Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Carburateur PK50XL


wannes

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het restaureren van een PK50XL, momenteel wil ik de ontsteking wat bijregelen. Heb al een paar howto's gehaald van het internet, het enige probleem is, wat is welke schroef?

Heeft er iemand een foto van een carburateur van een PK50XL met daarop geschreven wat welke schroef is?

Als de motor warm is, en ik zet de choke af, dan draait hij vrij laag, als ik dan gas geef valt hij bijna onmiddellijk stil. Een beetje gas geven gaat nog wel maar hij valt houdt in. Ik kan in 4de 20km/h rijden of zo.

Link naar reactie

Heeft er iemand een idee waarom dit is?

@teddy kgb: idd ontsteking is het foute woord.

Heb net heel de carburator eruit gehaald helemaal schoon gemaakt maar nog steeds hetzelfde probleem, gas geven zonder choke op -> valt stil. De motor bromt dan ook veel dieper.

Zijn er nog regelschroeven op de carburator buiten die witte vleugelmoer?

Link naar reactie

zit uw luchtfilter er goed op ?

der zitten nog twee stelschroeven aan de zijkant, linkerkant als ge achter de brommer staat.

Link naar reactie

De luchtfilter zit er zeker goed op - meteen nog een vraag over de luchtfilter, dat is een zwart bakje met 3 gaten in + stalen filter, zit er normaal gezien niets in dat zwarte bakje, mousse of zoiets

waar dienen die andere stelschroeven voor?

Link naar reactie

hierrrzie, 't is even zoeken maar ge vindt de overeenstemmende vijzen wel

http://www.vespaforum.be/cms/index.php?itemid=29

in die luchtfilter zit niks, lucht, zelfs geen mousseke, ik vond dat ook raar maar voor piaggio was't genoeg dat er geen vliegen in kunnen sukkelen blijkbaar.

Link naar reactie

Was het maar, zo, ben net gaan kijken naar 2 vijzen. Ik vind er een paar. Volgens mij zijn dat allemaal vijzen die de carburator in elkaar houden of de vijs die de luchtfilter klemt op de carburator en een vijs die de carburator naar het inlaatgedeelte klemt, da's toch niet de bedoeling om daar aan te draaien denk ik?

En als ze zeggen dat je tijdens het draaien van de motor het moet bijstellen, moet je er toch zó aankunnen, dus moeten die vijzen zichtbaar zijn.

Het enigste waar ik aan kon draaien was een koperkleurige vijs (sproeier achteraf gebleken) en dan ging het iets beter (hij hield een beetje minder in). Maar daar moet je volledig afblijven denk ik.

Link naar reactie

Ik heb de carb nu bij mij liggen, dus kleine beschrijving:

1. vijs die het kapje over de benzinefilter dichthoudt, vlak boven het stuk waar de naft binnenkomt via een darmpje

2. een grotere kruisvijs die aan de kant van de luchtfilter zit met een joint onder, de vijs komt ook onderaan het gedeelte waar de luchtfilter zit, eruit.

3. 2 gelijkaardige vijzen die het gedeelte van de gasklep vasthoudt op de carb.

4. 1 vijs voor het stationair toerental te regelen

5. 1 vijs met veer onder waar de gaskabdoorgaat om dan achter de gasklep te haken

6. een koperkleurige sproeier die schuin zit bijna helemaal onderaan

7. een witte vleugelmoer die horizontaal in de carb steekt met een konische punt.

De enigste 2 vijzen die volgens mij in aanmerking komen is 6 en 7. maar 6 als je die wil regelen moet je die losvijzen en ja dan trilt die er volgens mij na verloop van tijd uit. dus ???

Hier is trouwens het typenr van mijn carb:

Dell'Orto SHB 16.10F

Link naar reactie

Als ge alleen kunt rijden met uwe choke op, is de kans groot dat er vuil in uwe carb, sproeier of naftkraan zit, waardoor ge te weinig naft krijgt ...

Uwe carburator uitkuisen, uw nafkraan checken etc ...

Regelen doet ge met twee vijzen. Zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn om die te vinden hé ... Elke vijs die vastgedraaid zit, is géén afstelschroef. Uw sproeiers moet ge gewoon eens uitkuisen. Start uwe motor, en ziet wat er gebeurd als ge aan één van de vijzen draait...

Trial & Error

Link naar reactie

Er verandert niks als ik aan de 2 vijzen draai, ik heb altijd de ene vijs een tikkeltje verder opgengedraaid en dan het hele bereik van de andere vijs uitgeprobeerd, dan de ene vijs weer wat verder en dan weer heel het bereik van de andere vijs... Dan móet ge toch het punt tegenkomen dat het goed is. Swat weer niks natuurlijk.

@supervespa: sproeiers zijn uitgekuist vuil in de carb zou moeilijk kunnen want die heb ik met een compresseur uitgeblazen, de naftkraan weet ik niet, maar dat zou ik betwijfelen, een choke geeft die niet meer naft dan normaal? Als je de choke opzet en de motor draait beter dan krijgt hij toch meer naft, dat betekent dat de naftkraan toch moeilijk stuk kan zijn dan? Niet? Toch, ik ga mijn tank eens leegmaken, helemaal proper maken, naftkraan checken en nog van die dingen.

Link naar reactie

Nog een kleine bemerking, ik was net mijn tank aan het laten leeglopen in een bidon, en vanaf het uiteinde van de naftleiding - dat normaal op de carb zit - onder het benzinepeil in de bidon ging, zag ik dat er ook belletjes lucht meekwamen. Die moeten dus ook in de carburateur dan meekomen (via de naftingang). Is dat normaal?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...