Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vespanieuws in het nieuwsblad


steef

Aanbevolen berichten

Ik geef hier het artikel weer, voor wie het online wil lezen met de prentjes erbij geef ik de link:

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GD911DLKU

Piaggio zet scooterwereld op zijn kop

Modellen met twee voorwielen en hybride motoren

Piaggio maakt zich klaar om opnieuw een revolutie te ontketenen. Het Italiaanse merk dat in 1946 furore maakte met de Vespa, staat op het punt scooters met een hybride aandrijving te lanceren en zelfs een model met twee wielen op de vooras.

De prototypes met hybride aandrijving hebben al een uitgebreide testsessie achter de rug. Piaggio heeft de combinatie van een viertakt benzinemotor met een elektromotor in de succesmodellen Vespa LX 50 en X8 125 gestopt, die het opschrift HyS erbij krijgen. Het is de bedoeling om de scooters enerzijds meer optrekvermogen te geven en anderzijds het benzineverbruik en bijgevolg ook de uitstoot van verbrandingsgassen te drukken.

Volgens Piaggio zou de optrektijd door de gekoppelde werking van de twee motoren tot 10 procent kunnen verminderen. Daardoor neemt onder meer de veiligheid in het stadsverkeer toe. De hulp van de elektromotor moet zorgen voor een daling van het verbruik met maximaal 20 procent.

Synergie

De synergie van de twee motoren wordt verzorgd door een elektronische eenheid. Toch is er nog altijd een belangrijke rol weggelegd voor de bestuurder. Die beschikt over een schakelaartje met vier standen. In 'standaard hybride' stand kan de elektromotor driekwart van zijn vermogen afleveren voor extra acceleratiekracht. Bij 'laag gebruik hybride' doen de accu's het heel wat minder (maximaal 20 procent) maar worden ze optimaal opgeladen tijdens het rijden. Bij 'zwaar gebruik hybride' geven de batterijen 95 procent van de power waarover zij beschikken en in de laatste stand rijden de groene Piaggio's puur op elektrische kracht.

De batterijen worden al rijdend opgeladen door de benzinemotor, maar zij kunnen ook met het 220V-net worden verbonden. In drie uurtjes zijn ze helemaal opgeladen.

Als de HyS-scooters al verwondering baren, wat dan gezegd van de MP3 , die twee voorwielen gemonteerd krijgt? Piaggio maakt zich sterk dat zijn MP3 makkelijker en veiliger over kasseien, tramrails en slecht asfalt rijdt dan traditionele scooters.

De fabrikant beweert ook dat de MP3 dankzij zijn twee voorwielen met evenveel schijfremmen korter remt dan gewone tweewielers, terwijl hij niets aan manoeuvreerbaarheid inlevert en zelfs dieper in de bocht kan duiken dan de concurrenten.

De lanceringsdatum voor de HyS-scooters staat nog niet vast, maar de MP3 staat al voor deze maand op het programma.

www.piaggio.be

Yves BARBIEUX09/09/2006

Link naar reactie

Sorry Stefaan, de artikels zijn niet helemaal dezelfde.

Mijn doel was onze webmaster op een sokkel te plaatsen. Met mijn jeugdig enthousiasme en mijn aangeboren snelheid moet ik toegeven dat ik iets te vlug was. Mijn reactie is begrijpelijk als ik vertel dat ik in mijn jeugd eens te vroeg van de pot werd gerukt.

René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...