Ga naar inhoud
Vespaforum.be

roderen


Grandsportlievin

Aanbevolen berichten

(volgens Scootrs)

Break-in a new two-stroke motor

To begin, add the correct level of oil mixture to the gas, not extra, and use non-synthetic.

Check the oil regularly. First time you should change the oil after only a hundred miles or so because the parts are new and will wear a bit as they break in. Then you'll have clean oil. On a Lambretta, remove the magnetic plug and clean any small shavings off it and remove and blow through the breather plug on the motor top - the one with the hole in it - each time you change oil to make sure it isn't clogging up.

Check the sparkplug regularly and make certain the color is a chocolate brown, and NOT white which would indicate too little oil in the gas, or too little gas in the mixture coming from the carburetor. Adjust if needed, as that can cause the motor to seize. Black indicates the opposite. You may need to adjust the jetting for your location's temperature/humidity/altitude. (You may also need to change the jetting after break-in.)

While breaking the motor in for the first 300-500 miles, do NOT do the following:

Do NOT overheat it. This is the worst thing you can do.

Do NOT rev the motor full throttle or put it under high load, especially up hills, or you will seize it. (Which sounds as though you were running out of gas: the piston expands, increasingly rubbing the cylinder wall and slowing down the scooter.) Be gentle with it. High load will always be something that can seize a two-stroke motor, so be careful.

Do NOT ride with two people as this is a heavy load, especially up hills.

Do NOT coast down long hills without throttle or the motor will receive no lubrication. Open the clutch and give it gas occasionally.

Do NOT lug the motor, meaning running it so slow in a gear it is struggling to turn over. This is as bad as revving it too high. Don't be afraid to rev it, just don't wind it right out, or put it under heavy load.

Do NOT drive a long distance at a constant rpm. Avoid the freeway. Best to modulate your speed up and down.

You should drive more gently for the first part of the break-in period, but can increase your load/RPMs as you get towards the end of the period. In plain terms, don't thrash the motor the weekend after you get it, and don't wind it out under full load until fully broken-in (and even then, do so carefully).

Also, check periodically that everything is nicely tightened down (but don't over-tighten and warp anything!), as you can develop an air leak if the carburetor or cylinder head bolts loosen up. That would lean the air mixture and whiten the plug.

Again, be certain the oil level is correct, the sparkplug is the right color, and don't overload or overheat the scooter. This avoids 99% of the problems. If you break it in properly, you will be rewarded with a more powerful motor afterwards. After 300 miles or so you will notice it is already more powerful. It will also quieten down as it breaks in.

Of dat allemaal nodig is weet ik niet. Zo is het gebruik van "non synthetic oil" een klassieker, maar of dat echt van belang is... D'r zijn vele meningen

Bericht bewerkt (19.10.2005 | 19:51)

Link naar reactie

Heb x de originele handleiding nagezien en daarin staat beschreven voor het inrijden van een nieuwe GS 160:

Belangrijke voorschriften voor de inrijdperiode (tot 3000 km)

- De navolgende snelheden mogen niet worden overschreden:

25 km per uur in de 1e versnelling

40 2e versnelling

55 3e versnelling

70 4e versnelling voor de eerste 2000 km

80 4e vernelling tussen de 2000 en 3000 km

- Zodra de snelheid moet worden verminderd, onmiddelijk op een lagere versnelling terugschakelen. Geen hellingen met vol gas nemen.

- De toelaatbare maximum snelheden niet te lang aanhouden, dus zoveel mogelijk afwisselend rijden.

