Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa GTS vs Mazda MX-5


MiataFred

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik speel nu al meer dan een jaar met het idee om mijn trouwe metgezel - Mazda MX-5, bouwjaar '98 (dit is nog het model met de Bassie en Adriaan koplampen), British Racing Green - na de winter om te ruilen voor een Vespa GTS.

Ondanks het feit dat het nog steeds mijn oogappel is ervaar ik minder en minder (rij)plezier aan het open rijden, hij begint nl ook een dagje ouder te worden en ik pendel dagelijks de route Leuven-Zaventem wat me gem. 45 min. kost (tooooo much). 5 jaar geleden deed ik hetzelfde traject met een Aprilia Pegaso 650 (enduro model) maar een verstrooide autobestuurder vond het nodig om zonder te "pinken" van rijstrook te veranderen; gevolg: ik op het asfalt (gelukkig enkel met blikschade) en onmiddellijk het einde van mijn aanzienlijke kortere ritjes van en naar het werk. De vrouw des huizes haar wil is/was wet. En eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik me nooit écht comfortabel gevoeld op de motor (schakelen, noodremstops).

Dit wetende, en vanwege mijn voorliefde voor retro maar met moderne techniek, zou ik me in een vespa gts (met abs) avontuur willen storten. "Ze" zal voornamelijk voor woon-werkverkeer (waarvan min 60% files) gebruikt worden maar natuurlijk ook voor ontspannen ritjes in het weekend.

Naast het overtuigen van mijn vrouw (dat zal ik wel doen :-)) worstel ik toch nog met enkele vraagjes:

- wanneer er een keer geen files zijn, in hoeverre kan je comfortabel een snelheid van 120 km/u aanhouden?

- zijn ze heel windgevoelig en hoe gedragen ze zich op nat wegdek?

- wat met de betrouwbaarheid en de onderhouds-intervallen/-prijzen?

- kan ik op het abs systeem vertrouwen om, mits de nodige oefening, in alle veiligheid en zonder zorgen alles dicht te gooien wanneer er nog is een pippo (of pippa) beslist om plots van vak te wisselen?