Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespa usa


fille

Aanbevolen berichten

Nu het hier wat fototechnisch wordt voel ik me genoodzaakt ook een klein woordeke te placeren dienaangaande...

Het is niet echt de belichting die deze foto's die bijzondere sfeer geeft (het zijn buitenopnames dus er is gewerkt met het aanwezige licht) maar wel de manier waarop de film ontwikkeld werd/ de opnames bewerkt werden in photoshop.

Een dergelijk seventies effect wat kleuren betreft bekom je door crossprocessing van diafilm. Dwz diafilm in C41 foto ontwikkelaar ontwikkelen ipv in E6 ontwikkelaar voor diafilm. Dit zorgt ervoor dat de kleuren tiltslaan en de film nog contrastrijker wordt (diafilm is contrastrijker dan kleurenfotofilm; de chemicalieën voor kleurenfotofilm bevatten daarom substanties die contrast toevoegen aan de opname op de filmlaag. Wanneer je dan al een contrastrijke diafilm daarin ontwikkelt, wordt het geheel nog contrastrijker.) Het kleureffect hangt wel sterk af van diafilm tot diafilm (merk en type). Sommige kunnen heel groen uitslaan, andere behouden sterk hun kleurverhoudingen met dan één kleur, bvb rood die er uit springt). Als je zelf wil experimenteren: diafilm kopen en binnendoen in een snelwervice en vragen om als foto te ontwikkelen. Dit soort fotografie werd begin jaren negentig vaak in mode gebruikt.

Wat camera betreft: als de beelden scans zijn van negatieven/ foto's en geen gecropte beelden dan zal het eerder om een middenformaatcamera gaan, geen technische camera.

Ik geloof dat die beelden gemaakt werden voor de Donne Veloci - de snelle vrouwen - uit New York die ook dit jaar een scooterkalender hebben gemaakt.

Als jullie dit soort beelden allemaal heel mooi vinden dan kan ik de scooterkalender voor 2006 eens op die manier fotograferen, met buitenopnames op een rondrit of zo...

Bericht bewerkt (17.02.2005 | 16:02)

Link naar reactie

of met een film voor de lens.

nico lol

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...