Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Winterprojectje: sae inbouw stekker voor druppellader zelf inbouwen !


Aanbevolen berichten

Beste Vespisti,

 

Ik heb vandaag "even" een SAE inbouw doosje voor aansluiting van mijn druppellader ingebouwd... rijden was geen doen, de weergoden waren ons niet goed gezind ! 🥶

Indien iemand dit zelf zou willen uitvoeren, bekijk eerst even of aan jouw druppellader wel een SAE stekkertje zit, zo niet moet je de te bestellen onderdelen afstemmen op wat er bij jou aan de druppellader zit. 

Ik betaalde +/- 25 Euro aan materiaal online via Amazon, maar dat kan ook op een andere website of zelfs via de betere auto onderdelen zaak bij jou in de buurt.

Benodigdheden:

Druppellader met SAE stekker

Inbouwdoosje met SAE aansluiting ( daar zit een kabeltje aan van ongeveer 30 cm )

Verlengkabel met SAE stekkertje aan 1 zijde, 2 oogjes aan de andere zijde en een zekeringhouder met 10 Ampère zekering in de + kabelzijde 

Een verbindingstukje SAE naar SAE ( om de inbouwdoos met de verlengkabel te verbinden ( opgelet, kabels niet 1 op 1 verbinden, daarmee verwissel je de beide polen: GEVAAR)

2 Tassen koffie en een uurtje ( of als je graag in de mancave vertoeft een ganse avond 🙂 ) werk ( Tip: nodig een 2e Vespa fan uit en vervang de 2e koffie met een Whiskey )🥶tegen de koude !

 

Succes met dit leuke en vooral handige projectje ! ( bekijk de 17 foto's )

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
2 uren geleden, Chris zei:

Mooi werk. Ik haal tegenwoordig de batterij er uit om op te laden in de winterperiode.

Dat kan je natuurlijk ook doen beste Chris, het probleem stelt zich daar dat de Vespa dan niet "rijklaar" staat als het eens een koude maar zeer zonnige dag is... da's natuurlijk een persoonlijke keuze. Fijne dag alvast. 

Link naar reactie
17 uren geleden, John VDV zei:

Dat kan je natuurlijk ook doen beste Chris, het probleem stelt zich daar dat de Vespa dan niet "rijklaar" staat als het eens een koude maar zeer zonnige dag is... da's natuurlijk een persoonlijke keuze. Fijne dag alvast. 

Dat klopt, maar - geregeld - een batterij opladen als ze in het voertuig zit, is nadelig voor de batterij. Ik heb het ook zoals jij jaren gedaan en moest alle 2 jaren de batterij vervangen. Nu gaat ze eens zo lang mee. Dit advies werd me gegeven door een batterij-center. 

  • Verward 1
Link naar reactie

Ik wil zeker niet in discussie gaan hoor Chris, maar of de batterij uit of in het voertuig staat maakt totaal geen verschil hoor. Er is een groot verschil of je een batterijlader of een onderhoudslader gebruikt ( in de volksmond gekend als "druppel" lader ). Bij de aanschaf  van een onderhoudslader is het belangrijk dat je de batterij niet laadt met een te hoge Ampèrage zoals dat meestal met een batterijlader gebeurd.  De onderhoudslader die ik kocht is eentje van 1 Amp en laad dus zéér traag op. Om een Vespa batterij te laden van 6,5 Amp. heb je zo'n 7 uren nodig als je laad met 1 Amp. Ik heb even de tekst gekopieerd van een website waarin het goed en makkelijk verstaanbaar uitgelegd word:  

Nu, dit is mijn idee gebaseerd op meer dan 40 jaar als technieker maar hé... ik kan verkeerd zijn... niemand is perfect.😉

Wat is een druppellader

Wat is (eigenlijk) een druppellader? Een druppellader onderhoudt de accu van de motor, auto, scooter of ander elektrisch voertuig of vaartuig. Dit type lader kan vastgekoppeld blijven aan de accu, ook als deze ondertussen is volgeladen. Door geautomatiseerd telkens weer even in werking te treden om de batterij bij te laden, blijft deze in de beste conditie.

De druppellader stopt het laadproces automatisch als de accu vol is. Maar zolang als dit type acculader is aangesloten op de accu, zal deze ook weer bijladen zodra dat kan – en nodig is. De batterij van een voertuig zal namelijk altijd langzaam weer iets ontladen, zoals door zelfontlading of door lekstroom van het voertuig. Dit is vaak het geval als het voer- of vaartuig langere tijd stilstaat, aangezien de elektronische onderdelen nog enige stroom blijven vragen.

Met een druppellader blijft de accu altijd vol en nog belangrijker: zo raakt deze dus ook niet leeg. Evenmin bij koude temperaturen en/of langdurige stilstand. Hebt u een acculader met elektrische Pulse-functie? Dan geeft deze zelfs elk uur (of vergelijkbare periode) een pulsje stroom aan de accu af. Dit is dan bedoeld om de accu óók te behoeden voor sulfatering.

1.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...