Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ma nouvelle PX est (enfin) arrivée!!


MiataFred

Aanbevolen berichten

27 juni 2007

We sluiten de eerste dag af met 120 km en mijn eerste indruk overtreft mijn verwachtingen, die toch wel hooggespannen waren want als een Vespa een jeugddroom is...

Deze morgen eerst naar DIV in Alken (er zijn nog 32 wachtenden voor u), vervolgens in zeven haasten naar de bank en dan maar wachten op de namiddagopening van de garage... Met een bang hartje aan mijn eerste meters met de PX begonnen. Vijf jaar geleden ben ik nl met een (zwaardere) motorfiets tegen de vlakte gegaan tijdens de ochtendspits op de E40. Maar de vrees was onterecht, zelfs het schakelen ging van in het begin vlot en natuurlijk. Behalve van 2 naar 1 lukt niet altijd in één beweging. Ik vroeg me eigenlijk af in welke mate je de de koppeling overbelast door wanneer je net niet stil staat gewoon in tweede weer aan te zetten, die eerste versnelling lijkt me nl zo kort.

Bij het starten met choke (min 30 sec) en met nog een (noodzakelijk) dotje gas wil de motor toch nog stilvallen, iets om in het oog te houden lijkt me.

Soite, klein grut vergeleken met het echte rijplezier, aan legale snelheden, dat dit stukje geschiedenis verschaft. Een absolute aanrader, maar dat moet ik jullie waarschijnlijk niet vertellen... :-)

PX groeten!

Link naar reactie

Je voelt eigenlijk aan de motor of het rijden op minimale snelheid in tweede versnelling mogelijk is. Als de motor goed oppakt bij gas geven is er niets aan de hand. Voor de koppeling maakt het niets uit, zolang je je koppeling niet laat slippen natuurlijk. De PX heeft genoeg koppel bij lage toeren om langzaam in 2e versnelling te kunnen rijden en optrekken. Bij het nemen van bochtjes met lage snelheid hoef je niet persé terug naar 1e. De 1e is eigenlijk alleen bedoeld om vanuit stilstand weg te geraken. Daarna snel naar 2e.

By the way, handversnelling is fantastisch!

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Daarnet nog een tochtje van 40 km gemaakt en alles loopt echt lékker, alleen bij koudstart heb ik het moeilijk om de motor draaiende te houden. Dus ik draai de choke open, start en ben echt verplicht om gas bij te geven om de motor draaiende te houden. Wanneer ik vervolgens vertrek en 50m later stop om te zien of de hoofdweg vrij is, val ik stil. Heeft iemand hier ervaring mee? Verder heeft de elektronische starter ook zijn kuren. Toen ik daarnet weer wou vertrekken na het tanken gaf de starter geen kick, écht kickstarten dan maar.

Denk er verder serieus aan om wat chroom te bestellen, ik ga het koetswerk anders nooit in ere kunnen houden vrees ik. En wat gaan we dit weekend doen? Rijden, rijden, rijden... :-)

Moet blijkbaar wel iets aan mijn houding veranderen, veel rechter zitten, pijn in mijn schouders!

Link naar reactie

Electrische starter werkt allen bij intrekken van de koppelingshendel (dit wisten jullie al) maar er zit ook een vertraginscircuit op waardoor dit eigenaardig lijkt als de starter niet onmiddelijk reageert op de starterknop.

Vespa starten met choke, max 30 sec en zeker gas geven. Daarna choke afzetten en motor een beetje op toeren laten komen om de afgezette olie van de vorige dag te doen verbranden. Vespa blijft toch wel op ralenti draaien als hij warm is? Anders staat uw ralenti zowiezo al te laag.

Greetz...Mike.

Link naar reactie

Bedankt Mike, opmerking over vertragingscircuit verklaart veel.

Verder ben ik ook te snel geweest met mijn opmerking, starten verloopt nu prima. Ik gebruik de choke nu enkel voor het starten en dan hou ik de motor wat op toeren tot hij stationair blijft draaien. Hele operatie duurt tss 30 sec en 1 min..

Link naar reactie

Grappig, zo wel dat van die jeugddroom als van het bange hartje herken ik. Ik wilde het ook al heeeel lang hebben. Ik praatte er al van toen ik 17 was. De eerste 25 kilometers, van de garage in Hasselt naar Zutendaal, waren met de billen dicht. Het zweet stond op m'n rug, but we made it en nu gaat het goed!

Link naar reactie
...By the way, handversnelling is fantastisch!...

en dan zijn motto :

Mijn motto: wees kritisch, dingen zijn niet altijd zoals ze op het eerste zicht lijken te zijn.

Hahaha ;-)

LX meets PX, they don't always understand each other. Maar: wees kritisch, dingen zijn niet altijd zoals ze op het eerste zicht lijken te zijn. Dus: God drives a PX and says he loves an LX. ;+B

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...