Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aanbevolen berichten

Op internet vind ik een advertentie voor een Primavera uit '72

De verkoper meldt heel eerlijk:

"Het enige papier dat ik er bij heb is het roze formulier van de douane (aanvraag tot inschrijving van een voertuig)."

Ik vroeg hem of de Vespa al in België ingeschreven geweest is, zijn antwoord:

"Hallo,

De vespa is nog niet ingeschreven in België. Ik heb hem enkel nog maar bij de douane ingevoerd. Het officiële Italiaanse inschrijvingsbewijs (dat ik nodig had voor de douane) heb ik samen met een kopie van het douane formulier opgestuurd naar de DIV in Brussel om mijn nummerplaat aan te vragen. maar is onderweg verloren geraakt. Ik vermoed dat je bij de douane een kopie van dat inschrijvingsbewijs kan terugvragen om de plaat aan te vragen maar daar heb ben ik nog niet toe gekomen."

Is het aanwezige formulier voldoende?

Wat denken jullie?

Koen

Link naar reactie

Ik kan u geen duidelijk antwoord geven op uw vraag, maar ik vermoed wel dat de doune in het bezit KAN zijn van een kopie van het document dat voldoende is voor de inschrijving.

anderzijds weet ik niet of voor de belgische DIV een kopie voldoende is. (dit staat nog eens vermeld in de link uit volgende topic: http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=91253 , er staat in dat je pas iets kan beginnen met officiele papieren van de italiaanse overheden (de italiaanse DIV) wat denk ik de PRA (pubblico registro automobilistico) noemt.

ik zou pas ingaan voor de verkoop (hoe laag de verkoper de prijs ook laat zakken) indien U zeker bent dat hij kan ingeschreven worden.

Link naar reactie

Hmmm... verloren gegaan... kan natuurlijk, maar lijkt me "very conveniently lost".

D.

Op internet vind ik een advertentie voor een Primavera uit '72

De verkoper meldt heel eerlijk:

"Het enige papier dat ik er bij heb is het roze formulier van de douane (aanvraag tot inschrijving van een voertuig)."

Ik vroeg hem of de Vespa al in België ingeschreven geweest is, zijn antwoord:

"Hallo,

De vespa is nog niet ingeschreven in België. Ik heb hem enkel nog maar bij de douane ingevoerd. Het officiële Italiaanse inschrijvingsbewijs (dat ik nodig had voor de douane) heb ik samen met een kopie van het douane formulier opgestuurd naar de DIV in Brussel om mijn nummerplaat aan te vragen. maar is onderweg verloren geraakt. Ik vermoed dat je bij de douane een kopie van dat inschrijvingsbewijs kan terugvragen om de plaat aan te vragen maar daar heb ben ik nog niet toe gekomen."

Is het aanwezige formulier voldoende?

Wat denken jullie?

Koen

Link naar reactie

Je kan het op een 'deal' gooien met de verkoper... eerst probeer je hem in te schrijven, eens dat lukt koop je. Je laat dat vooraf op papier vastleggen. Het 'verloren' gaan van de papieren, vind ik larie... Als ik zo'n dingen hoor, dan interpreteer ik dat als 'ik verkoop hem want ik krijg hem niet ingeschreven'. Ik kan het fout hebben en dat hoop ik, maar een gewaarschuwd man is er twee waard ;o)

Waarom verkopen particulieren eigenlijk Vespa's zonder papieren ? Van een handelaar kan ik het begrijpen, het is zijn handel. Maar de gewone man die ooit het ding kocht, kocht het toch om mee te rijden ? Dus heeft hij eigenlijk iets gekocht dat hij nu verkoopt waarmee hij nooit reed. Vreemd.

Link naar reactie

ALS die persoon het al opgestuurd zou hebben, snap ik niet waarom hij het waardevolle document origineel heeft opgestuurd, en slechts een KOPIE het roze forumulier, dat zo opnieuw te verkrijgen is.

