Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wetgeving omtrend Ape


BobBoss

Aanbevolen berichten

Uit de wegcode.be, definitie van een bromfiets:

«bromfiets» :

a) ofwel een « bromfiets klasse A », dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

B) ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen:

* elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;

* elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor de andere typen motoren, met een netto- maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur.

De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

Dus, als uwen Ape niet sneller kan dan 45km/h, en een GVA heeft waarin staat dat die APE een bromfiets klasse B is, kan je met je rijbewijs A3 met een Ape rondrijden. Niet vergeten dat ding te verzekeren, natuurlijk.

Link naar reactie

Ik heb in de (late) jaren 80 als jobstudent nog met zo een ding rondgereden in Antwerpen, waar reclame opstond van een lokale snookerhall. Maar dat was wel een 125cc of 200cc, volgens mij, daar stond een motoplaat op en die reed toch iets sneller dan 45, ik denk ongeveer 60.

Maar ik ben ermee gestopt toen ik voor een kind heb moeten uitwijken, en een stuk op 2 wielen heb moeten rijden. Op die moment dacht ik dat die Vespacar op zijn zijkant zou vallen.

Anders moet je eens informeren bij Mahieu hier op't forum, die rijdt er soms mee rond.

Via Mahieu uitgekomen op:

http://www.p-a-c.be/

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...