Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PX model...


jurgen

Aanbevolen berichten

De mijne stond in de etalage en heb die de dag zelf meegenomen. :-) De dealer zei idd dat ze halfweg volgend jaar stoppen met de te maken.

En der zit inderdaad een catalysator op. En dat rijdt idd goed (al kan ik niet verglijken met andere vespa's of course)

Ik denk dat er meer dan genoeg interesse zal zijn tot het laatste exemplaar verkocht is. Anayway, I've got mine!

Link naar reactie

De technische goedkeuringswetgeving is nog nooit retroactief geweest. Zie bvb de veiligheidsgordel : is maar verplicht in auto's vanaf 1968 ingeschreven, niet voor oudere types en auto's van 68-74 hoeven achteraan geen gordels te hebben, de latere wel

Voor de emissiewaarden geldt hetzelfde. Euro 1 tot 5 normen (alle verbrandingsmotoren) worden op een bepaalde datum van kracht en gelden voor de nieuw in te schrijven EN GEIMPORTEERDE oudere voertuigen.

Dus wat nu rond rijdt in België zal mogen blijven rijden maar een oldtimer invoeren die niet aan de normen beantwoord zou normaal niet mogen kunnen omdat je enkel goedgekeurde types voor een eerste keer in België ingeschreven kan krijgen.

Op Europees vlak is dit dan wel tegen het vrij verkeer van goederen binnen de EG. Ik zal eens verder zoeken hoe dat zit.

Link naar reactie

Dat geloof ik toch niet. Er worden nu toch ook nog oldtimer auto's ingevoerd die niet beantwoorden aan de huidige milieu en veiligheidsnormen. Ik denk dat enkel de nieuwverkoop onderhevig is aan die milieuregels, zo vanaf 1 janurai 2007 moeten alle nieuw verkochte voertuigen Euro III zijn of zoiets.

Link naar reactie

Ik vind inderdaad in de geraadpleegde teksten enkel een verbod om van 'datum' nog de verkoop of het in het verkeer brengen toe te laten van NIEUWE voertuigen indien ze niet beantwoorden aan de opeenvolgende normen.

Wie zich een breuk wil lezen kan de hoofdrichtlijn hier vinden :

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_d ... l=guichett

Voor echte "Oldtimers geldt :

De personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die sedert meer dan vijfentwintig jaar en de andere voertuigen die sedert meer dan dertig jaar in gebruik zijn genomen en slechts bij uitzondering op de openbare weg worden gebezigd ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties, uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven en die in het bezit zijn van de verklaring die aangevuld werd door de titularis en waarvan het model vastgesteld wordt door de Minister bevoegd voor het vervoer of zijn gemachtigde.

Deze voertuigen zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 16,§1 eerste lid, 23 §§ 1, 3, 4, 5, 6 en 7, 23sexies §1, 1° en 3°, en § 2, 25, 26, 42, 45 § 1, 1° en 3°, 47 § 1, punt 1, eerste lid, 54 § 1, 1° en 3°, 70 § 2 en 80 van dit besluit.

In de bepalingen waarnaar verwezen wordt staat niks over emissiewaarden van uitlaatgassen.

Maar, in de Europese teksten is men wel bezig met een onderzoek naar de 'normale' levensduur van de vervuilende oude voertuigen, dus is er meer op komst.

Tot hiertoe hou ik het dan ook op enkel een vebod om voertuigen die niet aan de EUR-norm beantwoorden nog als nieuw te mogen verkopen of in het verkeer brengen. Ik ga evenwel nog een een specialist terzake raadplegen en, laat dan wel iets weten.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...