maurice Geplaatst: 28 oktober 2007 Delen Geplaatst: 28 oktober 2007 Ik heb hier een ontsteking liggen voor een Primavera. Met name die er uitziet als deze: http://www.scooterhelp.com/tips/parts/stator.main.html (VMA2T) Als ik nu kijk op elektrische schema's, dan vind il altijd het volgende: 1 bobine met zwarte draad (massa) en groene draad (toeter) 1 bobine met gele draad (lichten) en blauwe draad (remlicht) 1 bobine voor de ontsteking (op schema's staat de draad meestal rood aanegeduid, in het echt is dat altijd een gele draad. Die wordt aangesloten op de contacpunten ("vis platinées") waar ook de gele draad uitkomt van een condensator met twee draden. t'Is dan rode draad van de condensator die naar buiten naar de externe bobine gaat). Echter, op de ontstekingsplaat die ik hier heb liggen, is het enigszins anders (en ook op sommige andere die ik al op t'Internet heb gezien). Namelijk: - de blauwe draad (remlicht) komt uit de bobine met de gele draad bestemd voor de contactpunten - de gele draad voor de lichten komt uit een bobine met alleen maar die draad. Vraag ik mij nu af: kan dat zo werken? Zouden ze in de fabriek hebben durven missen? En die twee bobines omgewisseld? Of is er iets wat mij ontgaat? Ik heb dat al gemonteerd om te proberen, maar een vonk valt er niet te bespeuren. Iemand any idea???? Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is. Link naar reactie
René Geplaatst: 28 oktober 2007 Delen Geplaatst: 28 oktober 2007 Maurice Met de beste wil van de wereld zie ik geen afbeelding van de onstekings plaat van uw primavera op scooterhelp. Ik dacht dat het deze was. Klopt dat? http://scooter-center.com/catalog/image ... ig4621.jpg René Link naar reactie
René Geplaatst: 28 oktober 2007 Delen Geplaatst: 28 oktober 2007 Ik heb hier een ontsteking liggen voor een Primavera. Met name die er uitziet als deze:http://www.scooterhelp.com/tips/parts/stator.main.html (VMA2T) Echter, op de ontstekingsplaat die ik hier heb liggen, is het enigszins anders (en ook op sommige andere die ik al op t'Internet heb gezien). Maurice ik snap er de ballen van. Weet je wat? Ik kom eens kijken? Zeg me waar en wanneer? René Link naar reactie
maurice Geplaatst: 28 oktober 2007 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2007 René, die stator staat onderaan de pagina waar mijn link naar leidt. Morgen ben ik nog thuis, dinsdag naar Parijs. Link naar reactie
maurice Geplaatst: 2 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 2 november 2007 Ik heb nu dan toch gevonden waar die stator vandaan komt en waarom ie zo raar is. Is van een Primavera "voor Duitsland"... met pinkers: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/p ... ersion.htm http://www.vespa-servizio.de/v50special ... an03_1.gif Link naar reactie
maurice Geplaatst: 5 november 2007 Auteur Delen Geplaatst: 5 november 2007 En voor wie het interesseert: ik heb de bobine met blauwe en gele draad weggedaan; en vervangen door de bobine met slechts 1 gele draad; en op de vrijgekomen plaats een bobine met een blauwe en een gele draad gemonteerd,die ik nog liggen had van een VNb; en zo heb ik nu vonk en al de rest die ik wou. Met dank aan René. 't Is maar voor te zeggen: alles kan als ge maar nadenkt en doet. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.