Ga naar inhoud
Vespaforum.be

terug op peil brengen


barry

Aanbevolen berichten

Ik heb een PX200 van '91, die rijdt nog steeds heel goed. Geen problemen met starten, ralenti of versnellingen.

Alleen haalt ze niet meer de topsnelheid van vroeger. Ik moet echt vol gas rijden om er ongeveer 100kmh uit te halen.

Hoe kan ik de motor terug op de prestaties van vroeger brengen? Moet ik dan het hele blok open smijten of kan dat gewoon liggen aan die ringen op de piston (vergeet altijd de naam van die dingen)?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Link naar reactie

het kan zijn dat je piston afgelopen is

Om dit te zien moet je de cilinder verwijderen en als onder de sagmenten(keringen) je piston bruin gebrand uitziet is deze versleten en dien je een overmaatte plaatsen, samen met een nieuwe boring

groetjes

Link naar reactie

Liefste Teddy

Blijkbaar heb je dat bij een PX nog nooit gedaan?!

De motor zakken heeft totaal geen zien, integendeel, dan krijg je de cilinder er zekers nie af.

De cilinder kan nl. niet passeren als je de 4 draastangen laat zitten.Dus je moet de 4 draadstangen uitdraaien dan met een beetje draaien en keren de cilinder voorzichtig eruit halen nieuwe veren steken en dan bij het demonteren juist hetzelfde doen maar omgekeerd?!

Link naar reactie

merci, k zal dat dan eens proberen. Ik wist nie dat ge die draadstangen gewoon kon uitdraaien. Weeral iets bijgeleerd vandaag.

Is nog te zien hoe dat bij mij zal zijn met die draadstangen, want die PX-blok hangt niet onder een PX-frame, maar dat van een VNB.

Zal vanavond een kijken.

Link naar reactie

oorzaak gevonden.

De piston is helemaal gegroefd en de cilinder ook een beetje.

Vraag me af hoe dat komt, is dat gewoon slijtage of vliegt er vanalle vuiligheid door mijn motor? Of is dat nogal moeilijk om te zeggen.

Maar nu moet ik die cilinder er nog afkrijgen.

Er werd hier gezegd om de draadstangen er uit te halen. Maar hoe doe je dat?

Ik heb er gisteren al 1 vlot uit gekregen, maar de andere drie willen niet echt meewerken.

Bestaat er hier een truukske voor?

Ik heb gisteren voorzichtig geprobeerd met een griptang, maar dat werkte dus maar op 1 van de 4.

Ook nog geprobeerd met WD40 en contermoeren en zo, maar dat ging ook niet. Zal vanavond nog eens proberen.

Ik zou die draadstangen graag los krijgen, want anders moet ik heel mijn blok er uit halen en dat zie ik niet zo zitten.

Link naar reactie

Het motorblok verwijderen valt eigenlijk nog goed mee, als het toch moet kan je het ook ens goed kuisen en nakijken.

Je kan bv je olie aflaten en het schakelblok doormiddel van de 2 schroeven te lossen van het motorblok afkoppelen, dan moet je de versnelingskabels niet losmaken, en dan moet je ze ook niet terug zitten regelen bij de montage.

Meestal haal ik ook de carbu en he carbuhuis er af.Hoe minder er aan het blok hangt hoe gemakkelijker het handelbaar is.

Mischien nog één tip, als je de 4 draadstangen terug plaatst, smeer ze dan in met koper of zivervet, dan gaan ze volgende keer makkelijk los.

Mischien zijn er hier mensen die dat geen goed idee vinden, maar ikzelf heb hiermee nog geen problemen ondervonden.(maar als het nadelen heeft wil ik het wel weten, ge kunt maar bijleren)

groetjes

@de crosmoll

Schitterende bijdrage.

ik bevestigde enkel wat alex zegde zodat die jongen weet daar meerdere scooteristen zo over denken.

Link naar reactie

Bon.

Draadstangen loskrijgen is niet gelukt, het enige resultaat waren een paar afgedraaide moeren, maar de draadstangen bleven goed zitten.

Dus blok eronder uit gehaald, ging toch alle kabels nog eens vervangen, dus misschien nog niet zo slecht.

Dat van die zuigerveren. Is dat nodig om die te vervangen? Als da nodig is, mag er mij eens iemand zeggen waar die dingen zitten, want ik heb geen veer gezien. Of ben ik echt zo lomp?

Link naar reactie

Dat zijn die stalen ringen rond de piston (2 stuks)

Als je een nieuwe psiton aanschaft zijn die erbij.

Als je de cilinder laat boren, ga dan ergens waar ze gewend zijn vespa cilinders te boren.

Barry wat kan ik zeggen "gij zijt echt zo lomp" : ) (grapje hé)

Link naar reactie

Ik wou je juistzeggen dat dat van die draadstangen in 50% vd gevallen niet lukt

en je riskeert je draadstangen & carter te beschadigen ...ik ben dan ook voorstander

om de motor te demonteren ook al is dat meer werk ;je kunt het dan ook n's grondig

opkuisen en alles nakijken.

zuigerveren zijn die (meestal 2)ringen die rond je piston zitten ; zeker mee vervangen als je nieuwe zuiger laat plaatsen ( best overmaat en cylinder boren)

Link naar reactie

ok ok

even voor de goede orde, nu ik het zie weet ik ook wat het is. Ik dacht alleen dat die twee ringen rond dat grote metalen cilindrische ding anders noemden. Zijn dat ook niet de zogenaamde segmenten?? ;-)

Ik ken wel wat van mototechniek, maar ken daarom nog niet alle benamingen.

Dat van die groeven bijvijlen: Zo lomp ben ik nu ook weer niet.

Ik woon in Gent, dus zal dan maar naar De Pauw gaan met mijn cilinder, daar zullen ze wel weten wat er mee aangevangen.

bedankt iedereen. Denk dat het nu wel verder zal lukken.

Link naar reactie

@stanman: Wil anders altijd wel eens proberen om er 3 groeven bij te zetten. Denk alleen dat ik dan volgende week terug opnieuw kan beginnen met ne nieuwe cilinder.

Weet de juiste schrijfwijze van segmenten ook niet, heb gewoon even gegokt.

thanks

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...