Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Spoelpoort 2 - 3


RoelRoel

Aanbevolen berichten

Neen hoor. Maar de leercurve gaat snel de hoogte in dankzij dit forum en dankzij nog een paar andere bronnen. En dan wil je natuurlijk meer weten dan nodig is. Ik hoorde het van de week vallen in de sdnscootershop en dacht : daar wil ik eens wat meer over weten. Maar dat ga ik absoluut niet doen. Merci voor uw bezorgdheid ;-)

Link naar reactie

Roel,

Een derde spoelpoort is een extra overstroomkanaal in de cilinder. Normaal is een cilinder van een oud type vespa voorzien van twee overstroomkanalen (lees spoelpoorten). Het doel van de spoelpoorten is het mengsel wat zich in het carter bevindt te laten overstromen naar de bovenkant van de zuiger (verbrandingskamer). Dit wordt bereikt door de slag van de zuiger en overstroomkanalen die in de cilinder zijn voorzien. Het is mogelijk de efficientie van de motor te verhogen door het aanbrengen van een extra overstroomkanaal. De verbrandingskamer zal dan beter worden gevuld. Zoiets kan worden uitgevoerd in een standaard cilinder. Er komt echter wel veel werk aan te pas. Meestal wordt dan een cilinder/zuiger gekocht die deze extra kanalen fabriek af al heeft (een snelle cilinder/zuiger)

Een voordeel is meer vermogen over het hele toerengebied. De nadelen zijn een hoger benzineverbruik en snellere slijtage van de zuiger/cilinder/segmenten omdat er minder wandoppervlakte in de cilinder overblijft waarlangs de zuiger loopt.

Groeten,

Paul.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...