Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schakelen met een PX125.


Ginette

Aanbevolen berichten

Gisteren het allereerste (spannende!) ritje met m'n versbakken Vespa gemaakt - van de dealer naar huis in volle spits - en dat schakelen ging toch niet altijd zo vlot. Ik vind het nogal moeilijk om te voelen of je nu in versnelling ligt, en had een paar keer het gevoel dat ik bijvoorbeeld tussen 3e en 4e lag, met eerst een geloei als resultaat bij het gas geven om dan alsnog in versnelling te schieten en met een ruk terug verder te gaan ('t was geen gezicht!). Is dat mogelijk of ben ik me nu zaken aan het verbeelden (mischien eigen aan beginnende Vespa-rijders?).

Alé bon, ik ben dus veilig thuisgeraakt en m'n nieuwe schat met 2 wielen in de garage geparkeerd. Later op de avond dacht ik toch nog een keertje dat schakelen van dichtbij te gaan bekijken in de beslotenheid van mijn garage, kwestie van rustig te proberen voelen wanneer je in versnelling zit. Ik heb dus (ongestart) wat proberen schakelen, met volgende vaststellingen: Je kan niet van tweede naar neutraal, je moet eerst terug naar eerste. Juist?

Van de eerste naar de tweede gaat probleemloos, maar naar derde en vierde kan ik ongestart niet schakelen. Klopt dat? Zo ja, waarom kan je wel naar eerst en tweede (ik voel en hoor de klik), maar niet naar derde en vierde? Met een auto kan je toch ook in gelijk welke versnelling gaan van zodra je ontkoppelt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, en als er nog belangrijke tips zijn die jullie willen meegeven - graag!

Link naar reactie

Tip Numero uno !!

Profiel, das datgene waar je je naam invulde. Er zijn daar nog een aantal zaken die je kan invullen.

Dat wordt hier als 'beleefd' ervaren.

de volgende tips volgen dan vanzelf.

vriendelijke groeten,

en veel succes met je nieuwste aanwinst,

chris

Link naar reactie

Beste Ginette. Gefeliciteerd met je aanwinst en welkom in de wondere wereld der vespa's.

Vlot schakelen vergt altijd een aanpassingsperiode.

Ik zou niet te veel ongestart schakelen.

De versnelling zit niet altijd exact tegenover de aanduiding op je stuur (bolletje/streepje)

Van tweede moet je rechtstreeks naar neutraal kunnen. Das trouwens belangrijk.

Gun jezelf de tijd om te wennen aan de vespa. Indien het dan nog steeds moeilijk schakelen is, moeten er een paar kabeltjes aan- of ontspannen worden.

groeten en nog veel rijplezier!

steven

Link naar reactie

Voilà, eerst tip is reeds opgevolgd, mijn profiel is aangevuld! (Mijn excuses, ik had bij het registreren niet gemerkt dat er meerdere velden aangevuld konden worden. Het is ook de allereerste keer dat ik me wend tot een forum, ik verkeer blijkbaar in een periode waarin nieuwe zaken worden uitgeprobeerd, ... Met de nodige hindernissen ;-)

En dat een Vespa geen auto is, had ik reeds in het snuitje. Ik probeer gewoon te begrijpen wat er precies zo anders is aan de techniek waardoor je bij het schakelen (ongestart) wel naar de eerste 2 versnellingen kan als je ontkoppelt, maar niet naar derde en vierde.

Nu ben ik een volslagen leek op technisch vlak, maar als ontkoppelt, maak je toch de nodige mechanismes vrij om naar een volgende versnelling te gaan, of niet?

Dus waarom lukken eerste en tweede versnelling wel en derde en vierde niet? Nogmaals, als ik rijd, lukt dat wel. Maar ik begrijp niet waarom het ongestart niet lukt?

Link naar reactie

met een auto is het denk ik ook niet zo gezond om te schakelen als je stil staat.

als je echt echt wil proberen als zonder de motor te laten draaien moet je je vespa gewoon even vooruit laten bollen en dan zal hij wel in een andere vitesse schieten. de tandwielen draaien dan mee en kan je hem in zen volgende vitesse zetten.

groeten

Link naar reactie

Schakelen kan/mag je normaal pas doen wanneer je in beweging bent. Anders ga je de boel forceren. Je wiel moet soms een klein beetje draaien voor je van versnelling kan verleggen. Dat is gewoon mecaniek.

Maar ook als je in beweging bent kan schakelen voor een beginnend vesparijder vrij moeilijk zijn. Maar dat is een kwestie van elkaar te leren kennen. Na een tijdje gaat het vanzelf, geen zorgen!

Link naar reactie

Ok, het begint me te dagen ... Gewoon doen dus en trouw blijven aan de natuur van de Vespa, niets forceren.

Alvast bedankt voor jullie (heel snelle) antwoorden. Fijn om weten dat ik ergens terecht kan met mijn Vespa-gerelateerde vragen.

Groetjes en een prettig weekend!

Link naar reactie

Als ik mij niet vergis is de versnelling van een vespa geregeld door een kruis en bij een wagen niet.

Ben ook geen technieker maar dat is wat mij verteld is geweest.

Kan het ook weer verkeerd gehoord hebben, heb dat thuis ook altijd.

Groeten

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...