Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Helm


Jordi1880

Aanbevolen berichten

Hi everybody,

Zoals reeds elders gesteld ben ik een nieuwe vespa gebruiker en dus zit ik nog boordevol vragen, hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

Ik heb op't net een helm gezien die me enorm bevalt, beetje retro stijl.

Heb er twee vragen over? Mag je met zulke helmen in België rondrijden? Kan je dit soort helm ergens in België krijgen?

Alvast bedankt!

vj100wg-1.JPG

Link naar reactie

Verkeersreglement :

Artikel 36: Valhelm

De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen behalve wanneer zij, conform de bepalingen van artikel 35.1.2., de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een ander bevestigingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft; wanneer de vrijstellingen van de draagplicht van de veiligheidsgordel, bepaald in artikel 35.2.1., 3°, 4°, 6° en 7°, van toepassing zijn, moet de valhelm gedragen worden; deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.

De valhelm, gedragen door bestuurders en passagiers die in België wonen, moet, voor de maten van de helmen waarvoor de homologatie is vereist, een homologatieteken dragen waaruit de gelijkvormigheid met de door Ons vastgestelde normen blijkt.

Worden evenwel vrijgesteld van de draagplicht van de valhelm bij het besturen van een bromfiets :

— de beambten van De Post, in het kader van de postbedeling, wanneer zij achtereenvolgens op plaatsen die op korte afstand van elkander gelegen zijn, postzendingen uitreiken of ophalen.

-----

De goedgekeurde veiligheidshelmen zijn deze voorzien van het homologatieteken 'NBN 626 BENOR" (voor deze aangekocht voor 1 april 1977) of momenteel deze voorzien van het teken "E4".

-----

Duidelijk ?

Enkel helmen van de maten XS tot XXL (hoofdomtrek 53 tot 64 cm)zijn aan homologatie onderworpen. Voor kleine kindertjes of extreme dikkoppen kan je dus géén gehomologeerde helm bekomen en die mogen gewoon de motor niet op!

Link naar reactie

Ik heb een paar helmen liggen waaronder eentje van dit type (zie foto in profiel). Dit type helm is niet conform de europese wetgeving (draagt geen E-label) omdat de helm het hoofd niet omsluit. Mag je ermee rijden ? Neen dus. Zijn er die er wel mee rijden ? Ja dus. Is het veilig ? Neen, daar bestaat geen discussie over. Waar kan je dergelijk ding krijgen in Belgenland ? Ik kocht de mijne een paar jaar geleden op de beurs in Antwerpen (Custom show). Ik vermoed dat het bij de gasten van 'Tutto Vespa' was (http://users.skynet.be/tuttovespa/index2.htm). Een mooiere versie vind je bij Davida (http://www.davida.co.uk - zie faq).

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...