Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Even voorstellen


Scharky

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen !

Mijn naam is Bjorn en ik kom uit Maastricht (NL)

En ik ben sindskort trotse eigenaar van een Vespa pk 50 automatica.

Mijn Vespa heeft een hele tijd stil gestaan in een kelder bij zijn vorige eigenaar en heeft nog een oud bromfiets verzekerings plaatje erop ik zal dus langs de RDW keuring moeten gaan om hem op kenteken te krijgen voordat ik kan rijden.

Toen ik de vespa ging kopen zei de vorige eigenaar dat hij niet meer liep en er oude benzine in zat etc.

Maar naar een paar keer op de kickstart te hebben gekicked liep het motortje.

Om hem te rijden moet ik hem uit zijn neutraal halen en dan in zijn 1 zetten dit gaat meestal met een klakkend geluid is dit normaal ?

De 2de keer dat ik met hem ging rijden ging hij meteen zonder dat geluid in zijn versnelling en ik kon er mee rijden. hij maakt ook geen extreme herrie of lawaai maar er komt wel flinke rook uit zijn uitlaatje is dit normaal of komt het door de oude benzine ? hij loopt naar mijn weten goed en trekt goed op etc maar ik kan omdat ik nog geen kenteken heb maar kleine stukjes rijden dus ik kan hem niet voledig testen.

Welke benzine moet ik er in doen ? 2 takt ik know mar wat is 2 takt kun je dit zelf mengen ?

En mijn vraag is moet ik nog ergens olie bij vullen of zo ?

Zelf heb ik echt nog geen verstand van Vespa maar ik wil dit wel graag leren.

Hebben jullie nog goeie tips of trucs voor me ?

En kan ik ergens in de buurt van Maastricht of over de grens bij lanaken (B) nog aan eventuele onderdelen komen ? zou graag in contact willen komen met andere vespa rijders uit de buurt

alvast bedankt.

Link naar reactie

speur al eens wat rond op het forum, veel van je vragen kan je bij de FAQ's vinden en via de zoekfunctie zul je ook veel antwoorden krijgen.

Als ik je 'hoor spreken'(schrijven uiteraard) dan heb je geen automatica. Een automatice is een vespa waarbij je niet hoeft te schakelen, je hebt waarschijnlijk een motor die niet oorspronkelijk bij je frame hoorde.

Probeer echt eerst wat te lezen vie dit forum en gebruik google ook eens, als je nog niet weet wat 2-takt is, stel ik me toch vragen of je bij de keuze voor een 'oude' vespa als brommer wel goed nagedacht hebt...

om je gerust te stellen: dat klakkend geluid als je schakelt is vrij normaal tenzij dit echt een overdreven harde klak is.

owja: haal je beznintank en je benzinedam los en laat die oude benzine eruit lopen, spoel je tank uit met andere tweetakt benzine en vul hem daarna opnieuw, anders komt het vuil dat op de bodem van je tank ligt in je carbu en cilinder en ga je sneller slijt krijgen en ga je dikwijls moeten stoppen om je carbu proper te maken...

Link naar reactie

Hoi Bart,

Bedankt voor je reactie

Ik weet we zeker dat ik een pk50 xl automatica heb en ik hoef ook niet echt te schakelen ik heb aan de linker kant van mijn stuur heb ik een handvat dat je kunt verdraaien van 0 tot 1 als hij in de 0 (neutraal) staat kom ik dus ook niet vooruit dit kan pas als ik hem in de 1 zet dan hoor ik het even ratellen klakken en dan kan ik gewoon rijden zonder verder te schakelen.

Mijn vespa staat op dit moment nu bij een specialist om hem te laten na kijken en hem RDW keurings klaar te maken.

Ow ja weet inmiddels nu al wat 2 takt is en dat je dit zelf kunt mengen.

Link naar reactie

ah ok, ik wist niet dat een automatica ook een 'schakelfunctie' had...

ik ken een heel klein beetje van atuomatica (van m'n oude scooter), maar daar was het gewoon gas geven en wegwezen. Bij een schakelvespa is het klakkend geluid alleszinds vrij normaal...

veel plezier ermee alleszins!

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...