Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen


Wangelore

Aanbevolen berichten

Geachte leden,

Niettegenstaande het de eerste keer is dat ik me inlog,volg ik al geruime tijd,uit interesse,jullie forum.Ik rijdt sinds lang met scooters, en heb me uiteindelijk ,na lang aarzelen,een viertal maanden geleden een nieuwe Vespa PX 150 aangeschaft.Waarom geaarzeld ? : ik reed met een Daelim 100 Delfino , dat was ook rijden , en ik ben niet zo voor verandering.Uiteindelijk dus toegegeven aan mijn droom.

En ja, dit is een droom ,dit is echt rijden , verder moet ik daar niets aan toe voegen... Verder ben ik,spijtig genoeg, een leek qua mechaniek .

Ik heb mijn Vespa vier maanden, ik heb hem perfekt gerodeerd,(volgens onderhoudsboek 1000 km en dan langzaam snelheid opgevoerd,na eerste onderhoud kilometerteller nu een 2000 km.

Sinds een twee weken zag ik een olieplas onder de PX liggen.Binnengedaan,onder garantie ,bij een erkende dealer.Bleek er een barst in of rond het oliepeilglas te zijn. Dit is vlug hersteld door de dealer, mits bestellen van een nieuw element voor dit probleem, en onder garantie.

Na deze herstelling haal ik mijn PX af en rij er mee naar huis.Ik rij een 15 minuten aan tamelijke snelheid,neem een afslag,stop, rij een 500 m aan 55 km/hr en dan... alles dicht,motor uit,slipspoor 3 m.Mijn lekenverstand zegt me op dat moment : dit moet een beruchte vastloper zijn,maar dat kan toch niet...?.Maar daar sta je dan in te middle of ... peilglas bevat olie,zadel open, zie diep in die buis de olie. Terugkeren?(dan moet ik terug langs een drukke viervaksweg) ,bellen ?,... moreel op nul.Terug gestart en aan 40 naar huis .Thuis volgegoten met half synthetische . Twee dagen gereden zonder probleem . Dan,na rijden aan 85 km/hr rij ik een 55-60 ... alles dicht ,slipspoor 7 m, niet gevallen,maar dat nooit meer. Aan 40 naar huis.Dealer komt PX afhalen.

Ja,ik weet het, een vastloper moet je toch direkt herkennen en dan rij je toch niet meer, ... maar het is nu gebeurd.

Wat denken jullie van de mogelijke oorzaak , en de schade binnenin ...?

Ik wil hier niemand met een steen smijten,niemand is vrij van fouten.

Wilde graag weten waar ik aan toe zou zijn.Bvb iemand zegde me dat ik zeker een nieuwe krukas moet "vragen " ... ik denk dat jullie me in alle rust en kalmte advies kunnen geven.

Ik dank jullie.

Link naar reactie

Het lijkt me dat je lucht in je olieleiding hebt (had) waardoor de oliepomp verschillende maken zonder olie is gevallen ... lijkt me een fout vd dealer die de darm had moeten controleren na het vervangen van het peilglas !

NB Bij een vastloper DIREKT koppeling intrekken dan heb je de scooter onder controle ...

Link naar reactie

Dit valt wel degelijk binnen de garantie van Vespa.

Trouwens heb je recht op 1 jaar gratis depanagedienst van Vespa zodat ze hem komen ophalen. Als je dit nog niet hebt kun je dit gewoon doen door een kopie van je aankoopfactuur samen met een aanvraag voor depanagedienst op te sturen naar Vespa in Nederland. Een paar weken later krijg je een lidkaart van een depanagedienst.

Link naar reactie

idd waarschijnlijk een vastloper doordat er geen olie doorkomt. Omdat het voorkwam vlak nadat er aan het oliereservoir gesleuteld was moet ge niet ver gaan zoeken. De mecanicien van dienst heeft waarschijnlijk toch iets fout gedaan, wat juist is niet te achterhalen en ook niet belangrijk, ze moeten hun fout maar rechtzetten.

Qua schade valt het waarschijnlijk nog mee, een paar krassen op de cylinderwand zijn natuurlijk nooit leuk na zo braaf te roderen. De krukas moet in ieder geval niet worden vervangen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...