Vanwaar mijn ALS: indien ik 1 document zou hebben waarmee ik hem ingeschreven krijg, zou ik de moeite doen om persoonlijk met dat document naar de DIV gaan, zeker als het over een vespa gaat waarvoor ik net geld gegeven heb en waarmee ik ook graag op de baan zou gaan in plaats van enkel legaal toertjes te mogen maken in mijn tuin.

Ik zit zelf in ongeveer dezelfde situatie, maar ik heb wel van mijn vespa een origineel document van het ACI-PRA uit Italie (=italiaanse instantie zoals het DIV), met voertuiggegevens, gevegens van eerste inschrijving een een chronologisch overzicht, met eigenaar en bewijs van uitschrijving in italie. Ik vermoed dat ik hiermee probleemloos mijn vespa kan gaan inschrijven.

De deal zoals jurgen hem voorstelt vind ik de perfecte oplossing, als hij dan terugkrabbelt, is er zeker iets niet pluis.

Zou het misschien geen idee zijn om iemand die in het verleden erin geslaagd is om een italiaanse vespa in te schrijven, zijn hele avontuur te laten neerschrijven zodat dit op de FAQ pagina kan gezet worden. Ik ben nog niet door het hele archief gegaan maar ik ben eignelijk nog niemand tegengekomen die zei dat hij dit probleemloos heeft kunnen doen... Het zou vele mensen kunnen helpen en een veelvoorkomende vraag meteen oplossen.

Link naar reactie

Hetgeen mij een sprankeltje hoop geeft, is hetgeen ik gelezen heb hier ergens in een topic: "eens je het vignet 705 hebt, heb je geen problemen oom hem in te schrijven"

Wat me wat op mijn hoede brengt: Ergens las ik dat de douane het vignet 705 geeft, als het gaat om een voertuig ZONDER papieren. DE eigenaar beweert toch dat hij met de papieren eerst naar de douane is geweest en DAN alles heeft opgestuurd naar DIV Brussel. Dus hoe kan de douane een vignet 705 uitschrijven als zij initeel wel papieren gezien zouden hebben?

Ik heb mijn huiswerk gemaakt, hé?

Wat nog spijtig is, de vespa bolt als een trein, en is volledig in orde bevonden door een gerespecteerd man van op dit forum!! Ne hele dikke merci om met mij zo ver te rijden!!!

Link naar reactie

ik weet niet of het helemaal juist is maar ik denk dat het vignet voor alle 'geimporteerde' vespa's geldt, met of zonder papieren.

Zelfs al heb je alle papieren van je vespa, dan moet je nog altijd langsgaan bij de douane om je vespa te laten inklaren en om een vignet 705 te gaan halen alvorens naar het DIV te kunnen gaan.

Het enige verschil is volgens mij dat als je papieren hebt, je enkel naar de douane moet voor het vignet, hem te laten inklaren (kleine importtaks betalen) en meteen naar het DIV kan en dat als je geen papieren hebt, de douane de administratieve post is waar je zowieso je vignet zal krijgen maar dan begint het hele avontuur om de papieren in orde te krijgen alvorens je naar de DIV kan gaan.

--ervaren vespisten, verbeter mij waar nodig!--

Link naar reactie

Heb vandaag via verzekeringsagent te horen gekregen dat de vespa niet zal ingeschreven geraken, tenzij met een berg papierwerk, enkele maanden geduld en nog heel wat euro'kes!!

Potentiële kopers weze gewaarschuwd!! Enkel kopen met volledige papieren!!

Hier gaat m'n "tweede bijna gekochte" primavera!!

Wat is dat hier toch tegenwoordig!!

Link naar reactie

misschien goed dat je het nu weet, anders was je misschien in 2009 nog bezig met je papieren en was je er al heel belgie (en misschien zelfs italie :-p) voor rondgereden!

Wel spijtig dat de primavera in zo'n goede staat was, maar geduld wordt enkel maar beloond!

Hou het forum goed in de gaten, er zal wel eens iets vallen over een mooie primavera/vespa die te koop staat.

greetz

frederik

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...