi egaal moeten schuren. Je kan dit natuurlijk ook professioneel laten doen... een betere keuze, aangezien de verflaag aangebracht door Piaggio, niet zomaar te verwijderen is. Tijd is een goeie deugd...

Na het strippen van de oude laklagen dien je alle roestdelen te verwijderen...af te schuren en door gebruik te maken van een aangepast produkt. Nadien afspoelen met zeep en water. Wanneer het frame volledig proper is, moet het geschuurd worden tot een glad oppervalk. Hiervoor gebruik je fijn schuurpapier. Je kan een blokje gebruiken, maar voor de bolle oppervlakken van je vespa, schuur je best met de hand. Nat schuren is nog beter. Het geeft een betere afwerking en het schuurpapier gaat langer mee dan bij het traditionele schuren. Zorg er wel voor dat je een waterproof schuurpapier gebruikt. Wanneer je een deukje of een bobbeltje voelt, dan zul je dit ook zien wanneer het spuiten afgewerkt is. Schuren is dus de boodschap. Een volledig egaal oppervlak is het beste begin voor een mooie afwerking. Begin het schuren met een papier met korrel 400 en ga nadien over naar een papier met korrel 600.

De laatste stap alvorens over te gaan tot het aanbrengen van de grondverf, is ervoor zorgen dat alle vette vingers en andere vetten verwijderd worden van het naakte oppervlak. Gebruik een aangepast produkt (oplosmiddel), verkrijgbaar in de vakhandel. Je kan bijvoorbeeld een produkt gebruiken dat zorgt voor miniscule putjes in het oppervlak om een betere binding met de grondverf te verkijgen. Na de behandeling was je het oppervalk met heel veel water en laat je het door en door drogen. Verwijder zorgvuldig alle stofdeeltjes en zeepresten.

Breng nu de grondverf aan. Let er heel goed op dat je een grondverf gebruikt die geschikt is voor het type lak dat voor de afwerking zal gebruikt worden. Afhankelijk van het type grondverf is het mogelijk dat je meerdere laagjes moet aanbrengen. Laat nu de grondverf gronding drogen. Wanneer de grondverf droog is moet deze 'nat' geschuurd worden met fijn schuurpapier (600 korrel). Ga zacht te werk ! Na het schuren reinig je het oppervlak. Eventueel kun je het nog 'ns inwrijven met een produkt dat alle vettigheid verwijderd. Raadpleeg een vakman voor het te gebruiken produkt.

Nu kunnen we overgaan tot het lakken ! Wanneer je de produkten hebt, volg je de aanwijzingen van de fabrikant nauwkeurig op. Dit is zeer belangrijk voor het behalen van een goed eindresultaat. Het frame hang je best omhoog met behulp van een set haken. Probeer enkel oppervlakken te spuiten die niet horizontaal zijn, omdat horizontale oppervlakken gemakkelijk stof aantrekken. Spuit gelijkmatig in lange horizontale stroken. Laat de drukknop pas los als je verwijderd bent van het object en begin telkens te spuiten net voor je aan het object bent. Nooit stoppen of beginnen met spuiten wanneer je het pistool op het object richt ! Spuit de volgende strook telkens in tegengestelde richting.

Wanneer de lak op de juiste manier is aangebracht, zal de laag niet te dik zijn. Laat de lak goed drogen en schuur dan met fijn waterproof schuurpapier (nr.600) en veel water. Was het overgespoten gedeelte goed af en laat het drogen. Breng nog meer laklagen aan (waarbij iedere laag na het drogen moet worden geschuurd) tot het gewenste resulaat is bereikt. Als de laatste laklaag volkomen droog is, wordt deze met een zachte lap en fijn polijstmiddel gepoetst. Veeg het polijstmiddel weg met een schone zachte doek en controleer het oppervlak van de laklaag op foutjes. Poets de laklaag de eerste zes weken niet met een poetsmiddel. Maak enkel gebruik van schoon lauw water.

Er zijn heel wat verschillende laksoorten. Zo zijn er ook die bestaan uit twee delen. Een eerste die een matte finish geeft en een tweede die voor een glanzende afwerking zorgt. Deze laatste laag kan niet geschuurd worden. Wanneer het resultaat niet bevredigend is, zul je moeten schuren en terug de matte finish moeten aanbrengen. Daarna kun je dan terug overgaan tot het spuiten van de glanzende afwerking.

Noot : Het is in elk geval raadzaam dat je voldoende informatie inwint over de te volgen methode naargelang de produkten die je gebruikt. Informeer dus vooraf bij een vakman !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...