barry Geplaatst: 9 januari 2006 Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Ik heb een PX200 van '91, die rijdt nog steeds heel goed. Geen problemen met starten, ralenti of versnellingen. Alleen haalt ze niet meer de topsnelheid van vroeger. Ik moet echt vol gas rijden om er ongeveer 100kmh uit te halen. Hoe kan ik de motor terug op de prestaties van vroeger brengen? Moet ik dan het hele blok open smijten of kan dat gewoon liggen aan die ringen op de piston (vergeet altijd de naam van die dingen)? Kan iemand mij hierbij helpen? Link naar reactie
stanman Geplaatst: 9 januari 2006 Delen Geplaatst: 9 januari 2006 het kan zijn dat je piston afgelopen is Om dit te zien moet je de cilinder verwijderen en als onder de sagmenten(keringen) je piston bruin gebrand uitziet is deze versleten en dien je een overmaatte plaatsen, samen met een nieuwe boring groetjes Link naar reactie
svendnv Geplaatst: 10 januari 2006 Delen Geplaatst: 10 januari 2006 zuiger veren vervangen kan voldoende zijn Link naar reactie
wijlen vespista Geplaatst: 10 januari 2006 Delen Geplaatst: 10 januari 2006 voor zekerst 250 km !!! nee alle gekheid op een stokkie, alleen de zuigerveren vernieuwen is maar een oplossing van korte duur, een boring is idd eerder aangewezen ! maar voor je dit laat uitvoeren zou ik de eventueel aangekoekte uitlaat vervangen, en de carburatie goed uitkuisen... Link naar reactie
barry Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 OK, zal eerst eens de uitlaat bekijken en carburator ging ik sowieso toch nog eens uitkuisen. Is dat veel werk om zuigerveren te vervangen? Of gaat dat gemakkellijk? Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 nee niet lang werk motor laten zakken koelkap verwijderen cilinderkop verwijderen + cilinder heel voorzichtig nieuwe veren erop steken en de boel weer monteren! Link naar reactie
Scooterboy Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 Liefste Teddy Blijkbaar heb je dat bij een PX nog nooit gedaan?! De motor zakken heeft totaal geen zien, integendeel, dan krijg je de cilinder er zekers nie af. De cilinder kan nl. niet passeren als je de 4 draastangen laat zitten.Dus je moet de 4 draadstangen uitdraaien dan met een beetje draaien en keren de cilinder voorzichtig eruit halen nieuwe veren steken en dan bij het demonteren juist hetzelfde doen maar omgekeerd?! Link naar reactie
stanman Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 klopt scooterboy, motor hoeft idd niet te zakken, de 4 draadstangen verwijderen is voldoende. Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 inderdaad liefste alex, ben een px200 maagd... bij smallframe lukt t wel bij het simpelweg laten zakken van de motor en demontage van de carbu... forgive me my sins, i just wanted to help! Link naar reactie
stanman Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 T'is u vergeven teddy, straatjanetten op smallframes weten niet beter Link naar reactie
barry Geplaatst: 11 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 11 januari 2006 merci, k zal dat dan eens proberen. Ik wist nie dat ge die draadstangen gewoon kon uitdraaien. Weeral iets bijgeleerd vandaag. Is nog te zien hoe dat bij mij zal zijn met die draadstangen, want die PX-blok hangt niet onder een PX-frame, maar dat van een VNB. Zal vanavond een kijken. Link naar reactie
Pol Decrosmol Geplaatst: 11 januari 2006 Delen Geplaatst: 11 januari 2006 ja het klopt wat stanman schreef dat het klopt wat scooterboy schreef Link naar reactie
barry Geplaatst: 12 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2006 oorzaak gevonden. De piston is helemaal gegroefd en de cilinder ook een beetje. Vraag me af hoe dat komt, is dat gewoon slijtage of vliegt er vanalle vuiligheid door mijn motor? Of is dat nogal moeilijk om te zeggen. Maar nu moet ik die cilinder er nog afkrijgen. Er werd hier gezegd om de draadstangen er uit te halen. Maar hoe doe je dat? Ik heb er gisteren al 1 vlot uit gekregen, maar de andere drie willen niet echt meewerken. Bestaat er hier een truukske voor? Ik heb gisteren voorzichtig geprobeerd met een griptang, maar dat werkte dus maar op 1 van de 4. Ook nog geprobeerd met WD40 en contermoeren en zo, maar dat ging ook niet. Zal vanavond nog eens proberen. Ik zou die draadstangen graag los krijgen, want anders moet ik heel mijn blok er uit halen en dat zie ik niet zo zitten. Link naar reactie
René Geplaatst: 12 januari 2006 Delen Geplaatst: 12 januari 2006 Schade aan zuiger en cilinder zijn bijna altijd van een vastloper! Twee moeren keihard op elkaar op de draadstang draaien daarna met de onderste de draadstang naar boven draaien René Link naar reactie
