Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Werking verstelbare schokbrekers ET4 e.d.m.


Koala2

Aanbevolen berichten

Iemand een idee hoe die verstelbare schokbreker achter op een ET4 125/150 werkt ? Ik zit me suf te denken maar snap 'm niet.

Of ik nu minder of méér voorspanning op de veer zet, dat wijzigt de ophangingshoogte blijkbaar niet (toch niet op zicht). Er beweegt niks behalve de ring op de schokbreker waarop de veer rust en die komt hoger of lager te liggen. Het enige wat er blijkbaar gebeurt is dat de veer van de schokbreker op zichzelf gewoon in ruststand minder of méér opgespannen staat. Ik begrijp niet welk effect dat heeft, buiten dat bij méér voorspanning ik een deel van de totale veerbeweging afknijp en daar zie ik het nut niet van in. Volgens het boekje moet je bij méér lading (passagier) het ding eerder opspannen en omgekeerd. Maar, als ik pakweg 50/80 Kg meer meeneem wordt die veer sowieso toch al verder samengedrukt of niet soms ?

Bij een auto kan ik verstaan dat door de vering harder te maken je iets aan de wegligging wijzigt en de over-hel-neiging in een bocht beperkt.

Bij een tweewieler versta ik er het nut niet van. Wat mis ik ?

Dank bij voorbaat voor wie het licht in de duisternis zal laten schijnen.

Link naar reactie

zal inderdaad de ophangingshoogte niet wijzigen (dan zou je de as waarop je veer zit moeten verlengen of inkorten), maar wel de "hardheid" of "zachtheid" van het rijden, en uiteindelijk ook de "handling" van je scooter.

kort samengevat ga je met een hard opgespannen veer een betere controle hebben over je scooter en een beter controleerbaar rijgedrag.

verschil is echt wel merkbaar tussen originele Piaggio vering (niet verstelbaar) en bijvoorbeeld Sebacs (wel verstelbaar) op een smallframe of VNB.

Link naar reactie

Ik had vroeger een ET4

Toen ook wat geëxperimenteerd met die demper (zogezegd moet je dat bv. aanpassen als je met een passagier rijdt)

nooit enig verschil gemerkt; misschien doet het wel iets, maar dan alleen te meten via metingen in een proefopstelling met speciale meetinstrumenten; als gebruiker merkte ik niemendal

misschien weer iets dat ooit is uitgevonden om iets nieuws te kunnen verkopen aan de argeloze consument?

Link naar reactie

Ik ga der ook nog eens wat mee experimenteren maar ik vrees dat maurice het bij het rechte eind heeft. Mijn indruk is dat door ze voorop te spannen ik enkel en alleen doe alsof er al een boel gewicht meer op zit in ruststand en niks meer. De bandenspanning lijkt me een grote rol te spelen, ook voor de vering, gelet op de zo lage spanning die voorgeschreven wordt (1,3 b voor en 1,8 b achteraan [ik voel me véél beter bij 1,5 vooraan en 2 kilo van achter, anders rollen de bandjes te veel en wordt de scooter door elke langse ribbel in de weg afgeleid])

Voor de wegligging en stabiliteit denk ik niet dat die veer veel rol gaat spelen. Ik ga eens een paar man der op zetten om te zien wanneer de achterophanging op zijn einde knotst. en of dat beïnvloed wordt door de regeling.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...