Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Uit de oude doos...


jurgen

Aanbevolen berichten

Bij deze een artikel uit 1958 over de GS, een soort Vespa-review avant la lettre.

GS150

In de Vespa-familie, is de Grote Sport of G.S. wel voorzeker de meest aantrekkelijke. Vooreerst haar bijzondere eigenschappen. De G.S. moteur is niet opgedreven zoals sommige het wel eens gerintschattend uitdrukken, waarmee bedoeld wordt dat deze moteur wel het een of het ander zwak punt zou moeten vertonen in verhouding tot het toeristenmodel. In een vorig artikel hebben wij reeds gezien dat enkel de krukas en de zuiger bewegen in de eigenlijke moteur. De krukas of motorarm rut op twee kogellagers waarvan het weerstandsvermogen bij het draaien onder druk boven de tienduizend omwentelingen per minuut overtreft. Bij de Vespa is dat draaivermogen tot zevenduizend vierhonderd wentelingen beperkt. Belangrijk is dus dat de voorschriften van het smeren nauwkeurig worden opgevolgd, d.w.z. 6% Esso SAE olie 30 in de benzine (1/5 liter olie op 3 liters benzine).

De motor, waarvan de kracht 8 PK bereikt bij 7.500 omwentelingen per minuut, is wel een van de krachtigste welke met een cylinderinhoud van 150 cc op de markt bestaat. Hoe wordt die kracht verkregen ? De carburateur van de G.S. is onmiddellijk op de cylinder gebouwd en werkt met rechtstreekse inspuiting. De diffuseur staat vertikaal, waardoor een hetere vulling van de cylinder wordt verkregen en dus ook meer kracht. Het profiel van de keurig afgewerkte krukas en het model van de zuiger dragen ook bij tot de krachtontwikkeling van de moteur zowel als tot zijn weerstandsvermogen.

Terwijl van de G.S. meer gevergd wordt, is de koppeling zwaarder gebouwd; het werd ook uitgerust met een anti-schok tandwiel met geleide veren en vooras op rollagers. De versnellingsbus bevat vier verhoudingen, waardoor een betere krachtbenutting mogelijk wordt. Het ontstekingssysteem van de G.S. wordt gevoegd door een accu, welke bijgeladen wordt door het vliegwiel en de gelijkrichter. Hte voordeel van dit systeem ligt daarin, dat de eerste aandrijfkracht stabiel is, zonder dat het regiem van de motor in aanmerking komt, d.w.z. dat zelfs bij lagere toeren de kracht van de vonk even fel is als bij hoog regiem.

Ten einde bij hoge wenteltoeren toch de contactschroefjes in perfekte staat van werking te houden, waardoor het sputteren wordt uitgeschakeld, werd de trekveer verdubbeld. De remmen van de G.S. hebben een merkwaardige werking. De kabels zijn ook van een zwaardere uitvoering. Tenslotte maakt het grote sportzadel mogelijk dat de rijder ook een liggende houding aanneemt, of een tweede persoon met zich meevoert.

Met slot van deze beschrijving zullen we er aan toevoegen dat de G.S. bedacht werd zowel om vlugger te rijden alsook voor grotere afstanden.

Link naar reactie
Gast stephan

zeg die mengeling klopt da wel ? "6% Esso SAE olie 30 in de benzine (1/5 liter olie op 3 liters benzine)". ????

volgens mij moet dat zijn 180ml olie voor 3l benzine.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...