Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe 125PX - Geur van verbrand rubber na rijden


Vincent_Vespa

Aanbevolen berichten

Beste(n),

een week geleden kocht ik een 125 PX. Niets dan leute en plezier tot nu toe. Behalve dan misschien die linkerpinker die van achter niet wou werken en mijn koplamp deed knipperen in de plaats, maar dat is ondertussen al verholpen.

Nu zonder paranoia te willen doen is er toch iets dat me zorgen baart. Na het rijden (zit nu aan 160km op de teller) valt het me op dat er een reuk van verbrand rubber rond de motor hangt. Ik zie niks bijzonders onder aan de motor (daarmee bedoel ik rookontwikkeling die vanuit een specifieke plaats komt, want ik ben, motortechnisch dan toch, iemand met 'twee linkerhanden') en het enige wat ik hiermee in verband zou kunnen brengen is een lichtjes slepend geluid dat ik hoor, naast het geknetter van de motor. De motor loopt maar ergens onderin ontwaar ik een licht ritmisch gesleep dat in frequentie toeneemt met het toerental. Tot dusver mijn beperkte diagnose van het fenomeen. Is er iemand die me raad kan geven hieromtrent of iemand die hetzelfde is overkomen? Mijn plan is om te wachten tot er 500km op de teller staan en dan naar de garage te gaan en het euvel te vermelden, maar als dit vroeger dient verholpen te worden laat het me dan weten.

Groeten,

Vincent

Link naar reactie

Bovenaan vindt ge onder forum INDEX-GEBRUIKERSLIJST-REGELS-ZOEKEN-PROFIEL en UITLOGGEN

Op "Zoeken" vulde ik uw vraag in met dit als resultaat http://www.vespaforum.be/forum/viewtopic.php?id=90558

Het "Profiel" kan ik voor jou niet invullen Dat moet ge zelf doen

Het merendeel van de vaste forumleden hebben graag dat ge uw naam en van waar ge bent invult. Dat geeft een familiale band

Rene

Link naar reactie

OK, nu moet het in orde zijn.

By the way, heb eens naar mijn band gekeken en zie geen sporen van slijtage. Heb onder de motor eens gekeken en zag niks abnormaal. Sta op 200km en als ik deze of volgende week op tijd thuis ben zal ik eens langs de garage rijden om te horen wat zij vinden van het geluid.

groeten,

Vincent

Link naar reactie

Verbrande rubber? Kijk eerst eens na of je olietank niet lekt. Bij redelijk wat nieuwe PX'en het geval. Bij enkele nieuwe PX'en ontbreekt onderaan een sluitring. Zie andere topics hierover.

Slepend geluid? Check eens of je bevestigingsbout achteraan je uitlaat niet losgekomen is, komt ook veel voor bij nieuwe PX'en. Kijk ook of er geen kabels te lang zijn die tegen je achterste wiel aanslepen. Veel kan er niet slepen als er niks extra aan je Vespa hangt.

Link naar reactie

Als het een spiksplinternieuwe is, lijkt me het sluitringprobleem niet echt aan de orde. Men zou daar intussen in de fabriek al wel moeten achter zijn gekomen na al die herstellingen in garantie van 2006 modellen.

Weet wel dat het normaal is dat een nieuwe px de eerste honderden kilometers een brandgeur geeft ter hoogte van de uitlaat. Dit komt doordat de katalysator zich activeert. een katalysator wordt gloeiend heet en dit geeft in het begin dergelijke geur. Perfect normaal.

Tenzij dat 'ritmisch geluid' de oorzaak is. Misschien best eens laten horen aan de dealer. Die kan wellicht zeggen wat het is.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...