Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Gebroken bouten


René

Aanbevolen berichten

Vermits ik op pensioen ben heb ik soms wat tijd om te knutselen. Mechaniek heeft me altijd geboeid. Als jongen was ik niet weg te slaan als mijn vader zijn Norton in orde zette om met enkele vrienden op de Nurburgring te gaan crossen. Op mijn 15e kocht ik mijn eerste sleutelset. Je mag niet vergeten dat veel grasmaaiers, boomzagers, brommers en scooters in een stadium komen dat de eigenaar het allemaal geen bal kan schelen, het ding moet gewoon draaien tegen zo min mogelijk kosten. Als iedereen er al aan geknutseld had, kwamen regelmatig kennissen en buren vragen of ik hen kon helpen.

Na een flink aantal jaren sleutelen aan alles wat met benzine of elektriciteit te maken had ik mij heel wat gereedschap aangeschaft. Niettegenstaande ik voor het verwijderen van afgebroken bouten over mooi materiaal beschikte had ik er er altijd de meeste miserie mee.

Snap-OnOnlangs kwam de dochter van een goede buur met haar Street Magic, waarvan de uitlaat loshing. Beide bouten waren in de cilinder afgebroken. Met een linkse draadtap lukte het mij om er een te verwijderen, de andere wilde er niet uit. Met teveel kracht had iemand er een te lange bout ingedraaid tot ze afbrak.

Ik ben met de cilinder naar een professionele gereedschapwinkel geweest. De baas, Martin, een pintemaat, bezorgde mij een set professionele extractors voor de meest courante maten. Met deze set kunt ge afgebroken bouten verwijderen, zowel aan de oppervlakte als in een gat. Via de bijgeleverde boorgeleider boort ge moeiteloos perfect in het midden van de bout zeker tot 25 mm diep.

Het was niet goedkoop maar het was wel het beste materiaal dat ik ooit voor afgebroken bouten gebruikte. Zulke boutverwijderaars worden gemaakt door de grote merken Snap-On, Facom en Stahlwille, zij heten "Screw Extractor Drill and Guide Set". Ook is elk onderdeel uit de doos bij Snap-On los te verkrijgen.

René

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Gegroet,

Op mijn werk gebruiken wij zowel extractors(zoals afgebeeld) als linkse tappen en ik moet zeggen dat ik al meer extractors heb overgedraaid dan bouten.

Ik blijf bij mijn goeie oude linkse tappen,die mij tot op heden nog niet in de steek hebben gelaten.

Misschien een tip voor goed gebruik van linkse tappen is dat men na het uitboren van den bout,ALTIJD moet naboren met de bijhorende conische boren.

CHEERS

Link naar reactie

Hallo,

Ik heb net een hele fijne bout afgebroken in het stuur van mijn lambretta.

Is er niemand in de buurt van Brussel die me dit soort materiaal kan lenen?

Ik heb dit nog nooit gedaan, zal het dus moeten leren...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...