Link naar reactie

Benaderende weergave van wat Maurice plaatste:

De inbraak een nieuwe two-stroke motor om te beginnen, voegt het correcte niveau van niet extra olie toemengsel aan het gas, en gebruikt niet synthetisch. Controleer regelmatig de olie. De eerste keer zou u de olie na slechts honderd mijlen moeten veranderen of zo omdat de delen zijn nieuw en een beetje zullen dragen aangezien zij binnen breken. Dan zult u schone olie hebben. Voor een Lambretta, verwijder de magnetische stop en maak om het even welke kleine spaanders van het schoon en verwijder en blaas door de ontluchterstop op de motorbovenkant - met het gat daarin - elke keer u veranderen olie om ervoor te zorgen het niet verstopt. Controleer regelmatig sparkplug en maak tot sommige de kleur is chocoladebruin, en niet wit die ook op weinig olie in het gas, of ook weinig gas in het mengsel wijzen zouden dat uit de carburator komt. Pas indien nodig aan, zoals dat de motor kan veroorzaken om te grijpen. De zwarte wijst op het tegengestelde. U kunt het uitwerpen temperature/humidity/altitude. van uw plaats moeten aanpassen (u kunt ook het uitwerpen na inbraak moeten veranderen.) Terwijl binnen het breken van de motor voor de eerste 300-500 mijlen, doe niet het volgende: Oververhit het niet. Dit is het slechtste ding u kunt doen. Niet omwenteling het motor volledige gaspedaal of zet het onder hoge lading, vooral omhoog heuvels, of u zult het grijpen. (Wat klinkt alsof u uit van gas liep: de zuiger breidt zich uit, meer en meer wrijvend de cilindermuur en vertragend scooter.) Zacht ben met het. De hoge lading zal altijd iets zijn die een two-stroke motor kan grijpen, zo zorgvuldig zijn. Berijd niet met twee mensen aangezien dit een zware lading, vooral omhoog heuvels is. Niet kust onderaan lange heuvels zonder gaspedaal of de motor zal geen smering ontvangen. Open de koppeling en geef nu en dan het gas. Trek niet de motor, betekenend in werking stellend het zo langzaam in een toestel het zich worstelt om te keren. Dit is zo slecht zoals revving te hoog het. Niet bang ben aan omwenteling het, wind juist het niet enkel uit, of zet het onder zware lading. Drijf geen lange afstand bij constant t/min vermijden de snelweg. Het beste om uw te moduleren versnelt en verslaat. U zou meer zacht voor het eerste deel van de inbraakperiode moeten drijven, maar kunt uw lading/RPMs verhogen aangezien u tegen het eind van de periode krijgt. In duidelijke termen, gesel niet de motor het weekend nadat u het krijgt, en wind het niet uit onder volledige lading tot volledig breken-binnen (en zelfs toen, doe dit zorgvuldig). Ook, controleer periodiek dat alles keurig onderaan (maar over-haal en trek om het even wat niet aan scheef!) wordt aangehaald, aangezien u een luchtlek kunt ontwikkelen als de carburator of cilinderkopbouten omhoog losmaken. Dat zou het luchtmengsel leunen en zou de stop witten. Opnieuw, ben sommige het olieniveau is correct, is sparkplug de juiste kleur, en overbelast of oververhit niet scooter. Dit vermijdt 99% van de problemen. Als u het binnen behoorlijk breekt, daarna zal u met een krachtigere motor worden beloond. Na 300 mijlen of zo zult u opmerken het reeds krachtiger is. Het zal ook neer bedaren aangezien het binnen breekt.

Link naar reactie

Sory

Ik niet goed spreek de nederlands, ikke congolees zijt...

Nee, heb vertaalsite gebruikt omdat lievin vroeg om te vertalen wat maurice had geplaatst... Zoals u ziet is het resultaat van een vertaalsite niet altijd verbluffend... :)

Gewoon de verbeelding een beetje het werk laten doen.

Link naar reactie

Minder goeie olie gebruiken voor het inrijden zou wel eens kunnen kloppen. Tenminste : bij Piaggio kappen ze in ne nieuwe viertakter ook gewone smeerolie van een lagere kwaliteit, die moet er na 1000 Km uit en pas dan krijgt het beestje 'full-synthetic scooter-oil' van topkwaliteit. Volgens de DEVOS (Vespa-dealer Elsene) is dat om de motor met wat ruwere olie in te rijden.

