Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vermogenverlies gts 300


olivier_vespa

Aanbevolen berichten

Misschien een domme vraag maar gaat hij echt minder snel of is het een kewestie van perceptie?

Ik was de eerste maanden ook onder de indruk, nu ben ik het gewoon.

Ik trek hem wel niet elke keer volledig open (dat gaat gewoon niet elke keer) maar ik heb nog niets gemerkt van vermogensverlies en zit aan +8.000 km.

Ik heb zelfs eerder het omgekeerde gevoel, op de snelweg rijd hij nu een stuk vlotter dan in het begin. De dealer gaf aan dat dat normaal was: "hij gaat alleen maar beter rijden als je er veel mee rijd", wat ik dus doe.

Link naar reactie

Ik heb momenteel 4.000km afgelegd met mijn GTS300 SuperSport en ben nog steeds laaiend enthousiast.

Mogelijks speelt de "perceptie" en eventuele gewoonte stilaan een rol maar als je net zoals ik de wesp een paar weken op stal laat staan en nadien terug de baan op gaat, is het weer genieten alsof het de eerste kms zijn.

Vol "open trekken" is volgens mij ook geen enkel probleem als de motor(olie) op het juiste peil staat en warm genoeg is. Ik rij enkel lange afstanden Gent-Brussel-Gent en rij quasi constant voluit.

Een 300 blijft een super motor voor de wesp.

Link naar reactie
Ik heb momenteel 4.000km afgelegd met mijn GTS300 SuperSport en ben nog steeds laaiend enthousiast.

Mogelijks speelt de "perceptie" en eventuele gewoonte stilaan een rol maar als je net zoals ik de wesp een paar weken op stal laat staan en nadien terug de baan op gaat, is het weer genieten alsof het de eerste kms zijn.

Vol "open trekken" is volgens mij ook geen enkel probleem als de motor(olie) op het juiste peil staat en warm genoeg is. Ik rij enkel lange afstanden Gent-Brussel-Gent en rij quasi constant voluit.

Een 300 blijft een super motor voor de wesp.

Mag je met een 125 ook lange tijd op maximum snelheid rijden of belast je dat teveel je moter?

Greetz Tommekeeeuh

Link naar reactie

Olivier: waar ga je tanken??

De bezinne die je gebruikt kan een groot verschil maken.

Van de benzinne van Gabriëls of Dats durft mijn wesp zelfs de hik te krijgen (wel pas nadat ik meerdere na elkaar de tank volgooi). Bezinnen van Lukoil is blijkbaar OK maar de wesp voelt zich op haar best met Total, Esso (andere merken probeerde ik nog niet).

Mijn dealer hier beweerde dat dat normaal was.

Goedkope benzinne is soms niet zuiver genoeg.

Bij Total premium 98 doen ze blijkbaar een aantal additieven en dat maakt voor die injectie motoren een verschil. Dat is bij andere merken ook zo.

Die injectie motoren zouden daar nogal gevoelig voor zijn. In de handleiding staat je minstens 95 moet tanken, maar de dealer raad redelijk expliciet aan om 98 te gebruiken.

Heb je bij de installatie van de nieuwe uitlaat een reset gedaan? De computer in je wesp moet zich immers aanpassen aan de nieuwe uitlaat.

Link naar reactie

@Tom er zitten toch begrenzers op. Ik denk dat je gewoon volluit mag gaan, als je overdrijft zal je de begrenzer wel voelen ingrijpen. Op de 300 doe ik dat toch, al houd ik nooit lang uit volluit, 70 tot 90 dan voelt de 300 zich op zijn best, 100 tot 110 vind ik OK, maar boven de 110 tot 130 vind ik gewoon niet meer aangenaam (maar dat is zeer persoonlijk). Maar de wesp protesteert niet als ik hem eens 30 minuten helemaal open trek (Brussel - Gent). Je moet als je dat doet wel niet plots stoppen en de motor afzetten. Je moeten nog even rustig uitbollen of een enkele minuten stilstaand laten draaien (als je gaat tanken bijvoorbeeld).

