Ga naar inhoud
Vespaforum.be

px125e electriciteitsproblems


Il Postino

Aanbevolen berichten

hoi,

Ikheb mijn px125e ('96) nog niet zo lang, en het is ook mijn eerste.

Blijkbaar zit ik met een electrisch probleempje.

Toen ik hem kocht zaten er geen lichtjes in de pinkers noch in de koplamp.

Er had weliswaar meteen bij mij een lichtje moeten gaan branden :o)

Nu werd er meteen een onderhoud gedaan en alle lampjes werden geplaatst zoals het hoort, maar bijna meteen sprong de linkervoorpinker, waarna de koplamp sprong (bovenste dubbele).

Die heb ik niet meer vervangen, maar wel een kleintje (onderaan) geplaats van een deftige wattage. Na een week sprong dat ook...

Remlicht werkt ook niet.

Waar moet ik beginnen zoeken? op vespamaintenance.com vind ik niks, scooterhelp ook niet.

Please help...

Greetzz

Link naar reactie

IS niet nodig!

Op die regulators zit een terugkoppeling die continu de spanning controleert.Komt deze te hoog dan "ziet" de regulator dit en regelt de spanning tot een stabiele 12V.Nu heb ik vorig weekend net hetzelfde tegengekomen of jij.Alle lampen sprongen bij een te hoog toerental.Wat bleek dat de "terugkoppelingsdraad" onderbroken was.

Een ander probleem kan natuurlijk zijn dat je regulator naar de zak is.

Op de onderstaande schema's aangeduid als V-sense.

earlycha.gif

latecha.gif

Link naar reactie

DankUwel heren!!

Maarre, at the risk of sounding redundant, die electrische schema's

zijn als chinees voor mij...

Waar zit die regulator precies? achter de batterij zeker?

En hoe herken of hoe ziet die "terugkoppelingsdraad eruit? welke kleur heeft die?

Ja sorry mannen maar elentriek is niet mijn cup of tea.

Merciekes he

Link naar reactie

1 draadje?!

anyway...Ik zou toch eerst de kabels bekijken!Zo'n regulator is vrij goed beveiligd.Ge mag hem dus eigenlijk serieus mishandelen vooraleer hij defect gaat!

Maar kan natuurlijk altijd gebeuren!

Er zullen hier wel personen zijn die een tweedehands modelleke liggen hebben.Probeer er een foto van te nemen en zet het eens op het forum.

Bericht bewerkt (13.04.2005 | 12:36)

Link naar reactie

De spanning op de punten G-G kan onmogelijk hoger worden dan 13,6 volt als de begrenzer aan het chassis bevestigd is (rechtse klem met aardingsymbool moet goed met het frame verbonden zijn) Indien de spanning toch hoger zou worden - op volgas - dan is de begrenzer defect en te vervangen. Kostprijs 30 tot 40 euro.

Succes

René

Link naar reactie

Tussen G-G en massa staan, bij deze soort Ducati-regulatoren, elementen die de wisselspanning op +/- 12 volt begrenzen. Leg eens meer dan 14 volt, uit een transfo, aan tussen G-G en massa. Ge zult horen, zien en ruiken wat gebeurt.

Waarschijnlijk zitten er twee zenerdiodes antiparallel geschakeld in de regulator die de aangelegde spanning op 12 volt (maximum 13.6) houden. Ik denk dat het zeners zijn maar het kunnen natuurlijk ook diac’s of triac zijn. Ik ben tot deze bevinding gekomen omdat ik een EREA tranfo met 2X6 volt gebruik om de bedrading van de scooters na te zien. Dan moet de motor niet draaien omdat dit moeilijk gaat op de lege slaapkamer van de jongsten die enkele jaren geleden trouwde. (Hij is wel niet getrouwd maar doet alsof)

Die schema’s van meneer Vespa neem ik nooit letterlijk, maar altijd met een korreltje zout. Maar hij bedoelt waarschijnlijk dat ge meer dan 14 volt moet aanleggen om de stabilisatie te doen werken

Doei beste Alex

Mijn gratis uitleg behandelt niet de klemmen B+ of C deze worden enkel gebruikt om de batterij bij te laden.

Bericht bewerkt (14.04.2005 | 13:52)

Link naar reactie

Zeg jongens,

Ik heb die regulator uitgemeten en bij vol gas schiet de naald toch niet zo veel

omhoog (moet er wel bij zeggen dat ik van voltmeters ook ni veel weet en dat ik een analoog modelleke heb dat ik voor 5 eur bij den Tandy heb gekocht - die verkoper was heel overtuigend in zijn uitspraak dat "elk huishouden een voltmeter moet hebben").

Dus ja waarschijnlijk is het niet juist wat ik deed...

Heb wel alles losgemaakt, ontvet en afgekuist, de aarding gecontroleerd en

de plaats waar hij op het chassis komt een beetje afgeschuurd zodat hij zeker geaard is.

Nu zag ik wel dat de kleuren van draad niet volledig juist zijn, de twee groenen zijn bv. niet groen.

Zou het bv. kwaad kunnen om die groene draden eens om te switchen?

Of is dat een no - no?

Spijtig genoeg weigert mijn remlicht nog steeds dienst...

Bericht bewerkt (14.04.2005 | 22:36)

Link naar reactie

Hoi René, bedankt voor de veelvuldige reacties!

De toeter doet het goed, no prob.

Maar de batterij geeft spanning, (standlicht werkt) dus ik denkt niet dat

het remlichthierop aangesloten is.

het gaat om een PX125e zonder electrostart van '96.

vnx2t

Link naar reactie

Zoals ik op het schema zie staat enkel op de voetrem een schakelaar voor remlicht, die zou wel eens defect kunnen zijn. Maar ik zou toch eerst het achterlicht demonteren om op de blauwe draad te meten. (Omdat ik de schemas van Vespa niet erg betrouw raad ik aan met uw Tandy zowel op de DC stand als op AC te meten) Als hier niets toekomt zul je toch het rempedaal moeten demonteren.

Succes, René

Bericht bewerkt (18.04.2005 | 06:13)

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...