Het rijden met variabele toerentallen/snelheden geldt blijkbaar voor elke verbrandingsmotor want die raad vind je in alle handleidingen (scooters, moto's, auto's).

Link naar reactie

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 00:59)

Link naar reactie

wat is dat hier allemaal... ...

De simpele uitleg

Eerste 2 volle tanken met iets meer mengeling rijden, vb 2% wordt 3% en 5% wordt 6%

Niet doortrekken, snel schakelen.

In de laatste versnelling niet hoger gaan dan 70/u

Zeker niet dadelijk terug schakelen, bij het terugschakelen is de gas meestal dicht, en krijg je geen naft dus ook geen smering.(vermijd tijden het roderen zoveel mogenlijk het terugschakelen)

Als je en lange rit wil doen regelmatig stoppen zodat de motor kan afkoelen.

Als je nog niet van plan bent te rijden de motor regelmatig starten en warm laten draaien, dit mag door af en toe wat gas te geven.

Het is ook aan te raden de luchtregelings schroef iets meer open te draaien dan normaal standaard staat deze 1.5 toeren open, mag op 2 staan.

Waarom er hier een link gemaakt wordt met 4 takt is mij een raadsel.

Gebruik goede olie half of full syntetish.

Na 2 naftbaken erdoor te hebben gebrand mag je heel af en toe in derde vesnelling eens doortrekken (niet te lang)

Als je na de derde tank nog geen vastloper hebt gehad ben je goed bezig.

Ter info de olie in je versnelings bak heeft niks te maken met roderen.

groetjes

Bericht bewerkt (20.10.2005 | 09:06)

Link naar reactie

Der zit idd andere olie in d eeerste duizend km. Ik moet volgende week die laten vervangen. Dealer zei dat er nog heel wat kleine metalen deeltjes loskomen in het begin en dat die olie speciaal daarvoor dient.

Hij zei ook dat inrijden moet, maar niet meer zo levensbelangrijk is als vroeger. Ik heb een nieuwe px en die motoren worden in de fabriek 15 minuten hoog in toeren gejaagd. Ik heb nu een kleine 900 km en begin eigenlijk "normaal" te rijden.

Link naar reactie

je woont in Waregem dacht ik, niet in Antwerpen ?

ik kom ook zeer regelmatig in Antwerpen, en zowat overal, van Deurne-Zuid tot Zurenborg. en ongelooflijk : ik leef nog altijd, en ben (bij mijn weten toch) nog altijd geen racist.

vind dat ook moeilijk om consequent racist te zijn, omdat ik met een Italiaanse scooter en een Duitse auto rij, Thais eet, bijna al mijn muziekmateriaal en kleren tegenwoordig uit het Verre Oosten komen, en mijn madam hollandse en ik franse roots hebben.

en als ik hier al geen Vespa Ciao mag posten, dan is over de gevaren van de levensgevaarlijke metropool Antwerpen praten in een post over RODEREN, zeker off topic.

on topic dus aub

Bericht bewerkt (20.10.2005 | 10:17)

Link naar reactie

Die olie in je versnellingsbak hoef je na 300 km niet te vervangen, als enkel je cilinder geboord is en er zit een nieuwe piston in.

Als je blok volledig uit mekaar gehaald is kan je dat doen voor eventueel vuil wat achtergebleven is eruit te spoelen.

Hier zijn mensen die echt de vraag eens goed moeten lezen alvoren een antwoord te geven.

Ik zie veel reacties die slaan op een nieuw aangekochte vespa terwijl het gaat om een gs160 die gewoon geboord is, en zeker niet nieuw aangekocht is en ook geen 4takt is.

BLUE SMOKE AND WHITE WALLS

Bericht bewerkt (20.10.2005 | 13:18)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...