Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa GTS vs Mazda MX-5


MiataFred

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik speel nu al meer dan een jaar met het idee om mijn trouwe metgezel - Mazda MX-5, bouwjaar '98 (dit is nog het model met de Bassie en Adriaan koplampen), British Racing Green - na de winter om te ruilen voor een Vespa GTS.

Ondanks het feit dat het nog steeds mijn oogappel is ervaar ik minder en minder (rij)plezier aan het open rijden, hij begint nl ook een dagje ouder te worden en ik pendel dagelijks de route Leuven-Zaventem wat me gem. 45 min. kost (tooooo much). 5 jaar geleden deed ik hetzelfde traject met een Aprilia Pegaso 650 (enduro model) maar een verstrooide autobestuurder vond het nodig om zonder te "pinken" van rijstrook te veranderen; gevolg: ik op het asfalt (gelukkig enkel met blikschade) en onmiddellijk het einde van mijn aanzienlijke kortere ritjes van en naar het werk. De vrouw des huizes haar wil is/was wet. En eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik me nooit écht comfortabel gevoeld op de motor (schakelen, noodremstops).

Dit wetende, en vanwege mijn voorliefde voor retro maar met moderne techniek, zou ik me in een vespa gts (met abs) avontuur willen storten. "Ze" zal voornamelijk voor woon-werkverkeer (waarvan min 60% files) gebruikt worden maar natuurlijk ook voor ontspannen ritjes in het weekend.

Naast het overtuigen van mijn vrouw (dat zal ik wel doen :-)) worstel ik toch nog met enkele vraagjes:

- wanneer er een keer geen files zijn, in hoeverre kan je comfortabel een snelheid van 120 km/u aanhouden?

- zijn ze heel windgevoelig en hoe gedragen ze zich op nat wegdek?

- wat met de betrouwbaarheid en de onderhouds-intervallen/-prijzen?

- kan ik op het abs systeem vertrouwen om, mits de nodige oefening, in alle veiligheid en zonder zorgen alles dicht te gooien wanneer er nog is een pippo (of pippa) beslist om plots van vak te wisselen?

- ik woon in een rustige buurt en zonder garage rond het leuvense, moet ik (zoals met de aprilia) rekening houden met startproblemen in de winter (in de mate dat we dat nog kennen in ons landje natuurlijk)?

- zal ik mijn MX-5 op termijn niet missen, want deze moet de deur uit (en gelukkig houden ze hun waarde goed) wil ik een gts kunnen kopen?

Op die laatste vraag kan ik zelf al een antwoord geven: ik denk het niet aangezien de gts qua filosofie uit hetzelfde vaatje tapt, alleen zal ik met de vespa weer rijplezier ervaren, ook tijdens woon-werkverkeer, maar ik stel de vraag toch voor personen die graag advocaat van de duivel spelen.

Alvast bedankt voor de respons!!

een GTS (met abs) FAN! (met twee linkerhanden)

Link naar reactie

Met een GTS kan je gemakkelijk 120 km/u aanhouden maar ik vind dat allesbehalve comfortabel. Boven de 90 km/u is voor mij de pret er af. Dan moet je veel te veel je energie steken in het geconcentreerd je vespa onder cotrole houden, (staat van het wegdek, windstoten, automobilisten die er een sport van maken je terug in te halen, ...)

Met ABS heb ik geen ervaring maar ik mis het ook niet. Ik ben zeer tevreden van mijn ABS-loos systeem.

Ik zou voor mijn woon-werk verkeer altijd een wagen (of het openbaar vervoer) achter de hand houden, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.

Je vrouw, tenslotte, heeft niet helemaal ongelijk. Wat je overkomen is met je Aprilia, kan je meemaken met de meest gesofisticeerde motor. (wil ze eigenlijk wel achterop of is het de bedoeling dat zij de bus neemt? :) )

Veel succes met je beslissing en als het zover is laat iets weten!

Link naar reactie

Bedankt voor je reactie!

Achterop zitten is geen probleem, het is wanneer ik alleen op pad ga dat ze zich snel zorgen maakt. Ik heb nl een "verleden" als hardrijder op vier wielen, maar nu ik bijna toe ben aan een nieuwe voordeur (30) merk ik toch dat het serieus geminderd is. Waar ik vroeger 90% te hard reed en 10% normaal is de verhouding nu zo goed als omgeslagen. Komt nog bij dat ik me op twee wielen duidelijk bewust ben van mijn zwakheid tov de stalen rossen op vier wielen.

Ideaal zou natuurlijk zijn vespa EN MX-5, maar dat is financieel onmogelijk. In het leven moet je keuzes maken...

Link naar reactie

Met een modern ABS systeem kan je normaal gezien volluit remmen zonder risico. Zelf als je aan 70 km/u enkel de voorrem dichtgooit kom je nog zonder problemen tot stilstand.

Dat is toch mijn ervaring met ABS op de moto, het was geen GTS maar ik veronderstel dat het bij de GTS even betrouwbaar zal zijn.

Link naar reactie

Dat is nu net het probleem met ABS EPS EDC enz... Het zijn hulpmiddelen in noodsituaties wanneer men iets niet kon voorzien. Een veel voorkomende denkfout bij mensen is dat bv ABS de remweg verkort en dus nu kunnen we harder rijden en meer risico's nemen. Fout dus, Abs zorgt enkel ervoor dat het voertuig bestuurbaar blijft in noodsituaties. Defensief rijden is de boodschap en indien men dan nog in de problemen komt heeft men dit nog als een extraatje.

Link naar reactie

120 of zelfs 100, zonder scherm zou ik niet aanraden als je comfortabel wil rijden.

Bovendien riskeert je Vesp iets harder te gaan mét dan zonder scherm (vanwege de aerodynamica, tenzij je zelf een scherm-vormig lichaam hebt :-))

Ik heb maar een ET4 125 en dat ding stopt geweldig en schuift met geblokkeerde wieltjes perfect rechtdoor ... op droog, vlak en proper wegdek. Bij nat, steengruis enz.. ... hmm liever niet. ABS is dan misschien wel een stuk beter maar je remweg gaat er een héél stuk langer op worden.

Als je dagdagelijks in alle weer gaat rijden neem er dan meteen een thermoscud bij. (Niet die van Vespa, wel die van Tucano Urbano, stukken beter).

Bij de investering van zoveel centen moet je eerst een testrit zien te bekomen : je zal meteen merken dat je de Miata niet erg gaat missen.

Link naar reactie

De remweg met ABS-remmen wordt alleen langer wanneer het ABS daadwerkelijk in werking treedt. Bij een modern ABS-systeem leunt dit zeer dicht tegen het glijden van de band aan, hoewel zeer veel afhangt van de vering en demping van het voertuig. Denk ook niet dat wanneer je in een bocht voluit in de remmen gaat en het ABS treedt in werking dat je mooi recht blijft... op een tweewieler toch niet.

Link naar reactie

Hier nog enkele vraagjes :

** Wat zijn de voordelen / nadelen van deze 250 gts tov een zwaarder type motorscooter.

** Welke dealer in O.Vl. of elders met deskundige kennis van zaken valt aan te bevelen voor een 250 GTS ABS versie.

** Waar moet ik persoonlijk rekening mee houden als grootste verschil, heb enkel scooter ervaring (+/- 70.000 km) op de burgman nooit gereden met een motor.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...