Link naar reactie

@Han,ik heb gelezen dat het absoluut niet nodig is om Super 98 te tanken voor GTS,die injectiemotoren zijn ontwikkeld en gestuurd om normal 95 te verbranden,een aantal ingebouwde parameters sturen je injektie via motormanagementmodule,dus resetten is eigenlijk ook niet nodig.grt Eric.De kwalitiet en zuiverheid van de brandstof is wel belangrijk !

Link naar reactie

Vespa-Viking: Waar las je dat (heb je een link), het scheelt immers een serieus duit als je zoveel op de baan als ik. Ik de handleiding staat inderdaad Euro 95 of tenminste er staat: minimum een octaangehalte van 95.

Ik zou het gewoon graag zelf even nalezen. Tot nu vond ik de raad van mijn dealer altijd zeer accuraat.

Ik wil wel eens testen maar zou graag wat meer achtergrond info willen. Gooi jij er normal 95 in of super 98?

Link naar reactie

Hi folks,

het octaan getal is een maatstaf voor de klopvastheid van de brandstof. De klopvastheid is dan weer een maat voor de samendrukbaarheid in een luchtmengsel die - als alles goed is afgesteld - wordt gevolgd door thermische reactie (ontbranding - expansie).

Hoe lager het octaan getal, hoe groter de kans dat de brandstof op zeer ongecontroleerde wijze ontbrandt.

Ik bespaar u de chemische of academische uitleg over het hoger aantal koolwaterstofverbindingen in brandstof met een hoog octaangetal maar hoe hoger het octaangetal, hoe gecontroleerder de verbrandig gebeurt en dus hoe beter de motor zal reageren op de ingespoten brandstof.

Er bestaan octaangehaltes boven 98 Oct (tot 102 Oct) die vooral gebruikt worden in hightech motorsport en vliegtuigmotoren met als doel zeer betrouwbare en hoge rendenments verbranding te bekomen.

Persoonlijk tank ik steeds 98 Oct maar ik durf me niet uit te spreken of het verschil met 95 Oct überhaupt merkbaar zou zijn in een toch wel bescheiden Vespa motor (een wespmotor is niet echt "rocket science").

Link naar reactie

Ik tank altijd 95,ook dealer bevestigd dat,mail een keertje naar Hollow (Felice) op dit forum,die heeft een "Bacheler" in autotechnologie en kent redelijk wat van motoren ! ook de zoekfunktie hier kan misschien wat meer inzicht geven?Ik zal een keertje op zoek gaan naar die literatuur,maar beloof niks,grt Eric

Link naar reactie

Heb je bij de installatie van de nieuwe uitlaat een reset gedaan? De computer in je wesp moet zich immers aanpassen aan de nieuwe uitlaat.

Als je de zelfaanpassende parameters weer reset (met behulp van digitek of navigator) gaat de ecu weer naar fabrieksinstelling en past zich niet aan,het is wel zo dat de ecu met behulp van de waardes die hij via verschillende sensoren binnenkrijgt zichzelf gaat aanpassen. Resetten is dus absoluut niet nodig.

@Han,ik heb gelezen dat het absoluut niet nodig is om Super 98 te tanken voor GTS,die injectiemotoren zijn ontwikkeld en gestuurd om normaal 95 te verbranden,een aantal ingebouwde parameters sturen je injectie via motormanagementmodule,dus resetten is eigenlijk ook niet nodig.grt Eric.De kwaliteit en zuiverheid van de brandstof is wel belangrijk !

Elke (moderne) vespa kan perfect op 95 rijden,heb het al met meerdere modellen gedaan. Zoals u zegt is de kwaliteit en zuiverheid idd van groot belang,bij sommige tankstations zit er al wat meer vuiligheid in de tanks.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...