Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schakelt zeer stroef!


Jin

Aanbevolen berichten

Juuuus, de Wespriders! Long tam no see, hé. Mijn px had dan ook lang stilgestaan wegens de technische problemen. Nu heb ik het eindelijk gerepareerd en gefit teruggekregen. Praktische ganse vitessenbak/koppeling is vervangen geweest door de nieuwe. Maar ik had dan net de eerste proefrit gedaan en merkte dat het zeer stroef schakelde. En soms sla het 2de versnelling gewoon over(beide richtingen, bijv. van 1ste naar 3de of 3de naar neutraal). Nu het kan wel aan mij liggen, ik ben handschakeling nog ni volledig gewoon, maar da stroef schakelen...ik moet mijn linkerstuur(koppeling) echter met een snok manipuleren en dat is uiteraard lastig als je dikwijls moet (terug-)schakelen, zoals tijdens de spitsuur op de drukke baan.

Nu, ligt het omdat gans vitessenstelsen splinter nieuw is(moet het ook 'roderen' ofzo eer het optimaal werkt?) of is er smering voor nodig ofzo? Of is het toch een technische mankement? In dat geval zou het balen zijn, het had me wel honderden euro's gekost.

Alle adviezen zijn welkom!! Have a nice one!

Link naar reactie

Stroef schakelen kan aan een aantal zaken liggen.

- Slechte smering: Je moet olie in je versnellingsbak hebben, en die om de 5 à 8.000 km ofzo vervangen. En als je je versnellingskabels in de geinen steekt moet je ze eerst goed invetten.

- Versleten schakelkruis: Maar ik vermoed dat dit wel is vernieuwd?

Nu moet je zowiso een tijdje wennen aan het schakelen op een vespa. Van 1ste naar 3de schieten is niet zo abnormaal, het gebeurt wel vaker als je te snel wil schakelen.

Link naar reactie
Stroef schakelen kan aan een aantal zaken liggen.

- Slechte smering: Je moet olie in je versnellingsbak hebben, en die om de 5 à 8.000 km ofzo vervangen. En als je je versnellingskabels in de geinen steekt moet je ze eerst goed invetten.

- Versleten schakelkruis: Maar ik vermoed dat dit wel is vernieuwd?

Nu moet je zowiso een tijdje wennen aan het schakelen op een vespa. Van 1ste naar 3de schieten is niet zo abnormaal, het gebeurt wel vaker als je te snel wil schakelen.

-Is er dan ergen in- en uitlaat voor de olie? Of is het gewoon de 2 taktolie? En ja, het schakelkruis was vervangen. Althans merci!!

Link naar reactie

@jin, volgens mij heeft dit probleem een beetje jing-jang nodig. Ofwel schakelen met de nodige gevoeligheid in de pols is wel belangrijk. Tenslotte is de kwaliteit van de schakelactie zowel van de pols als van de versnellingsbak afhankelijk.

Als je echt twijfelt aan de versnellingsbak ga je best even terug naar degene die de reparatie heeft uitgevoerd, dat lijkt me wel zo logisch. Ik hoop bovendien niet dat je probeert te schakelen wanneer de vespa stil staat. Want dat lukt bij geen enkele vespa.

Link naar reactie

Ge hebt ne nieuwe vespa en die is onder garantie , kheb in uwe andere topic gelezen dat hij ook lekt en zo .Ga er eens mee terug naar uwe vespa dealer en laat hem die eens in orde maken

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...