stanman Geplaatst: 12 januari 2006 Delen Geplaatst: 12 januari 2006 Het motorblok verwijderen valt eigenlijk nog goed mee, als het toch moet kan je het ook ens goed kuisen en nakijken. Je kan bv je olie aflaten en het schakelblok doormiddel van de 2 schroeven te lossen van het motorblok afkoppelen, dan moet je de versnelingskabels niet losmaken, en dan moet je ze ook niet terug zitten regelen bij de montage. Meestal haal ik ook de carbu en he carbuhuis er af.Hoe minder er aan het blok hangt hoe gemakkelijker het handelbaar is. Mischien nog één tip, als je de 4 draadstangen terug plaatst, smeer ze dan in met koper of zivervet, dan gaan ze volgende keer makkelijk los. Mischien zijn er hier mensen die dat geen goed idee vinden, maar ikzelf heb hiermee nog geen problemen ondervonden.(maar als het nadelen heeft wil ik het wel weten, ge kunt maar bijleren) groetjes @de crosmoll Schitterende bijdrage. ik bevestigde enkel wat alex zegde zodat die jongen weet daar meerdere scooteristen zo over denken. Link naar reactie
barry Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Bon. Draadstangen loskrijgen is niet gelukt, het enige resultaat waren een paar afgedraaide moeren, maar de draadstangen bleven goed zitten. Dus blok eronder uit gehaald, ging toch alle kabels nog eens vervangen, dus misschien nog niet zo slecht. Dat van die zuigerveren. Is dat nodig om die te vervangen? Als da nodig is, mag er mij eens iemand zeggen waar die dingen zitten, want ik heb geen veer gezien. Of ben ik echt zo lomp? Link naar reactie
stanman Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Dat zijn die stalen ringen rond de piston (2 stuks) Als je een nieuwe psiton aanschaft zijn die erbij. Als je de cilinder laat boren, ga dan ergens waar ze gewend zijn vespa cilinders te boren. Barry wat kan ik zeggen "gij zijt echt zo lomp" : ) (grapje hé) Link naar reactie
teddy kgb Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 euh, even mototechniek voor dummies die ringen die je onderaan deze foto ziet, dat zijn zuigerveren zitten rond de piston (da's da groot metalen cilindrisch ding) duh Link naar reactie
houba001 Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Ik wou je juistzeggen dat dat van die draadstangen in 50% vd gevallen niet lukt en je riskeert je draadstangen & carter te beschadigen ...ik ben dan ook voorstander om de motor te demonteren ook al is dat meer werk ;je kunt het dan ook n's grondig opkuisen en alles nakijken. zuigerveren zijn die (meestal 2)ringen die rond je piston zitten ; zeker mee vervangen als je nieuwe zuiger laat plaatsen ( best overmaat en cylinder boren) Link naar reactie
stanman Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Beelden zeggen meer dan woorden (euh barry gij hebt er maar 2 hé, geen 5 gelijk op de foto Link naar reactie
houba001 Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 @ stanman hoe weet gij nu of barry er maar 2 heeft ? we hebben blijkbaar allemaal op hetzelfde ogenblik geantwoord :-) Link naar reactie
stanman Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Een px heeft toch gewoon 2 zuigerveren, ik zou niet willen dat die jongen groeven gaat bij vijlen in zijn piston om 5 veren te kunnen plaatsen : ). Link naar reactie
barry Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 ok ok even voor de goede orde, nu ik het zie weet ik ook wat het is. Ik dacht alleen dat die twee ringen rond dat grote metalen cilindrische ding anders noemden. Zijn dat ook niet de zogenaamde segmenten?? ;-) Ik ken wel wat van mototechniek, maar ken daarom nog niet alle benamingen. Dat van die groeven bijvijlen: Zo lomp ben ik nu ook weer niet. Ik woon in Gent, dus zal dan maar naar De Pauw gaan met mijn cilinder, daar zullen ze wel weten wat er mee aangevangen. bedankt iedereen. Denk dat het nu wel verder zal lukken. Link naar reactie
stanman Geplaatst: 13 januari 2006 Delen Geplaatst: 13 januari 2006 @barry Dat van die groeven is een grap Ik wist niet dadelijk de juiste schrijfwijze van segmenten vandaar zuigerveren Link naar reactie
barry Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 @stanman: Wil anders altijd wel eens proberen om er 3 groeven bij te zetten. Denk alleen dat ik dan volgende week terug opnieuw kan beginnen met ne nieuwe cilinder. Weet de juiste schrijfwijze van segmenten ook niet, heb gewoon even gegokt. thanks Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.