Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Veilige Helm


steven_vd

Aanbevolen berichten

Hoi Vespisten,

Ik ben dus nog heel nieuw. Krijg pas volgende week mijn Vespa. Ik ben al heel de tijd aan het kijken voor een helm. Iedereen spreekt op dit forum over kleine helmen, en helmen die passen in helmbakken.

Maar ik heb vandaag gehoord dat ik op het volgende zou moeten letten.

Volledig gesloten. Want als je valt is heel je kaak/kin gans kapot. Dus onderaan moet er zeker een beugel of totaal gesloten zijn.

Plus er is een verschil in materiaal. Als een goedkope helm valt zou die niet meer goed zijn voor de veiligheid. De moes zou geplet zijn. Beste zou zijn met kevler.

Kan mij iemand hierover adviseren. Naar het schijnt moet het heel goed gesloten zijn (dus een lelijke helm zijn).

Please comment.

Link naar reactie

Volledig gesloten, daarmee bedoel je wss een integraalhelm. Dit is idd het veiligste type helm.

Elke fabrikant zal je zeggen dat je helm voor de vuilbak is als hij de grond gezien heeft, duur of goedkoop. Duur is niet persé beter voor de bescherming van je hoofd, maar wel voor het comfort.

Het belangrijkste: koop de juiste maat. Veel mensen hebben een helm die een maat te groot is.

Een helm is altijd lelijk, dus daar moet je niet mee inzitten ;o)

En de beste tip van al: ga naar een motorzaak en neem je tijd om alle beschikbare helmen 'ns te passen en te keuren. De keuze tussen integraal, systeem of jethelm is een eigen keuze. Ik rij zelf voornamelijk met een jethelm (enkel integraal bij kouder weer). Dat mijn 'bakkes' iets minder beschermd is bij het dragen van een jethelm, neem ik er maar bij.

Komt daarbij dat je wel heel veel belang kan hechten aan je helm, maar zonder verdere bescherming kom je natuurlijk ook niet ver tenzij je heilig gelooft dat je nooit het asfalt van dichtbij zult zien. Velen zweren bij gewone kledij omdat het 'maar' een Vespa is en motorkledij niet hoort op een Vespa. Die 'velen' zagen waarschijnlijk nog nooit het asfalt van dichtbij. Ik heb het geluk dat wel al tweemaal mogen meemaken (weliswaar zonder zware brokken - al m'n ledematen zijn nog intact) en verkies toch een motorjas met bescherming boven een wapperend hemdje ;o) En ja, ook ik zondig er al 'ns aan... maar wie niet ?

just my humble opinion.

Link naar reactie

Amerikaanse rugbyhelm ???

Nooit gezien zo'n modelleke.

Afgaand op je profiel zou ik aanraden :

- Een goede Jethelm met voldoende laag komend vizier voor stadsgebruik (Welk scherm ga je op je GTV zetten ? Of géén ? Indien géén scherm zeker zorgen voor een volledige gelaatsbescherming tenzij je olifantenvel hebt)

- Een integraalhelm voor langere ritten - ring en buiten de agglo -.

Als je onderhevig bent aan transpireren via hoofd/haar bij warmte, kies er dan zeker een met uitneembare en wasbare binnen bekleding.

Als de helm ECE gekeurd is mag je hem wettelijke dragen. Véél hangt af van wat je er wil aan spenderen en idd, hoe comfortabeler, hoe duurder.

Er zijn natuurlijk ook de LIDL-helmen aan 29 tot 39 Euro en die zijn ook europees goedgekeurd en zitten niet slecht, goed geluidsniveau (laag dus), goede wind-en-insectenbescherming maar niet wasbaar. Nu ja, aan die prijs kan je er elk jaar een nieuwe kopen ...

Gebruik ook eens de zoekfunctie, er zijn al talloze topics over dit onderwerp opgezet.

Ik sluit me tevens aan bij Jurgen's advies: vergeet de motor- of scooterjas niet, met beschermstukken aan ellebogen, schouders en rug. Bij de scootmodelletjes zie je die dingen zelfs niet zitten maar ze zijn er wel en zijn efficiënt. Uiteraard, bij héél warm weer rijden de meesten (den dezen ook) zonder al te veel bescherming en dan moet je maar extra voorzichtig bollen.

Link naar reactie

Hoi collega's,

Ik heb mijn helm gekocht. Bedankt voor het advies allemaal. De bovenstaande J1 was eerst mijn eerste keuze, tot ik hem op mijn hoofd zette. Amaai dat was enorm. Moest je dan nog op een grote moto zitten dan past het nog een beetje. Jammer.

Ik ben gegaan voor een Arai Jethelm type SZ/F.

Kleine helm, lichte helm maar toch heel veilig. Uitwasbaar. Met verluchting.

Dit is hem

SZ_F_Black_Frost.jpg

Bedankt toch iedereen voor het advies. :-)

Prijs 360 €

Link naar reactie

400 EURO. bij van zeebroeck in sint pieters leeuw

Ik heb gehoord dat er jethelmen zouden bestaan met een dun ijzeren bar, die je bijna niet ziet, dus jet effect maar toch enige bescherming. Maar ik vind het niet op internet. Heeft iemand er al gezien? Merk ? Type ?

Ja, dat klopt bij eko in kontich en van het merk schumann of zoiets in de aard. Zijn heel goede helmen kosten bijna 500€.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

belangrijk is ook weten welke maat helm je hebt

Hoe bepaal je maat van de helm?

Een helm moet nauw sluiten (wordt wijder in het dragen) maar mag geen drukpunten hebben.

Als je je hoofd heen en weer beweegt mag de helm niet over je hoofd schuiven.

Het afstellen van de kinriem moet zodanig gebeuren dat hij niet knelt op de adamsappel of de keel maar mag ook niet te wijd zijn zodat hij onder de kin doorgehaald kan worden.

Het opmeten van het hoofd:

Voordat je bestelt hanteer dan altijd ter controle de onderstaande maattabel waardoor je de juiste maat krijgt. Heb je hier vragen over, dan kun je ons altijd even mailen.

Hoofdomtrek

(met een centimeter rond je hoofd gaan op het midden van je voorhoofd)

Hoofdomtrek 51 53 55 57 59 61 63

Bestelmaat xxs xs s m l xl xxl

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...